Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 16:52   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Jeg har aldri hørt om dette uttrykket før. Etter å ha lest hovedinnlegget må jeg jo si at det var litt tankevekkende og at jeg langt på vei er enig i mye. Jeg synes likevel at det er en ganske betydelig forskjell på måten man bruker slike betegnelser på i forhold til om det er ok eller ikke.

Det er forskjell på årsaken til at Tjorven bruker uttrykket om akkurat personen som jobber hos henne, og på andre som kanskje bruker uttrykket mer generelt og/eller i en nedlatende tone. Og det synes jeg det må gå an å skille på. Det går fint an å uttrykke takknemlighet over en jobb som blir gjort selv om den er betalt, og måten man velger å gjøre det i hver enkelt situasjon synes jeg bør være litt opp til hver enkelt.

Samtidig ser jeg, som sagt, poenget i hovedinnlegget på mange måter, og uten tvil når det gjelder generell/nedlatende bruk (sistnevnte bevisst eller ubevisst). At "engel" oftest brukes om kvinner er jeg derimot ikke helt med på, som vel også er påpekt tidligere. Er det andre eksempler på at kvinnelige yrkesutøvere blir kalt noe med "-engel" eller tilsvarende? Jeg har aldri hørt om det før. Selv hadde jeg nok aldri kalt noen for verken strømengel () eller vaskeengel, men jeg synes altså at det bør skilles litt på tanken bak her. Faktisk. Jeg blir ikke det spor fornærma om noen skulle kalle meg ei kjerring og mene det nøytralt/positivt.

Som Filippa sier så tror jeg det er rimelig vanlig at sykepleiere blir kalt "engler". Og selv om det er godt ment, som i betydningen av at "du er en snill person som gjør sånt for meg" så er det en feil betegnelse, da tillegger man en profesjonell person egenskaper som er personlige, ikke profesjonelle.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.