|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssaker
Steril het det i gamle dager dager da. Nei, man bør få åpnere skott og mer opplysninger om muligheten til å adoptere de glemte barna i våre egne nabolag.
|
|
|
#22 |
|
Superbasinella
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerI reportasjen hvor det står hvordan det har gått med barna står det følgende under en jente: "Hun er nå i et forsterket fosterhjem, hvor fosterfar er frikjøpt for å følge henne opp." |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Er vel en kombinasjon av dette jeg ser for meg. Fosterhjem med adopsjon etter en tid. Det er jo heller ikke noe iveien for å la par i barnløskøen slippe egenandeler ved å ta på seg fosteransvar. Ser ikke noe hinder i å fortsette som prøver etter man har fått et nytt familiemedlem heller. Muligheten for å få egne barn bør ikke fratas dem om de tar på seg fosteransvar. Tvert imot, burde man belønnes med ekstra muligheter.
|
|
|
#26 |
|
maler
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerBrutus: av en eller annen grunn gjør du meg litt kvalm nå. Jeg greier ikke helt å definere hvorfor. For det er klart at også mennesker uten barn kan bli utmerkded fosterhjem, men ikke fordi de blir belønnet med økte muligheter til å få egne barn på noe vis. Da blir fosterbarna delvis et middel for å oppnå noe annet og det blir så feil som det kan få blitt. Fosterbarn har opplevd nok å ikke ha den rollen i familien de burde hatt.
|
|
|
#27 |
|
Shake it out!
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerBrutus - jeg tror ikke du forstår helt verken hva det vil si å ha fosterbarn (det er en grunn til at de havner i fosterhjem, det et ganske ofte ikke en tur i parken å være fosterforeldre) eller hva det vil si å adoptere (adoptivbarn er ofte barnevernsbarn, de også). Har man fosterbarn vil det i ganske mange tilfeller få betydning for muligheten til å adoptere. Fordi det er krevende å være fosterforeldre, og fordi det er tilsvarende krevende å adoptere et lite menneske som kanskje har 2-3 år med erfaringer som barn ikke burde ha når de kommer. Ergo er adopsjon og fosterbarn vanskelig å kombinere. I alle fall om man får begge deler omtrent samtidig, som du antyder at man burde få, kom at du sier det bede vært tettere kontakt mellom disse to gruppene.
|
|
|
#28 |
|
Curlingkone
|
???
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerEneste "fornuftige" kombinasjon av ufrivillig barnløse og de mange fosterbarna er om det ble løst opp på muligheten for å adoptere dem, for fosterforeldre og foreldre er og blir ikke det samme. Og ja, som mange påpeker, det hadde ofte vært bedre for barnet om det kunne adopteres av fosterforeldrene, og få den sikkerheten det innebærer, enn "muligheten for en gang å skulle tilbakeføres, kanskje". Det er dog en løsning som i hovedsak er til fordel for fosterforeldre (og fosterbarn, selvsagt) ikke noe jeg umuddelbart ser på som en kobling mot ufrivillig barnløse.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerJeg mener at dersom fosterhjem gis skikkelige vilkår så vil det nok være langt flere som ser at de kan greie å ta ansvaret. Jeg har inntrykk av at de som er fosterforeldre stort sett synes selve ungene er helt greie å ta vare på, men det følger så inn i hampen mye baluba med som tar på. |
|
|
|
#31 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
I tillegg har man jo disse barna på lånt tid, som regel. Og det vet jeg ikke om jeg hadde maktet.
|
|
|
#32 |
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerJeg kjenner ikke mange fosterforeldre, egentlig bare en tror jeg. og det er en "familieplassering", så ungen i seg selv har de jo gode grunner til å ville ta seg av, og barnet er vel ikke så problematisk heller, men det følger så mye "ekstra" med at det ble umulig å følge det opp samtidig som hun skulle jobbe (og ta seg av sine egne barn)
|
|
|
#33 |
|
Det er egentlig noe av det jeg anser som vanskeligst ja, å ta et barn inn i sitt hjem, være "mor" for det, men måtte holde tilbake en flik av hjertet sitt, så det ikke skal knuses helt dersom/når barnet skal tilbakeføres... Det tror jeg ikke er en god løsning for ufrivillig barnløse som enda jakter på et eget barn, via assistert befruktnign eller adopsjon. Jeg tror man må ha lagt bak seg den delen, før man kan takle fosterforeldrerollen. (Eller ha fått egne barn, selvsagt.)
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerJeg blir også mer og mer sikker å at vi skal bli fosterforeldre en dag, når gutta blir så store at de i større grad er mer selvstendige enn nå. Yes. |
|
|
|
#35 |
|
maler
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerJeg kunne godt hatt et fosterbarn, men jeg hadde rett og slett ikke orket alt mikkmakket rundt. Observasjoner, kontakt med biologiske foreldre og kontakten med barnevernet kan bli i overkant.
|
|
|
#36 |
|
Epikur
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerJeg har vært ufrivillig barnløs, og ville kanskje ha vurdert å bli fosterforelder, men de to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Alternativet til å ikke kunne få egne barn hadde ikke vært fosterbarn, men adoptivbarn.
|
|
|
#37 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Det stemmer.
|
|
|
#38 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
|
|
|
#39 |
|
Pauset
|
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerSyntes det verste var å lese om moren til Jørgen som fikk fratatt de eldste barna på grunn av psykisk sykdom, så blir hun gravid på nytt og får Jørgen som hun får beholde i hele 6 uker, før de ser at hun har forsømt dette barnet også. Hvor mange sjanser skal slike foreldre få?? Greit, vi snakker nok ikke om onde og slemme foreldre her, men psyke. Og jeg får frytktelig vondt av denne moren, men er man ikke egnet som omsorgsperson i den grad at man klarer ta rikige avgjørelser for barna og innser egne begrensninger, så bør man heller ikke få mange sjanser. Det er jo lek med liv. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: De glemte barna - artikkelserie om barnevernssakerRadiosnutten om Anders og Thea var sterke saker. :snufs:
|
![]() |
|
|