Sv: Legalisering av narkotika?
Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.
Jo, nå skal du høre:
Hvis tilgangen til narkotika blir like enkel som tilgangen på alkohol og tobakk, så vil det bli så lettvint at flere og flere begynner med skiten. Dessuten, blir det lovlig, så vil det jo bli fritt fram for alle å prøve, noe som igjen fører til at flere blir avhengige. Ikke alle, men det er jo en kjent sak at noen er lettere påvirkelig enn andre.
Hadde reglene for alkohol og tobakk vært strengere, så hadde tilgangen blitt vanskeligere, og jeg tror færre ville ha misbrukt det. Ta f. eks røykeloven; etter den kom, så har det blitt sterk nedgang i antall røykere!
Det er det jeg ikke er helt sikker på om stemmer. Per i dag er folk så opplyste at de vet at narkotika ikke er noe man prøver. Verken jeg, eller de fleste av de jeg kjenner, hadde vært så dumme at vi forsøkte det, om det var aldri så mye legalt. På samme måten som vi ikke røyker. Jeg på min side har aldri tatt så mye som et trekk av en sigarett. Jeg vet det er vanedannende, og er liiiiivredd for at jeg skulle være blant dem som synes det var godt og ble avhengig.
Og når det gjelder nedgangen mht røyking, så er jo ikke det fordi røyking er ulovlig. De har bare gjort det mindre tilgjengelig, og de samme reglene kunne jo lett blitt innført for narkotika også?
Dessuten må en jo veie fordelen mot nedsidene ved legalisering. Er narkotika i seg selv et samfunnsproblem som er større enn alkoholbruk, eller er det konsekvensene av narkotikabruk - når narkotika er ulovlig og vanskelig tilgjengelig - som gjør problemet større?
Ta narkotikabruk i øvre sosiale lag - det er ikke akkurat en hemmelighet at det i enkelte miljøer brukes narkotika, uten at det fører særlig andre ting enn rusen med seg. Man har råd til å kjøpe narkotiske stoffer og trenger ikke å begå kriminelle handlinger for å få tak i det. Ulovlig, helt klart, men er det mer skadelig enn om disse drakk seg fulle på alkohol i stedet?
Når noe er illegalt, gir det grunnlag for et illegalt marked - og kriminalitet. Og det som er illegalt, blir dyrt.
Er samfunnet virkelig tjent med at narkomane blir sett på som kriminelle, og må begå kriminelle handlinger for å få tak i "medisinen" sin? Eller bør narkomane ses på som syke, på lik linje med alkoholikere?