Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-11, 16:46   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Elin: Det som KAN ha skjedd, uten at jeg vet så mye om førskolelærere: Førskolelærere har 33 timer arbeidstid i uka som er bundet. Dersom de jobber en vanlig 37,5-uke, så har de jobbet inn grunnlag for avspasering. Kan det være det styrer mener? For da jobber de det jo på en måte inn i arbeidstiden, men egentlig utenfor deres egen arbeidstid.

Eh. Har de full stilling fordelt på 33 timer per uke? Og hvis de jobber full tid så har de avspasering til gode? Altså - de 4,5 timene er jo ikke fri da. Så om de jobber 37,5 timer så betyr vel snarere det at de bare ikke har benyttet seg av ubunden tid - de har ikke tid å gå på altså.

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 17:54   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eh. Har de full stilling fordelt på 33 timer per uke? Og hvis de jobber full tid så har de avspasering til gode? Altså - de 4,5 timene er jo ikke fri da. Så om de jobber 37,5 timer så betyr vel snarere det at de bare ikke har benyttet seg av ubunden tid - de har ikke tid å gå på altså.

Alle førskolelærerne har i tariffen sin at de har 4 timer ubunden tid i uka, til planlegging, faglig oppdatering og ellers møteforberedelser og denslags. Disse timene har ingenting med planleggingsdagene å gjøre. Det er faktisk slik at dersom jeg må være på jobb mer enn 33.5 time så er det faktisk overtid. De 3 timene er det nemlig jeg som styrer over og ikke arbeidsgiver. Så arbeidsgiver kan ikke pålegge meg å jobbe mer på avdelingen enn 33. 5 time pr uke.
Jeg har full stilling, og jobber selvsagt 37.5 time pr uke, men 4 av disse timene styrer jeg selv, og er ikke bundet til arbeidsplassen.
Jeg hadde imidlertid fortrukket om jeg kunne hatt kontorplass på jobb for å jobbe disse timene, men det har jeg ikke, og derfor jobber jeg hjemme istedetfor.

Gammel 02-02-11, 18:01   #3
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Alle førskolelærerne har i tariffen sin at de har 4 timer ubunden tid i uka, til planlegging, faglig oppdatering og ellers møteforberedelser og denslags. Disse timene har ingenting med planleggingsdagene å gjøre. Det er faktisk slik at dersom jeg må være på jobb mer enn 33.5 time så er det faktisk overtid. De 3 timene er det nemlig jeg som styrer over og ikke arbeidsgiver. Så arbeidsgiver kan ikke pålegge meg å jobbe mer på avdelingen enn 33. 5 time pr uke.
Jeg har full stilling, og jobber selvsagt 37.5 time pr uke, men 4 av disse timene styrer jeg selv, og er ikke bundet til arbeidsplassen.
Jeg hadde imidlertid fortrukket om jeg kunne hatt kontorplass på jobb for å jobbe disse timene, men det har jeg ikke, og derfor jobber jeg hjemme istedetfor.

Ikke alle førskolelærere vel? Men alle pedagogiske ledere.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:13   #4
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Alle pedagogiske ledere, og alle førskolelærere som er kommunalt ansatt her. Private derimot styrer litt mer med førskolelærerene. Jeg har på grunn av det ikke tatt i mot en stilling som førskolelærer privat, da jeg føler at jeg hadde fungert mer som en pedagogiassistent. Skal man gjøre et godt planlagt pedagogisk arbeid krever det at man får tid til å planlegge det. Vist ikke er det jo pedagogisk leder som planlegger, og jeg hadde gjennomført på samme måte som assistentene. Noe jeg ikke ønsket.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 20:13   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Ikke alle førskolelærere vel? Men alle pedagogiske ledere.

Alle førskolelærerne. Også de som jobber som førskolelærer 2 har ubunden tid. Iallefall der jeg ha jobbet, og det er det som er beskjed fra utdanningsforbundet at alle skal ha.

Gammel 02-02-11, 18:51   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Så du mener at om du ikke bruker denne ubundne tiden - jobber 37,5 timer per uke - så har du krav på overtid?

Jaja. Jeg håper dere ikke klager i tillegg altså - sånn er det ikke mange som har det.

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:05   #7
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Så du mener at om du ikke bruker denne ubundne tiden - jobber 37,5 timer per uke - så har du krav på overtid?

Jaja. Jeg håper dere ikke klager i tillegg altså - sånn er det ikke mange som har det.

Normen er at det brukes mer enn disse 4 timene per uke sett over ett helt barnehageår, noe vi ikke får overtid for (ikke at jeg syns det burde forandres altså).

Gammel 02-02-11, 19:10   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Normen er at det brukes mer enn disse 4 timene per uke sett over ett helt barnehageår, noe vi ikke får overtid for (ikke at jeg syns det burde forandres altså).

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? Så man kan jobbe normal uke og ende med avspasering eller overtid? Jeg ser faktisk bort fra at man bruker litt tid på å tenke på jobb utenom jobb - det gjør de fleste. Jeg tar som eksempel at man altså ikke gjør forberedende arbeid eller annet i tillegg - dette gjøres da ikke. Da har man krav på overtid for tid man altså ikke har arbeidet?

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:16   #9
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? Så man kan jobbe normal uke og ende med avspasering eller overtid? Jeg ser faktisk bort fra at man bruker litt tid på å tenke på jobb utenom jobb - det gjør de fleste. Jeg tar som eksempel at man altså ikke gjør forberedende arbeid eller annet i tillegg - dette gjøres da ikke. Da har man krav på overtid for tid man altså ikke har arbeidet?

Disse 4 timene disporerer vi selv ja. 33.5 timer per uke på avdeling, også overtid. Planarbeidet går litt i rykk og napp. Noen uker bruker enn kanskje 8-10 timer (når det er foreldresamtaler), og andre uker kun 2 timer. Dette styrer vi selv. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med å fylle disse 4 timene, sånn sett litt på sikt.

De jeg kjenner som ikke brukte denne tiden til planarbeid ble ikke lenge i jobbene sine.

Gammel 02-02-11, 20:20   #10
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Man bruker denne tiden. Det er ikke noe problem i det hele tatt å få fyllt opp det. Men selvsagt er det slik at jeg noen uker jobber mindre enn andre uker, men om jeg regner et snitt så jobber jeg iallefall ikke mindre enn 37.5 time. Så ja, om vi en uke har et personalmøte og jeg den uken kun har brukt 2 timer av min ubundne tid så skriver jeg overtid. Om jeg skulle begynne å regne slik du tenker så hadde det nok vært et taptsprosjekt for arbeidsgiver, for da skulle jeg skrevet mye mer overtid enn det jeg gjør. Jeg tror at de aller fleste førskolelærere bruker mer enn 4 timer til planarbeid slik at dersom ordningen hadde vært at vi skulle få overtid for det vi gjorde utenom arbeidstid så hadde det blitt dyrt for arbeidsgiver.
Og jeg skriver selvsagt ikke overtid dersom jeg enkelte dager jobber litt lengre.

Gammel 02-02-11, 20:24   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel?

Man MÅ bruke denne tiden. Det er jobben vår. Man får betalt for det. Nei, man må ikke gjøre rede for det, men er det så rart at man har en del arbeidstid som kan gjøres f.eks. hjemme? Det er jo hjemmekontor, som mange andre har også. Jeg synes det er helt merkelig å si noe sånt som "men om man ikke bruker denne tiden", for det er det samme som at jeg skulle stilt spørsmål om DU bruker hele arbeidstiden din.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:58   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Man MÅ bruke denne tiden. Det er jobben vår. Man får betalt for det. Nei, man må ikke gjøre rede for det, men er det så rart at man har en del arbeidstid som kan gjøres f.eks. hjemme? Det er jo hjemmekontor, som mange andre har også. Jeg synes det er helt merkelig å si noe sånt som "men om man ikke bruker denne tiden", for det er det samme som at jeg skulle stilt spørsmål om DU bruker hele arbeidstiden din.

Om jeg på en hjemmekontordag jobber seks timer istedenfor det jeg skal så må jeg avspasere 1,5 time. Om jeg jobber ni timer så får jeg overtid. Jeg har ikke ubunden tid og jeg tror ikke det er vanlig å ha slikt heller for andre enn lærere og førskolelærere. Om jeg blir sittende og tenke over neste dags jobbaktiviteter så er dette ting jeg gjør uten at det lønnes med et øre ekstra til tross for at det er jobbrelatert og skjer på fritiden.

Jeg tror det er sånne tillitsordninger som det ser ut til å florere av som er med på å gi lærer- og førskolelærere et rykte om å være bortskjemt. For folk flest er det sånn at man ikke får ekstra betalt om man ikke faktisk jobber flere timer enn man skal. Man har ikke krav på å være borte fra jobb under tillit om at man gjør noe jobbrelatert uten at man må redegjøre for tiden sin, og det finnes normalt ikke ordninger av typen "om det blir litt lite den ene uka, så blir det sikkert bra i snitt likevel." Man avregner timene slik de er jobbet. Dersom det stemmer at lærere og førskolelærere jobber de timene de sier at de gjør (jeg ser ikke noen grunn til å anta noe annet) så kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil lønne seg for dem å få dette inn i langt mer ordnede forhold. Samt å få orden på overtidsbruk. Man har lovfestet krav på overtidskompensasjon. Det er en ukultur at man tuller rundt og irriterer seg over så himla mange timer man jobber gratis mens ingen er noe fornøyde. Og når man så begynner å snakke om det så dukker det opp den ene merkelige ordningen etter den andre som har til felles at de bygger på tillit til at alle i dette yrket er spesielt samvittighetsfulle. Så krasjer denne generelle sannheten sammen med kunnskapen mange har om at så ikke er tilfelle - all den tid det selvsagt også finnes både lærere og førskolelærere som gir generelt mer beng enn andre. Og svosj - så har man en gruppe såre arbeidstagere og en gruppe uforstående utenforstående som synes denne gjengen syter fælt.

Jeg tror det trengs litt mer ordnede forhold jeg altså. Virkelig. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at for alle lærere og førskolelærere med god samvittighet så må de da være helt enige. Ikke minst fordi de da vil få de godene de har krav på om de må jobbe mer enn de skulle. Jeg er lei av å høre om lærere som jobber seg ihjel gratis og at jeg er utakknemlig om jeg ikke tilber dem alle sammen. Jeg vil at lærere skal ha de godene de har krav på sånn at man kan stille de krav til dem som er rimelige uten å få slengt tilbake at man er utakknemlig fordi det gjøres så mye mer enn de burde.

Sist redigert av Slettet bruker : 03-02-11 kl 09:04.
  Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 08:50   #13
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=smilefjes;2657343]Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? quote]

Fantastisk rammeavtale vi har!

For å si det slik så jobber jeg nok mer gratis enn overtid. Forrige uke satt jeg 10 t over og det er ikke overtid - men ubunden tid. Så om man ikke alltid jobber 4 t på en uke (noe som ikke er vanskelig å gjøre, man tar da observasjoner av barna, kartlegging, foreldresamtaler, lager læringsmål, holdningsmål og sosiale mål for hvert prosjekt vi skal ha, i tillegg holder vi oss faglig oppdatert), så blir det det gjennomsnittlig pr år. Så vi jobber ikke mindre enn dere andre.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:45   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

quote=smilefjes;2657343]Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? quote]

Fantastisk rammeavtale vi har!

For å si det slik så jobber jeg nok mer gratis enn overtid. Forrige uke satt jeg 10 t over og det er ikke overtid - men ubunden tid. Så om man ikke alltid jobber 4 t på en uke (noe som ikke er vanskelig å gjøre, man tar da observasjoner av barna, kartlegging, foreldresamtaler, lager læringsmål, holdningsmål og sosiale mål for hvert prosjekt vi skal ha, i tillegg holder vi oss faglig oppdatert), så blir det det gjennomsnittlig pr år. Så vi jobber ikke mindre enn dere andre.

Altså - det er litt vrient å diskutere når de som har slike arbeidsforhold reagerer såpass sterkt med en gang. Jeg for min egen del er igrunnen ikke det spor interessert i å peke på noen og si latsabb - jeg prøver egentlig å finne ut hva slags forhold det er som gjelder, hvorfor det er så sterk mismatch mellom folkeoppfatningen og egenoppfatningen for hele lærerstanden over hvor mye jobb det er - og hvordan man kan fikse dette.

Forøvrig tviler jeg meget sterkt på at du jobber like mye som meg. Men så har jeg også en helt annen jobb da.

Jeg synes ikke du skal jobbe overtid uten å få betalt for det. Men jeg synes også at man skal jobbe de timene man skal jobbe - ikke noe sånn cirka-aktig. Det er jo ikke fordelaktig for noen når det skaper så mye misnøye hele tiden.

Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 20:14   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg kan love deg at jeg bruker den. Det er sjelden et problem å få brukt den opp. Mer et problem til tider at jeg bruker mer enn 4 timer.

Det høres nesten ut som du tror at vi ikke jobber i disse timene, så det betyr vel at du ikke har helt oversikt over hva arbeidsoppgavene til en førskolelærer/pedagogisk leder er.

Sist redigert av polarjenta : 02-02-11 kl 20:26.
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 20:21   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke førskolelærer men jeg antar at man blir lønnet for overtid dersom man er bundet til mer enn 33,5 timer i uka. De fire timene ubundet tid skal ikke regnes med her, sånn er det ikke for lærere heller. Jeg har ca 14 timer ubundet tid i uka, tror jeg. Husker ikke nøyaktig. 26 timer undevisning og noen timer bundet uten undervisning. Hvis jeg må undervise mer enn 26 timer, får jeg overtidsbetalt. Det andre må man gjøre uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.