|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Mamma opplever ofte at ingen vil bake de kakene hun har laget også... altså de som er diabetesvennlige. For kake laget med sukker-erstatning kan jo ikke være så godt...
|
|
|
#122 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Eg må berre få skuffe publiken litt, og vere flisespikker altså. Eg har fortsatt litt problem med ordet "spesialmat". Nei, eg blir jo ikkje fornærma eller opprørt eller noko som helst |
|
|
|
|
|
#123 |
|
flisespikker
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?
Jeg for min del synes slett ikke "allergivennlig" gir meg noen gode assosiasjoner - det blir i mitt hode veldig fokus på allergi-delen av ordet, og allergi er ikke et ord jeg har et spesielt positivt forhold til. Og som ikke-allergiker synes jeg ikke det er et innbydende ord, for det er jo åpenbart mat som ikke er beregnet på meg. Sorry, men det er min assosiasjon.
|
|
|
#124 |
|
Med tommestokk i veska
Eg tenker meir at dei lurer på om eg må lage mat spesielt for henne. Og det gjer eg jo svært, svært sjeldan. Unntaket er brød så klart (og det kjøper eg). Det hender eg baker kake og jærbakst til henne, men det er også sjeldan. Men dersom dei meiner å spørre om ho må unngå noko spesielt (som eg egentlig ikkje trur det er dei spør om), så er svaret så klart ja! |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Ser lyst på livet
|
Gluten er et protein, så du mener kanskje proteiner - eller? |
|
|
|
|
|
#126 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Tidsklemma
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Hvis du syns "spesialmat" er stigmatiserende eller virker negativt, hva med å bruke navnet på ungen da?
|
|
|
|
#129 |
|
Rockesøster
|
Allergivennlig er jo et fullstendig håpløst ord, som i alle fall ikke sier noe om hvem som kan spise maten. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Med tommestokk i veska
Men "spesialmat" er også temmelig intetsigande - eg samanlikna "allergivennlig" med "spesialmat". Er enig i at orda "glutenfri, melkefri, eggefri er gode ord |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Rockesøster
|
Jeg er også enig i at ordet spesialmat er ubrukelig, det gir jo heller ingen info om hvem som kan spise det |
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg skal innrømme at jeg kan bli litt stressa av å lage mat til mange dersom det er noen som ikke skal ha ditt og noen som ikke skal ha datt. Ingen i min familie som er allergiske og er ikke vant. Da må jeg iallefall ha råd fra de det gjelder slik at det ikke blir feil. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
-
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#134 |
|
Med tommestokk i veska
Ja så absolutt! Heilt enig! Men det er jo ikkje berre den som er allergisk som treng å lære dette - dei rundt treng jo også erfare at det er ikkje særlig hokus pokus å lage mat til ein med allergi. Litt heft i starten, så finn ein raskt ut av det. Og eg seier ikkje dette fordi eg er fornærma eller sur fordi folk ikkje kan. Eg seier det jo for å hjelpe dei som skal lage maten - ikkje noko hyggelig å vere eit "problem" for vertskapet. Men forstår godt at situasjonar som Vixen beskrver her er ganske ekstrem |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Passiv
|
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?For meg vekker ikke "allergivennlig" negative assosiasjoner egentlig. Det får meg til å tenke på zpesielle vaskemidler og hudkremer og slike ting som jeg tenker er sunne og bra også for ikke-allergikere, faktisk bedre enn de ikke-zpesielle alternativene. |
|
|
|
#136 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
By the Sea
|
Det er vel ingenting å dukke for? Kan ikke tenke meg en eneste en som ikke er enig i det!
|
|
|
#138 |
|
|
Kunstig søtning og sukker smaker ikke det samme altså. Iallefall ikke det jeg har smakt. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Spesial"-mat eller "vanlig" mat?Jeg blir kjempeglad hver gang noen har tenkt på meg med mat jeg tåler, hva de kaller den gir jeg virkelig blanke i. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Glamorøs
|
Jeg unngår produkter laget med sukkererstatning, fordi jeg blir skikkelig dårlig av dem. Det er ikke alltid jeg er hypp på å legge ut om konsekvensene av å spise kunstig søtning ved et kakebord, så da sier jeg ofte nei takk, uten å forklare hvorfor. Det kan sikkert oppfattes som negativt eller frekt av dem som tilbyr, uten at det er ment slik.
|
![]() |
|
|