Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.
Jeg tenker mer at det er to kvoter, folk som er på flukt og trenger opphold på humanitært grunnlag eller politisk, og en kvote (folk som er personlig egnet... fryktelig ordbruk) for folk som har lyst til å bo/jobbe her.
Mener du at alle som har lyst til å bli norske statsborgere skal kunne bli det fordi de "har lyst". Eller mener du at alle som kunne tenke seg å jobbe her skal ha lov? Det siste gjelder jo for alle borgere i EU, på grunn av EØS avtalen. Men jeg er litt tvilende til å la det gjelde world wide, det vi kommer opp i da er de filipinske "au pairene" i stor skala.
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Det vil si de som tilfeldigvis makter å karre seg hit via etablerte smuglerruter og etablert eksilmiljø som reklamerer. Fullstendig fallitt politikk med tusenvis av saksbehandlere til å velge ut de reelle fra lykkejegerne.
Jeg er enig i at reglene for behandling av asylsøkerene gjør at menneskesmugligen til en ren forretning. Men det blir en litt annen diskusjon tenker jeg.