Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?
Jeg har ett utrolig avslappet forhold til kosthold, som mye annet i livet.
Mannen og jeg har i perioder levd på lavkarbo, og jeg tenker litt på hva jeg selv putter i munnen mht akkurat karbohydrater. Ungene får det samme som oss å spise, men da gjerne også med poteter e.l. vedsiden av.
Her i huset står det alltid store godis-skåler rundt omkring, om de tar seg en bit sjokolade ila uken - so be it. De får syltetøy på frokostblandingen sin dersom de vil ha det, men de velger somregel grovbrød m/meierismør og brunost til frokost og melk. Mat får Mini på skolen, og der serveres det alt fra fisk og grønnsaker til taco på fredager. Frøkna vil ha 2 skiver med brød, gulost og en boks grønnsaker. Middag varierer utfra hva som er ettermiddagens aktivitet - men vi spiser mye kjøtt og fisk, uten at jeg går og tenker "shit!! Nå er det 5 dager siden vi har hatt fisk, nå MÅ vi ha fisk".
Frøkna i huset har begynt å lage middag, hun setter da opp menyen selv. Forrige helg fikk hun med 400,- i butikken for å kjøpe inn råvarene hun trengte. Hun kom hjem med ett lekkert stykke laks, flotte friske grønnsaker og hun laget da en fantastisk god ovnsbakt lakse"pakke".
Jeg tror ofte at overfokuseringen på mat kan skade barns forhold til mat. Jeg spiser det jeg har lyst på - det har også ungene mine alltid fått lov til, jeg tror også det er årsaken til at de har ett "naturlig" forhold til godis og andre fristelser. Vi har sjokoladepålegg, nugatti o.l. stående i skapet - til det blir gammelt. Det står der, det er tilgjengelig, men det er brunosten og skinken som blir spist.
Det er noe som heter at "Forbuden frukt smaker best" - når man begrenser forbudene så tror jeg ikke de blir så veldig spennenede. Men SELVFØLGELIG så ser jeg at enkelte barn kan ikke ha lett tilgang på enkelte ting, men ja, jeg tenker da også innimellom, hva er årsaken til at de da får dette forholdet til enkelte ting, som f.eks. godis.
Ungene her har alltid spist hva de vil, når de vil. Mat har aldri vært ett "stress"moment her - og de er altetende. Kommer vi til ett koldtbord, så syntes de det er veldig spennende med østers og varmrøkt makrell - for det er noe vi skjelden har i huset. De er nyskjerrige på mat og de har alltid fått smake på det de ønsker. Får Mini valget mellom McDonalds og Sushi, da velger han helt klart sushi.
Jeg har ett par kjepphester da jeg salter ALDRI maten! Bortsett fra grønnsakssuppen. Jeg bruker kun meierismør. Vi er også litt bortskjemte med at vi vil ha varmmat til kvelds også... Men hvor skadelig er det? Mat = Kos, vi sitter alltid sammen og koser oss med maten, snakker sammen og har det hyggelig som familie.