|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerUfattelig sterk historie. Trist.
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssaker
|
|
|
#3 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Er vel en kombinasjon av dette jeg ser for meg. Fosterhjem med adopsjon etter en tid. Det er jo heller ikke noe iveien for å la par i barnløskøen slippe egenandeler ved å ta på seg fosteransvar. Ser ikke noe hinder i å fortsette som prøver etter man har fått et nytt familiemedlem heller. Muligheten for å få egne barn bør ikke fratas dem om de tar på seg fosteransvar. Tvert imot, burde man belønnes med ekstra muligheter.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Helt annen diskusjon er det ikke. Det hadde vært lettere å rekruttere fosterforeldre med større stabilitet i situasjonen. Om ikke adopsjon, så i hvert fall en viss sannsynlighet for at barnet fikk være der over tid.
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Tja. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for oss som ufrivillig barnløse var aldri fosterhjem et alternativ til adopsjon, og de hadde alt å gjøre med at vi ønsket oss barn som var våre, ikke bare til låns (ok, alle barn er sånn sett til låns, men du forstår forskjellen). En langtidsplassering hadde ikke vært et fullgod alternativ til adopsjon.
|
|
|
#6 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det går ikke så fort, men tendensen nå er at man i større grad skal gjennomføre fosterbarnsadopsjoner mot biologiske foreldres vilje, at åpen adopsjon skal benyttes en del og at tilknytning vektlegges i større grad mens biologien vektlegges i mindre grad.
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Intensjonen er jo at det skal være slik, men jeg syns faktisk pendelen svinger andre veien i praksis. Fylkesnemndene henger visst ikke helt med sånn sett.
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Mulig det er regionale forskjeller, ikke vet jeg. De som underviser på barnevern på HiO (de er jo ofte nemndmedlemmer selv) og et par barnevernledere jeg har snakket med i Oslo har vært ganske samstemste på at utviklingen går dit i praksis også, i tråd med signalene som har kommet fra myndighetene.
|
|
|
#9 |
|
Curlingkone
|
???
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
I tillegg har man jo disse barna på lånt tid, som regel. Og det vet jeg ikke om jeg hadde maktet.
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det er egentlig noe av det jeg anser som vanskeligst ja, å ta et barn inn i sitt hjem, være "mor" for det, men måtte holde tilbake en flik av hjertet sitt, så det ikke skal knuses helt dersom/når barnet skal tilbakeføres... Det tror jeg ikke er en god løsning for ufrivillig barnløse som enda jakter på et eget barn, via assistert befruktnign eller adopsjon. Jeg tror man må ha lagt bak seg den delen, før man kan takle fosterforeldrerollen. (Eller ha fått egne barn, selvsagt.)
|
|
|
#12 |
|
...we have cookies
|
Jeg makter det ikke. Som ufb er det eget barn vi vil ha, ikke andres. Om vi hadde fortsatt prosessen med adopsjon, så hadde det blitt vårt barn - ingen andres. Vi valgte å avslutte den prosessen; det er færre barn tilgjengelig for adopsjon enn det er par som vil adoptere. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|