Sv: Hva er fornuftig å betale for en sofa?
Egentlig burde jeg holde meg langt unna denne diskusjonen, kjenner jeg. Jeg befinner meg i en helt annen liga - ja, til og med i en annen verden! Hadde jeg foreslått for mannen min å bruke 50-100.000 på en sofa, hadde han antakeligvis fått meg innlagt tvert. Vi vurderer også ny sofa nå fordi den vi har holder på å ramle sammen. Vi har et budsjett på max 2.000 kr. Det blir med andre ord enten brukt fra finn.no eller en stabel paller med skinnfeller på. 
Jeg har forøvrig svært liten tro på begrepet "livsvarig sofa". For det første tror jeg ikke sofaer holder seg så lenge at man kan kalle de livsvarige. For det andre tror jeg ikke at smaken din holder seg så lenge heller. Samfunnstrendene endres og du vil også endre deg ganske mye på 30-40-50 år. Så nei, jeg har veldig liten tro på at du vil være fornøyd med den samme sofaen om 40 år.
Så ja, jeg synes det er fullstendig galskap å kjøpe en sofa som koster så mye. Jeg synes det er like tullete å kjøpe en sofa til 20.000 også. Akkurat nå har vi ikke mer enn et par tusen å bruke på en ny sofa hos oss, men jeg er ikke lei meg for det. Jeg lever akkurat like godt med en gammel furusofa noen har blitt lei som med en dyr designsofa. Det er ikke slike ting som gir livskvalitet.
|