Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Elevenes ferie var der først, også har lærernes arbeidstid blitt formelt tilpasset elevenes ferie. På 70-tallet var det ingen ting som het "avspasering" blant lærerne. Dette var en modell som ble utviklet senere. Elevenes skoleferie har vært mer eller mindre uendret siden jeg gikk på barneskolen. (Og da mener jeg "mer eller mindre". Det er sikkert justert noen dager her og der, men i all hovedsak er den det samme.)
Jepp. Lærere på 70-tallet (og tidligere) hadde det utvilsomt meget godt, og det er vel nettopp derfor vi andre har måttet forsvare de såkalte godene våre med nebb og klør ever since. Mens en lærer på 70-tallet kunne komme komme inn i klassrommet, lese et stykke fra boken og be elevene løse oppg. 5-15 mens han satt og myste ut over klasserommet noen timer før han tok frakken og gikk hjem kl.14.00, stilles det i dag helt andre krav til hva som er et godt pedagogisk opplegg og hva en lærer bør kunne. På 70-tallet var en firer en firer, og lærerens ord var lov. Ingen hadde hørt om vurderingskriterier, dokumentasjon, halvårsvurdering, underveisvurdering, vurdering med og uten karakter, egenvurdering, IOP, pedagogisk rapport, foreldrekonferanser og mobbeprogram. Elever som lagde bråk, eller trengte noe ekstra, var stort sett å finne på spesialskoler. Jeg vil absolutt ikke ha tilbake den gamle, eneveldige læreren som kunne gjøre hva pokker han ville uten at verken elever, rektor eller foreldre kunne stille spørsmål ved noe som helst, men det hadde vært fint om den noe foreldede tankegangen om at lærere jobber mindre enn andre yrkesgrupper ville forsvinne. Jeg er klar over at de aller, aller fleste yrkesgrupper opplever store endringer og høyere krav til effektivitet, ikke bare lærere. Forskjellen er vel bare at lærere først nå de siste 10-15 årene har begynt å få nok arbeidsoppgaver til at man faktisk kan forsvare avspasering mens ungene har fri.
Opprinnelig lagt inn av ming, her.
Jeg håper virkelig at du ikke her mener å insinuere at vi ikke jobber årsverket vårt?
Det føler jeg faktisk at hun gjør, ja. : peker ned:
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
...som var det jeg trodde. Og det betyr at lærerne faktisk er heldige, som gjør at de har fått fastsatt sin arbeidsuke til x timer høyere enn det den er for andre arbeidstakere.
Poenget er altså at det er mange som bruker mer enn de tilmålte timene i en arbeidsuke på jobb, uten at det verken kompenseres med lønn eller avspasering.
Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.
Jeg insinuerer ingenting. Jeg sier rett ut at dere er heldige som har fått x antall timer dere kan avspasere uten å måtte gjøre rede for bruken av dem.
Og dette er unikt, mener du? Jeg lurer på hvor mange som fører opp at de egentlig satt på FP eller hva_har_du fra 14.30-15.15 når de skriver timelistene sine og kommer ut med X-antall timer avspasering til gode. Og hva med gjemmekontor? Har arbeidsgiverne til disse menneskene særlig kontroll med hva som foregår der? Forskjellen er vel bare at lærere, uvisst av hvilken grunn, tilhører en yrkesgruppe som må følges med argusøyne uansett hva de gjør. Bare den belastningen burde være vært en hel ekstra avspaseringsdag...
|