Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å kaste mat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-11, 11:47   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å kaste mat

Vi kaster veldig lite mat. For meg er det etisk helt feil å kaste fullt spiselig mat. Det er jo absolutt ikke vanskelig verken å beregne matforbruket for en uke eller å lære seg til å ta vare på maten slik at den ikke blir ødelagt og må kastes. Vi handler en gang pr uke, skriver menyer og vet nokså nøyaktig hva som går med av mat i løpet av en uke. Vi trenger f.eks. åtte brød i uka. Disse kjøpes, skjæres opp i butikken, legges tilbake i brødposen (altså i papirposen, brød skal IKKE i plast!) og legges i fryseren. Vi tar opp 1-2 brød hver kveld og har da ferdig tint ferskt brød til neste morgen. Brødet oppbevares i dertil egnet brødboks og holder seg fint i minst to dager (men spises opp første dagen her).

Tomater oppbevares på kjøkkenbenken, ikke i kjøleskap. Bananer likeså. Agurk og en del salattyper er heller ikke glad i kjøleskapstemperatur. Jeg kjøper tomater max hver andre uke og har ingen problemer med å få tomater til å holde seg friske og fine et par uker.

Rester fra middagen avkjøles, pakkes i tette plastbokser og settes i kjøleskap. Enten brukes de til neste dags middag (lurt å tenke på dette når menyen settes opp), eller vi tar en "restefest" (eller koldtbord som ungene kaller det) en gang i uka. En del rester går også rett i fryseren. Jeg har f.eks en plastboks i fryseren der jeg putter kjøttkaker og karbonader. Jeg lager alt slikt selv pga allergiske barn og ofte blir det noe til overs. Dette fryses ned og spises når vi har nok til et måltid til hele familien. Ellers brukes en del middagsrester også som lunsj eller kveldsmat. Nordmenn spiser generelt for mye brødmat og det er bare sunt å bytte ut et brødmåltid eller to med middagsrester. En del middagsrester er forøvrig også supert som pålegg, spesielt fiskerester. Stekt laks er kjempegodt på både knekkebrød og brød.

Jeg synes forøvrig ikke at det at maten brukes til dyrefòr (fuglemat) er noe godt alternativ. Mat er laget som menneskeføde og bør brukes til nettopp det. Kjøper man så mye brød at man mater fuglene med det, har man planlagt feil. Vi gir også gulrotrester o.l. til kaninene våre, men da snakker vi om skrell og annet avfall vi uansett ikke hadde spist. Kaniner skal forøvrig ikke ha poteter.

Det viktigste er å planlegge godt og oppbevare maten riktig. Det er ikke nødvendig å kaste 2-3 poser mat i uka. Vi komposterer matavfall i egen hage og kaster ca en halv 10-liters bøtte i uka. Dette er da hovedsaklig grønnsaksskrell og matrester fra ungenes tallerkner (for der har vi nemlig en jobb å gjøre, de er ikke flinke nok til å forsyne seg mer riktig mengde enda).

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.