Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 20:01   #11
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Vi gjør det, altså. Og både tone og kontekst er avgjørende for hvorvidt jeg oppfatter det som genuin takknemlighet, eller et patroniserende klapp på hodet. Men jeg setter mye mer pris på om noen sier "tusen takk, du er så dyktig", for eksempel.

Det skjønner jeg godt. Og dette med tone/kontekst, som du sier, er jo i de fleste tilfeller superviktig. Jeg ser at mange mener det er nedlatende å si til folk at de gjør en viktig jobb o.l., men her finnes det også nyanser. Jeg kan fint si til folk i høystatusyrker/-stillinger at de gjør en god/viktig jobb eller annet som er trukket frem som nedlatende her, dersom jeg føler det er på sin plass å si det. Men jeg tror det kommer fint frem i settingen at det ikke er ment som noe annet enn akkurat det som sies. Også tror jeg kanskje at endel i såkalte lavstatusyrker er mye mer vare på slike utsagn også? At man blir veldig bevisst på dette, og at derfor flere utsagn blir til potensielt nedlatende kommentarer.

Sitat:

(Jeg kommer forresten ilende når de roper "søøøøster!" med skjelvestemme også, jeg. Og skyver bare hånda vennlig, men bestemt vekk hvis noen kaller meg "jenta mi" og klyper meg i baken. På jobb, that is. )

Klyper deg i baken! Er dette også vanlig, altså? Jøje. Hadde noen funnet det for godt å klype meg i baken på jobb (eller ellers) hadde jeg vært svært lite vennlig. Men jeg begynner jo å innse at det tydeligvis er endel sære greier som jeg ikke ante var vanlig. Og da innser jeg at man faktisk bør være litt varsom med formuleringene.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.