Sv: Er norske barn friskere?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Det kan virke som om det evidensbaserte og de anbefalingene man har gitt opp igjennom ifht. amming kanskje ikke helt har stått helt i stil? Eller har det kun vært tom VG-propaganda dette at MME-ernærte barn får astma, allergi, lav iq og sannsynligvis blir mindre fertile? Er det en ting jeg er lei meg for, så er det at jeg på grunn av en overbevisning om at amming ville beskytte Poden for astma og allergi (han var arvelig disponert) tøyde strikken alt for langt for å få til ammingen. Jeg tror at verken Poden eller jeg tjente på det.
Jeg synes denne diskusjonen er spennende, og håper at man etterhvert får klarere svar på hva som forebygger mest ifht. allergier og sånt hos barn.
Det er vel ingen studier som har vist at det er en ulempe å amme de første månedene i forhold til allergi, men en del har vist fordel å amme. I hvert fall om det er far som er allergikeren. Så, derfor har jeg brukt mye tid og krefter og pumpehelvete og styr og ståk for at barna skal kunne bli ammet de første månedene i hvert fall. Om det ikke var noe allergi i familien så hadde jeg droppet det, i hvert fall med førstemann, hadde alle ammeproblemer i hele verden. Og så tenkte jeg at, ok, om han nå skal få allergi/astma, så vil jeg kunne tenke at jeg virkelig hadde gjort mitt.