Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-11, 00:24   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing: Hvor mye ferie bør barn ha?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

I den staten vi bor i så er det 7 planlegginsdager som påvirker elevene (dvs ikke før skolen begynner i august eller etter den sluttr i juni). I tillegg kommer noen offisielle fridager (6 per år). De har to uker rundt jul og nyttår og de har spring break i mars. Ellers ikke noen hele uker med fri. De har sommerferie fra ca 10. juni til 20. august.

Her har de lange skoledager. Fra 0820 til 1530 hver dag. Uten andre friminut enn 30 minutt lunsj og 20 minutt lek ute. De har sommerferie fra ca 3. Juni til ca 20. august, de har juleferie fra ca 18. desember til ca 5. januar og de har springbreak en uke i mars. Ut over det har de fri i snitt halvannen dag hver måned (her legger de alle fridager til mandager eller fredager, også bevegelige fridag om disse havner på en helgedag eller annen ukedag).

Ungene har altså relativt mye fri, men jeg tror de totalt sett går vesentlig flere timer på skole enn norske barn, dvs i småskolen.

Siden skoleferiene er lange, og amerikanere flest har få feriedager ( man må opparbeide seg rett til ferie, dag for dag) så er summer camp stor her. Og hjemmeværende mødre.

Jeg tror ikke at kortere ferie er tingen, mEn jeg synes SFO burde erstattes av heldagsskole, også for de minste. Skal de være på skolen bør det være er pedagogisk tilbud hele tiden - og man kan lære mye gjennom lek.

Tilsvarende synes jeg at tilbudet i feriene burde hatt et visst pedagogisk opplegg. Å gå 2,5 mnd uten undervisning av noe slag er lenge.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.