Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-11, 10:54   #121
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?

Mamma opplever ofte at ingen vil bake de kakene hun har laget også... altså de som er diabetesvennlige. For kake laget med sukker-erstatning kan jo ikke være så godt...

Også er det jo de som tror at kakao laget med natrendråper smaker annerledes enn den som er laget med sukker. Jeg har prøvd, nei, du smaker ikke forskjell. Men det er likevel et poeng at jeg helst ikke vil gi min sønn disse dia-vennlige løsningene, fordi vi helst unngår kunstig søtning til ham... og sånnsett meg for tiden.

Gammel 06-01-11, 16:03   #122
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg må berre få skuffe publiken litt, og vere flisespikker altså. Eg har fortsatt litt problem med ordet "spesialmat". Nei, eg blir jo ikkje fornærma eller opprørt eller noko som helst . Men det er nå sånn at når nokon får høyre at jenta mi har cøliaki, og seier "da må ho ete sånn spesialmat ho da?", så svarar eg altså vennlig "nei, i grunn ikkje". Ho et jo samme maten som oss andre, men med enkelte mindre justeringar her og der (eg brukar jo nøyaktig dei same oppskriftene som før).

De ser vel at det er forskjell assosiasjonane rundt orda "spesialmat" og "allergivennlig"? Det første er spesielt, for den einskilde som har spesielle behov, det er erstatning for noko anna (som er den egentlige måten å lage retten på). Det er eit erstatningsprodukt for det som er "ekte". Ein skulle egentlig lage ei kake, men det gjekk ikkje på vanlig vis, så ein måtte finne ein spesiell vri. Det er i bunn og grunn ei nødløsning. "Allergivennleg" er for det første eit veldig positivt ord! Vennleg gir gode assosiasjonar. Det er ei kake som er slik kaka er tenkt å bli laga, og, neimen så flott, den er jo også mulig å ete for melkeallergikeren! Hey, så fint da! Ein heilt annan assosiasjon. Dersom du får to like kaker presentert for deg; den eine er merkt "spesialmat", og den andre "allergivennlig", kva fristar mest?

Og igjen: eg presiserer at eg ligg ikkje søvnlaus og irriterer meg på folk som brukar ordet "spesialmat". Eg har i grunn aldri reflektert så veldig over det, før eg rota meg inn i denne tråden.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 16:15   #123
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

"Allergivennleg" er for det første eit veldig positivt ord! Vennleg gir gode assosiasjonar. Det er ei kake som er slik kaka er tenkt å bli laga, og, neimen så flott, den er jo også mulig å ete for melkeallergikeren! Hey, så fint da! Ein heilt annan assosiasjon. Dersom du får to like kaker presentert for deg; den eine er merkt "spesialmat", og den andre "allergivennlig", kva fristar mest?

Jeg for min del synes slett ikke "allergivennlig" gir meg noen gode assosiasjoner - det blir i mitt hode veldig fokus på allergi-delen av ordet, og allergi er ikke et ord jeg har et spesielt positivt forhold til. Og som ikke-allergiker synes jeg ikke det er et innbydende ord, for det er jo åpenbart mat som ikke er beregnet på meg. Sorry, men det er min assosiasjon.

Jeg er med på at "spesialmat" ikke er noe fint ord, det heller, altså. Men hvis folk (som ikke helt vet hva cøliaki er) spør om datteren din må spise spesialmat, så mener de vel bare "må hun spise/unngå å spise noe spesielt?", og det må hun jo. Jeg skjønner at du vennlig prøver å endre fokus ved å svare "nei" på spørsmålet, men da synes jeg ikke helt du svarer på det de lurer på. Med mindre du fortsetter med "nei, det er ikke noe spesielt hun må spise, men hun må jo unngå mat med gluten i. Så vi bruker noen spesielle produkter, som glutenfri pasta og glutenfritt mel, men stort sett kan hun spise det jeg vil kalle normal mat."

Gammel 06-01-11, 16:21   #124
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men hvis folk (som ikke helt vet hva cøliaki er) spør om datteren din må spise spesialmat, så mener de vel bare "må hun spise/unngå å spise noe spesielt?", og det må hun jo.

Eg tenker meir at dei lurer på om eg må lage mat spesielt for henne. Og det gjer eg jo svært, svært sjeldan. Unntaket er brød så klart (og det kjøper eg). Det hender eg baker kake og jærbakst til henne, men det er også sjeldan. Men dersom dei meiner å spørre om ho må unngå noko spesielt (som eg egentlig ikkje trur det er dei spør om), så er svaret så klart ja!

Forstår det du seier om ordet allergi Min assosiasjon er nok mindre negativ enn din.

Gammel 06-01-11, 16:32   #125
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg tåler ikke sammensatte karbohydrater lenger og spiser derfor ikke kaker.. Men mamma lager fortsatt bløtkaken med glutenfri mel blanding fordi hun syns den smaker bedre enn med hvetemel.

Det samme med vafler

Gluten er et protein, så du mener kanskje proteiner - eller?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 16:51   #126
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Gluten er et protein, så du mener kanskje proteiner - eller?

Nope, karbohydrater

http://www.foreldreportalen.no/forum...74#post2234874

Tåler ikke gluten, melk eller egg heller da pga proteinet. (Mangler enzym som bryter det ned)

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 17:13   #127
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Annemede, SCD (Special Carbohydrate Diet) er samme dietten lillegutt går på
I tillegg til at han altså ikke skal ha gluten og melk.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 17:20   #128
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du syns "spesialmat" er stigmatiserende eller virker negativt, hva med å bruke navnet på ungen da?
Som feks min niese har PKU, og det kan være litt mye styr med maten hennes. Lager vi kake (eller annen mat) som hun kan spise uten å måtte måle og veie, så kaller vi det "ida"kake.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 17:40   #129
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg må berre få skuffe publiken litt, og vere flisespikker altså. Eg har fortsatt litt problem med ordet "spesialmat". Nei, eg blir jo ikkje fornærma eller opprørt eller noko som helst . Men det er nå sånn at når nokon får høyre at jenta mi har cøliaki, og seier "da må ho ete sånn spesialmat ho da?", så svarar eg altså vennlig "nei, i grunn ikkje". Ho et jo samme maten som oss andre, men med enkelte mindre justeringar her og der (eg brukar jo nøyaktig dei same oppskriftene som før).

De ser vel at det er forskjell assosiasjonane rundt orda "spesialmat" og "allergivennlig"? Det første er spesielt, for den einskilde som har spesielle behov, det er erstatning for noko anna (som er den egentlige måten å lage retten på). Det er eit erstatningsprodukt for det som er "ekte". Ein skulle egentlig lage ei kake, men det gjekk ikkje på vanlig vis, så ein måtte finne ein spesiell vri. Det er i bunn og grunn ei nødløsning. "Allergivennleg" er for det første eit veldig positivt ord! Vennleg gir gode assosiasjonar. Det er ei kake som er slik kaka er tenkt å bli laga, og, neimen så flott, den er jo også mulig å ete for melkeallergikeren! Hey, så fint da! Ein heilt annan assosiasjon. Dersom du får to like kaker presentert for deg; den eine er merkt "spesialmat", og den andre "allergivennlig", kva fristar mest?

Og igjen: eg presiserer at eg ligg ikkje søvnlaus og irriterer meg på folk som brukar ordet "spesialmat". Eg har i grunn aldri reflektert så veldig over det, før eg rota meg inn i denne tråden.

Allergivennlig er jo et fullstendig håpløst ord, som i alle fall ikke sier noe om hvem som kan spise maten.
Dessuten har produsentene lagt seg til en fryktelig uvane med å merke alle verdens greier med "allergivennlig", noe som er med på å bryte ned betydningen av ordet.

Jeg synes det er greit når man bruker den faktiske benevnelsen for hva som er zpezielt med maten/varen, f. eks brødet er glutenfritt, kaken er uten egg, kakaoen er av rismelk (det er jo snart like mange som reagerer på soya som på melk) og hudkremen er uten parfyme.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 18:17   #130
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Allergivennlig er jo et fullstendig håpløst ord, som i alle fall ikke sier noe om hvem som kan spise maten.
Dessuten har produsentene lagt seg til en fryktelig uvane med å merke alle verdens greier med "allergivennlig", noe som er med på å bryte ned betydningen av ordet.

Jeg synes det er greit når man bruker den faktiske benevnelsen for hva som er zpezielt med maten/varen, f. eks brødet er glutenfritt, kaken er uten egg, kakaoen er av rismelk (det er jo snart like mange som reagerer på soya som på melk) og hudkremen er uten parfyme.

Men "spesialmat" er også temmelig intetsigande - eg samanlikna "allergivennlig" med "spesialmat". Er enig i at orda "glutenfri, melkefri, eggefri er gode ord

Forøvrig syns eg ikkje ordet "spesial" er stigmatiserande altså. Det er eit altfor alvorlig ord i denne settinga. Eg meiner det er viktig å vere komfortabel med tanken på å vere annleis - og prøver å hjelpe til slik at jenta skal få den ryggraden ein treng for å stikke seg ut. Vi har ikkje behov for at det skal vere hemmelig at ho har allergi. Enn så lenge bryr ikkje ho seg heller. Ho ropar høgt og tydelig: "mamma, er denne glutenfri??" MEN, eg er opptatt av at ho skal vite at maten hennar er like god som annan mat - at ho skal ha matglede. Sidan ho også har diabetes, er eg opptatt av at ho skal ha ei positiv oppleving av mat; for å demme opp for eventuelle spiseforstyrrelsar seinare i livet. Da er det veldig hjelp og støtte i at andre også verdsetter hennar mat, at det blir sett på som "mat", og ingenting anna enn mat. Den glutenfrie kaka er eit bidrag på kakebordet til fellesskapet. Eg forstår at folk held seg unna for å passe på at allergikeren får kakestykket sitt altså - så i enkelte situasjonar veit eg at det blir berre sånn at "spesialmaten" blir ståande igjen (men forstår her inne at folk opplever det motsatte.. )

Gammel 06-01-11, 18:26   #131
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men "spesialmat" er også temmelig intetsigande - eg samanlikna "allergivennlig" med "spesialmat". Er enig i at orda "glutenfri, melkefri, eggefri er gode ord

Forøvrig syns eg ikkje ordet "spesial" er stigmatiserande altså. Det er eit altfor alvorlig ord i denne settinga. Eg meiner det er viktig å vere komfortabel med tanken på å vere annleis - og prøver å hjelpe til slik at jenta skal få den ryggraden ein treng for å stikke seg ut. Vi har ikkje behov for at det skal vere hemmelig at ho har allergi. Enn så lenge bryr ikkje ho seg heller. Ho ropar høgt og tydelig: "mamma, er denne glutenfri??" MEN, eg er opptatt av at ho skal vite at maten hennar er like god som annan mat - at ho skal ha matglede. Sidan ho også har diabetes, er eg opptatt av at ho skal ha ei positiv oppleving av mat; for å demme opp for eventuelle spiseforstyrrelsar seinare i livet. Da er det veldig hjelp og støtte i at andre også verdsetter hennar mat, at det blir sett på som "mat", og ingenting anna enn mat. Den glutenfrie kaka er eit bidrag på kakebordet til fellesskapet. Eg forstår at folk held seg unna for å passe på at allergikeren får kakestykket sitt altså - så i enkelte situasjonar veit eg at det blir berre sånn at "spesialmaten" blir ståande igjen (men forstår her inne at folk opplever det motsatte.. )

Jeg er også enig i at ordet spesialmat er ubrukelig, det gir jo heller ingen info om hvem som kan spise det

Jeg tror den viktigste lærdommen vi kan gi barn som er allergiske, har diabetes, astma eller et hvilket som helst annet handicap eller sykdom er å ikke fokusere på begrensninger men muligheter, og å verdsette dem for hvem de er, ikke hva de har eller ikke har.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 19:10   #132
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal innrømme at jeg kan bli litt stressa av å lage mat til mange dersom det er noen som ikke skal ha ditt og noen som ikke skal ha datt. Ingen i min familie som er allergiske og er ikke vant. Da må jeg iallefall ha råd fra de det gjelder slik at det ikke blir feil.

Hadde kjøkkenansvar på en internasjonal sommerleir en gang. Noen hadde sitrusallergi,noen tålte ikke fisk, noen skulle ikke ha storfekjøtt andre ikke svin. Noen var vegetarianere, men en del av dem kunne ikke ha noe med nøtter i pga allergi osv osv. Tok all min koordineringsevne og konsentrasjon det å sørge for at alle fikk spise uten å få noen reaksjoner eller få noe som var i strid med deres religion/kultur. Vet at dette er en ekstrem situasjon, men allikevel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 19:11   #133
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Jeg er også enig i at ordet spesialmat er ubrukelig, det gir jo heller ingen info om hvem som kan spise det

Jeg tror den viktigste lærdommen vi kan gi barn som er allergiske, har diabetes, astma eller et hvilket som helst annet handicap eller sykdom er å ikke fokusere på begrensninger men muligheter, og å verdsette dem for hvem de er, ikke hva de har eller ikke har.

Ja, og heller vinkle det til at alle kan spise all maten, mens den med allergi kan spise den og det, eller holde seg unna det og den.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 19:32   #134
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Ja så absolutt! Heilt enig! Men det er jo ikkje berre den som er allergisk som treng å lære dette - dei rundt treng jo også erfare at det er ikkje særlig hokus pokus å lage mat til ein med allergi. Litt heft i starten, så finn ein raskt ut av det. Og eg seier ikkje dette fordi eg er fornærma eller sur fordi folk ikkje kan. Eg seier det jo for å hjelpe dei som skal lage maten - ikkje noko hyggelig å vere eit "problem" for vertskapet. Men forstår godt at situasjonar som Vixen beskrver her er ganske ekstrem

Gammel 06-01-11, 19:39   #135
konsulenten
Passiv

Standard

For meg vekker ikke "allergivennlig" negative assosiasjoner egentlig. Det får meg til å tenke på zpesielle vaskemidler og hudkremer og slike ting som jeg tenker er sunne og bra også for ikke-allergikere, faktisk bedre enn de ikke-zpesielle alternativene.

Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 20:59   #136
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

For meg vekker ikke "allergivennlig" negative assosiasjoner egentlig. Det får meg til å tenke på zpesielle vaskemidler og hudkremer og slike ting som jeg tenker er sunne og bra også for ikke-allergikere, faktisk bedre enn de ikke-zpesielle alternativene.

Ofte vil jo en allergiker være avhengig av renere mat, mat laget mer fra bunnen av uten så mye tilsatte greier, og kan ikke belage seg i like stor grad på ferdigløsninger, junkfood og posemat. Det er jo sunnere for alle egentlig det, å spise sånn

( :dukker: )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:04   #137
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

( :dukker: )

Det er vel ingenting å dukke for? Kan ikke tenke meg en eneste en som ikke er enig i det!

men at noen foretrekker en kake med vanlig sukker framfor en kake med natren, det har jeg full forståelse for, altså.

Gammel 06-01-11, 21:28   #138
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

men at noen foretrekker en kake med vanlig sukker framfor en kake med natren, det har jeg full forståelse for, altså.

Kunstig søtning og sukker smaker ikke det samme altså. Iallefall ikke det jeg har smakt.

Har en venninne som gikk på streng diett (husker ikke alt hun ikke skulle spise) og da var hun opptatt av å ikke finne erstatninger for at det skulle smake mest mulig likt det hun spiste før, men heller fokusere på andre oppskrifter som var gode med det hun kunne spise.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 23:28   #139
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir kjempeglad hver gang noen har tenkt på meg med mat jeg tåler, hva de kaller den gir jeg virkelig blanke i.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 16:19   #140
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Mamma opplever ofte at ingen vil bake de kakene hun har laget også... altså de som er diabetesvennlige. For kake laget med sukker-erstatning kan jo ikke være så godt...

Jeg unngår produkter laget med sukkererstatning, fordi jeg blir skikkelig dårlig av dem. Det er ikke alltid jeg er hypp på å legge ut om konsekvensene av å spise kunstig søtning ved et kakebord, så da sier jeg ofte nei takk, uten å forklare hvorfor. Det kan sikkert oppfattes som negativt eller frekt av dem som tilbyr, uten at det er ment slik.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.