Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?
Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.
"Allergivennleg" er for det første eit veldig positivt ord! Vennleg gir gode assosiasjonar. Det er ei kake som er slik kaka er tenkt å bli laga, og, neimen så flott, den er jo også mulig å ete for melkeallergikeren! Hey, så fint da! Ein heilt annan assosiasjon. Dersom du får to like kaker presentert for deg; den eine er merkt "spesialmat", og den andre "allergivennlig", kva fristar mest?
Jeg for min del synes slett ikke "allergivennlig" gir meg noen gode assosiasjoner - det blir i mitt hode veldig fokus på allergi-delen av ordet, og allergi er ikke et ord jeg har et spesielt positivt forhold til. Og som ikke-allergiker synes jeg ikke det er et innbydende ord, for det er jo åpenbart mat som ikke er beregnet på meg. Sorry, men det er min assosiasjon. 
Jeg er med på at "spesialmat" ikke er noe fint ord, det heller, altså. Men hvis folk (som ikke helt vet hva cøliaki er) spør om datteren din må spise spesialmat, så mener de vel bare "må hun spise/unngå å spise noe spesielt?", og det må hun jo. Jeg skjønner at du vennlig prøver å endre fokus ved å svare "nei" på spørsmålet, men da synes jeg ikke helt du svarer på det de lurer på. Med mindre du fortsetter med "nei, det er ikke noe spesielt hun må spise, men hun må jo unngå mat med gluten i. Så vi bruker noen spesielle produkter, som glutenfri pasta og glutenfritt mel, men stort sett kan hun spise det jeg vil kalle normal mat."