|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?
Eh. Har de full stilling fordelt på 33 timer per uke? Og hvis de jobber full tid så har de avspasering til gode? Altså - de 4,5 timene er jo ikke fri da. Så om de jobber 37,5 timer så betyr vel snarere det at de bare ikke har benyttet seg av ubunden tid - de har ikke tid å gå på altså. |
|
|
|
#2 |
|
Tittel og tittel....
|
Alle førskolelærerne har i tariffen sin at de har 4 timer ubunden tid i uka, til planlegging, faglig oppdatering og ellers møteforberedelser og denslags. Disse timene har ingenting med planleggingsdagene å gjøre. Det er faktisk slik at dersom jeg må være på jobb mer enn 33.5 time så er det faktisk overtid. De 3 timene er det nemlig jeg som styrer over og ikke arbeidsgiver. Så arbeidsgiver kan ikke pålegge meg å jobbe mer på avdelingen enn 33. 5 time pr uke.
|
|
|
|
#3 |
|
awesom
|
Ikke alle førskolelærere vel? Men alle pedagogiske ledere.
|
|
|
#4 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?Alle pedagogiske ledere, og alle førskolelærere som er kommunalt ansatt her. Private derimot styrer litt mer med førskolelærerene. Jeg har på grunn av det ikke tatt i mot en stilling som førskolelærer privat, da jeg føler at jeg hadde fungert mer som en pedagogiassistent. Skal man gjøre et godt planlagt pedagogisk arbeid krever det at man får tid til å planlegge det. Vist ikke er det jo pedagogisk leder som planlegger, og jeg hadde gjennomført på samme måte som assistentene. Noe jeg ikke ønsket. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Alle førskolelærerne. Også de som jobber som førskolelærer 2 har ubunden tid. Iallefall der jeg ha jobbet, og det er det som er beskjed fra utdanningsforbundet at alle skal ha.
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Så du mener at om du ikke bruker denne ubundne tiden - jobber 37,5 timer per uke - så har du krav på overtid? |
|
|
|
#7 |
|
Tankefull
|
Normen er at det brukes mer enn disse 4 timene per uke sett over ett helt barnehageår, noe vi ikke får overtid for (ikke at jeg syns det burde forandres altså).
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? Så man kan jobbe normal uke og ende med avspasering eller overtid? Jeg ser faktisk bort fra at man bruker litt tid på å tenke på jobb utenom jobb - det gjør de fleste. Jeg tar som eksempel at man altså ikke gjør forberedende arbeid eller annet i tillegg - dette gjøres da ikke. Da har man krav på overtid for tid man altså ikke har arbeidet? |
|
|
|
#9 |
|
Tankefull
|
Disse 4 timene disporerer vi selv ja. 33.5 timer per uke på avdeling, også overtid. Planarbeidet går litt i rykk og napp. Noen uker bruker enn kanskje 8-10 timer (når det er foreldresamtaler), og andre uker kun 2 timer. Dette styrer vi selv. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med å fylle disse 4 timene, sånn sett litt på sikt.
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Man bruker denne tiden. Det er ikke noe problem i det hele tatt å få fyllt opp det. Men selvsagt er det slik at jeg noen uker jobber mindre enn andre uker, men om jeg regner et snitt så jobber jeg iallefall ikke mindre enn 37.5 time. Så ja, om vi en uke har et personalmøte og jeg den uken kun har brukt 2 timer av min ubundne tid så skriver jeg overtid. Om jeg skulle begynne å regne slik du tenker så hadde det nok vært et taptsprosjekt for arbeidsgiver, for da skulle jeg skrevet mye mer overtid enn det jeg gjør. Jeg tror at de aller fleste førskolelærere bruker mer enn 4 timer til planarbeid slik at dersom ordningen hadde vært at vi skulle få overtid for det vi gjorde utenom arbeidstid så hadde det blitt dyrt for arbeidsgiver.
|
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Man MÅ bruke denne tiden. Det er jobben vår. Man får betalt for det. Nei, man må ikke gjøre rede for det, men er det så rart at man har en del arbeidstid som kan gjøres f.eks. hjemme? Det er jo hjemmekontor, som mange andre har også. Jeg synes det er helt merkelig å si noe sånt som "men om man ikke bruker denne tiden", for det er det samme som at jeg skulle stilt spørsmål om DU bruker hele arbeidstiden din. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Om jeg på en hjemmekontordag jobber seks timer istedenfor det jeg skal så må jeg avspasere 1,5 time. Om jeg jobber ni timer så får jeg overtid. Jeg har ikke ubunden tid og jeg tror ikke det er vanlig å ha slikt heller for andre enn lærere og førskolelærere. Om jeg blir sittende og tenke over neste dags jobbaktiviteter så er dette ting jeg gjør uten at det lønnes med et øre ekstra til tross for at det er jobbrelatert og skjer på fritiden. Sist redigert av Slettet bruker : 03-02-11 kl 09:04. |
|
|
|
#13 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?[quote=smilefjes;2657343]Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? quote] |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Altså - det er litt vrient å diskutere når de som har slike arbeidsforhold reagerer såpass sterkt med en gang. Jeg for min egen del er igrunnen ikke det spor interessert i å peke på noen og si latsabb - jeg prøver egentlig å finne ut hva slags forhold det er som gjelder, hvorfor det er så sterk mismatch mellom folkeoppfatningen og egenoppfatningen for hele lærerstanden over hvor mye jobb det er - og hvordan man kan fikse dette. |
|
|
|
#15 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg kan love deg at jeg bruker den. Det er sjelden et problem å få brukt den opp. Mer et problem til tider at jeg bruker mer enn 4 timer.
Sist redigert av polarjenta : 02-02-11 kl 20:26. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er ikke førskolelærer men jeg antar at man blir lønnet for overtid dersom man er bundet til mer enn 33,5 timer i uka. De fire timene ubundet tid skal ikke regnes med her, sånn er det ikke for lærere heller. Jeg har ca 14 timer ubundet tid i uka, tror jeg. Husker ikke nøyaktig. 26 timer undevisning og noen timer bundet uten undervisning. Hvis jeg må undervise mer enn 26 timer, får jeg overtidsbetalt. Det andre må man gjøre uansett. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, planleggingsdag |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|