Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Jeg mener selvfølgelig at man skal planlegge i elvenens ferier, ikke i egen ferie. Altså at planlegging burde kunne legges til begynnelse/slutt av sommer-, høst-, jule-, vinter- eller påskeferie. Feriene er jo godt fordelt ut over året, slik at man også kan fordele planleggingen utover året. Og jeg ser jo også at du (og andre) har skrevet at så til en viss grad skjer. Og hva er da problemet? Det jeg reagerte på at det ble fremstilt (av noen) som om det var dønn umulig å legge det til elvenens ferie, for da hadde man selv avspassering. Og da mener jeg at det er noe galt et eller annet sted mht hvordan man legger opp løpet.
Forskjellen er bare hva man kaller det.
La oss si at man planlegger 22. og 23. juni og 13., 14. og 15. august, noe som godt kan være reelt. Da har elevene ferie. Vi har planleggingsdager. Men hvis man planlegger den 3. januar eller 17. april eller 18. mai eller noe, så kalles det ikke ferie, det kalles "elevene har planleggingsdag" (de har fri/ ferie/ whatever, lærerne har planleggingsdag). Antall feriedager både for elever og lærere er uansett det samme i løpet av et år. Forskjellen er hva man kaller det.
Jeg vet at barnehager har planleggingsdager i hytt og pine, men jeg trodde ingen skoler tar planleggingen i hytt og vær lenger. Alle skoler jeg kjenner til, og det er mange, planlegger i forkant eller etterkant av en eller annen ferie-/ friperiode.
|