Sv: Jeg trenger virkelig flere
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Nå kan man selvsagt si at disse som rød- og grønnprikker i flokk bare er veldig like mennesker som tilfeldigvis har de samme meningene, men jeg tenker nå mitt.
Jeg må innrømme at jeg har en slags ryggmargsrefleks i forhold til folk som i fullt alvor "tenker sitt". Jeg synes du generelt har mange gode innspill, og at det er kjempenyttig med noen som holder på et litt "utenfra"-perspektiv (rine pleide å gjøre akkurat det ganske lenge, men jeg tror hun har kapitulert ), og jeg har grønnprikket deg opptil flere ganger, både for gode argumenter og fordi jeg synes det er ekstra hyggelig med "nykommere" som holder stand og argumenterer for egne meninger. Og du har neppe helt feil i at det er lettere for folk å være enige med vennene sine og uenige med folk som er uenige med vennene sine. (Det er ikke akkurat en veldig kontroversiell påstand!) Men jeg synes det er litt i overkant lettvint å bare "tenke sitt" over folk som "prikker i flokk". Mener du at du tror at folk faktisk avtaler seg imellom å prikke den samme brukeren? Eller at folk helt bevisst lar være å grønnprikke noen de er enige med, fordi noen de liker er uenige med den samme personen? Eller mener du bare at folk oftere er enige med vennene sine enn med tilfeldig valgte andre?
Du sier i et annet innlegg at du ofte får røde og grønne prikker for samme innlegg. Det har jeg hørt fra mange andre også, av dem som ofte er "kontroversielle" (i den forstand at de ikke er redde for å argumentere mot et tilsynelatende flertall) - selv om man får enkelte rødprikker på å være tydelig og påståelig på upopulære standpunkter, så får man jevnt over flere grønnprikker for det samme. Fordi folk her er uenige om mye (og faktisk hender det til stadighet at noen er uenige med vennene sine også), og fordi mange verdsetter en god diskusjon og gode argumenter også dersom de ikke nødvendigvis er enige i det som blir sagt.
Og hver gang akkurat dette med å "prikke vennene sine" kommer opp, er det mange som sier - som meg - at man, hvis noe, heller prikker vennene sine forholdsvis sjeldnere enn man gjør med andre. Jeg prikker liksom ikke de beste vennene mine eller mannen min (eller broren min) hver gang de sier noe morsomt eller lurt, for det gjør de jo til stadighet - det er jo en viktig medvirkende årsak til at de er, henholdsvis, de beste vennene mine og mannen min (og broren min ) - og det er liksom ikke noe nytt eller overraskende med det. Men hvis en bruker jeg ikke kjenner sier noe jeg synes er lurt eller morsomt, da sitter grønnprikkene ganske løst.