Sv: Maria Amelie saken - hva tenker dere om pågripelsen?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg kjenner at jeg blir uvel av å tenke på å skulle sortere ut folk (asylsøkere og flyktninger) etter hvor ressurssterke de er, og det å blande sammen Mulla Krekar og ameliesaken blir derfor etter mitt syn malplassert.
Litt dårlig forklart, ser jeg. Men greia er vel at det har vært grunn til å tro at Krekar blir drept dersom han blir sendt tilbake. Den faren er vel fortsatt til stede? Jeg synes det er rart at folk ikke ser forskjellen på saker hvor folk blir drept når de blir tilbakesendt, og saker hvor folk f.eks må leve på ganske lite penger hvis de blir sendt tilbake. Jeg synes ikke Krekar og hans like er sympatiske, men jeg har aldri helt forstått hvorfor det gjør så stor forskjell at han befinner seg her eller der. Forbrytelser klarer man vel å planlegge uansett, og jeg antar at det er lettere å holde potensielle terrorister under kontroll her enn i Irak. Det å unngå å bli drept er et menneskerettsspørsmål, og dersom man er for at Krekar skal dømmes til døden, så kan jeg på sett og vis forstå at man er for at han sendes tilbake.