Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-10, 22:03   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hun som sitter "fast" i India med to barn av surrogatmødre

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Surrogati er lovlig i India. Handlingen ble utført i India. Hun har ikke gjort noe ulovlig (annet enn eventuell dokumentfalsk om hun skriftlig oppga at hun var biologisk beslektet med ungene).

Men det er ulovlig i Norge, og det er jo hit hun vil. Så da kan man jo si at ok, du får komme til Norge, men der vil du bli tiltalt for menneskehandel. Og mennesker med kriminelt rulleblad får ikke adoptere. Men barna kan få et fint, nytt hjem hvor de vil få det godt. Eller du kan bli i India, hvor det du gjorde er lovlig. Det bor mange mennesker i India, det er ikke en skjebne verre en døden (som det noen ganger framstilles som).

For min del er jeg veldig opptatt av den biten at dette ikke skal skape presendens. For meg handler dette ikke om surrogati. Det er noe helt annet når man for noen til å bære fram ens biologiske barn, enn når en bare får noen til å bære fram et tilfeldig barn for en. I det ene tilfellet leier man seg en livmor (og det kan man jo også diskutere etikken i om man vil det, men det er likevel en annen diskusjon). I denne situasjone har damen rett og slett bare kjøpt to barn. Ren handel med mennesker. Uansett hvordan du vrir og vender på det. Damen har kjøpt seg to unger. Not good!

Jeg tviler ikke et halvt sekund på at denne damen ser på seg selv som mor og er veldig glad i og knyttet til disse to barna. Man trenger ikke å dele gener for å elske noen. Barna er sikkert knyttet til henne også. Det vil sikkert være hjerteskjærende vondt for henne å miste dem. Og for ungene vil det også være et brudd, dog langt fra så hjerteskærende som for moren. Min sønn var feks 13 mnd da han ble tatt fra fosterforeldrene han hadde hatt siden han ble født. Det er aldri ideelt med slike brudd, men det er ikke så grusomt ødeleggende som det blir fremstilt som. Det kommer til å gå helt fint med ungene.

Så kanskje er jeg hard og grusom som ikke synes at hun bør få beholde ungene, vel vitende om at det vil være utrolig vondt for henne å miste dem. Men i mine øyne har hun gjort noe som er kriminelt (selv om indiske myndigheter tydeligvis aksepterer det), og så lenge det er en sjanse for at det hun har gjort kan bli gjort om igjen, om hun får beholde ungene, vel da synes jeg faktisk at det er prisen som må betales.

Alternativet er jo at hun forblir i India. Eller flytter til et annet land hvor de kan akseptere det hun har gjort.

Emneord
dilemma, india, surrogat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.