Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Legalisering av narkotika?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør narkotika legaliseres?
Ja, narkotika bør legaliseres og selges fritt 1 0,97%
Nei, men det bør kunne gis narkomane på resept 16 15,53%
Nei, narkotika bør overhodet ikke legaliseres 61 59,22%
Har ikke gjort meg opp en mening/ser argumenter både for og mot 10 9,71%
Bruk av all narkotika bør legaliseres 0 0%
Noen former for narkotika bør legaliseres, både salg og bruk 6 5,83%
Bruk av noen former for narkotika bør legaliseres 9 8,74%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-07, 18:27   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Legalisering av narkotika?

Bør narkotika legaliseres? I dag behandles narkomane som kriminelle, og begår kriminelle handlinger for å få penger til narkotika. Narkotika er en dyr "uvane". Kunne vi minsket omkostningene ved narkotika om narkotika ble legalisert, eller om det ble gitt på resept? Dette ville jo kunne slått grunnen under narkotikasmuglong? Eller ville vi fremdeles hatt et illegalt marked?

Jeg er ikke helt 100% sikker på hva jeg selv mener om saken, så kjør debatt, jeg er interessert i synspunkter og argumenter

Gammel 06-03-07, 18:33   #2
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legalisering av narkotika?

Nei, det synes jeg ikke. Alkohol er legalt, men vi er ikke kvitt all elendigheten den fører med seg heller. Folk blir alkoholikere, de drikker bort hus og heim, mishandler sine nærmeste i fylla, pådrar seg selv store fysiske skader, så nei, jeg tror ikke legalisering av narkotika er redningen.

Gammel 06-03-07, 18:47   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Narkotika er et meget bredt begrep. Du må nesten spesifisere.

Gammel 06-03-07, 18:55   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Sitron. Spørsmålet er for vidt.

Jeg er på mange måter for avkriminalisering av bruk, for jeg syns det er synd at folk som ligger nede blir gjeldsslaver til staten når de prøver å reise seg.

Men å avkriminalisere bruk er noe annet enn å legalisere narkotika ...

Gammel 06-03-07, 19:01   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Narkotika er et meget bredt begrep. Du må nesten spesifisere.

Og hvordan endrer jeg undersøkelsen. Og ikke minst hva bør jeg spesifisere?

Jeg er liksom ikke ute etter om man bør legalisere hasj... Jeg er mer ute etter det prinsipielle i om narkotiske stoffer - og da alt eller ingenting - bør kunne selges fritt, på samme måte som alkohol selges fritt. Det er jo ikke sånn at man får vin på polet men må ha likør på respet, men overhode ikke får kjøpt sprit....

Gammel 06-03-07, 19:03   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen, inkludert narkomane, som mener at all narkotika bør selges fritt?

Gammel 06-03-07, 19:03   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg er enig med Sitron. Spørsmålet er for vidt.

Jeg er på mange måter for avkriminalisering av bruk, for jeg syns det er synd at folk som ligger nede blir gjeldsslaver til staten når de prøver å reise seg.

Men å avkriminalisere bruk er noe annet enn å legalisere narkotika ...

Burde jeg hatt med et alternativ om avkriminalisering av bruk da kanskje? Men jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg får lagt til flere alterntiver...

Gammel 06-03-07, 19:06   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det noen, inkludert narkomane, som mener at all narkotika bør selges fritt?

Ja, jeg har vært i diskusjone med folk som på ramme alvor mener at narkotika burde selges fritt, på lik linje med alkohol og tobakk (altså i ordnede former, hvor staten blir "langer"), og at det vil føre til mindre bruk (ikke lengre så spennende når det ikke er ulovlig), mindre kriminalitet (ikke lengre så dyrt når det blir tilgjengelig) og mindre attraktivt å dyrke (som følge av at prisene går ned).

Gammel 06-03-07, 19:26   #9
Pippilotta
Passiv

Standard

Nei, narkotika må ikke under noen omstendigheter legaliseres! De burde heller gjøre reglene for alkohol og tobakk strengere!

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:30   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Nei, det synes jeg ikke. Alkohol er legalt, men vi er ikke kvitt all elendigheten den fører med seg heller. Folk blir alkoholikere, de drikker bort hus og heim, mishandler sine nærmeste i fylla, pådrar seg selv store fysiske skader, så nei, jeg tror ikke legalisering av narkotika er redningen.

Men ville vi ble kvitt elendigheten alkohol fører med seg ved å forby det? Og hva er egentlig forskjellen på alkohol og narkotika? Er det bedre å være alkoholiker enn narkoman?

Hvis narkotika ble gitt på resept til narkomane, ville ikke det gjort det mindre attraktivt å selge narkotika? Ville ikke det redusert behovet for kriminelle handlinger knyttet til narkotikabruk?

Og hvis vi gikk enda lengre, og laget "pol" for narkotika. Ville ikke det slått bunnen ut av det illegale markedet? Narkotika er jo spinndyrt fordi risikoen ved å produsere og distrubuere det er så stor. Eller?

Jeg har forøvrig ikke klart å gjøre meg opp noen mening om dette selv. Jeg er fryktlig på den ene siden men på den andre siden når det kommer til dette temaet

Gammel 06-03-07, 19:32   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Nei, narkotika må ikke under noen omstendigheter legaliseres! De burde heller gjøre reglene for alkohol og tobakk strengere!

Men HVORFOR må ikke narkotika under noen omstendigheter legaliseres? Og hvofor bude reglene for alkohol og tobakk gjøres strengere? Og hva hadde konsekvensene av det blitt?

Gammel 06-03-07, 19:36   #12
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Men HVORFOR må ikke narkotika under noen omstendigheter legaliseres? Og hvofor bude reglene for alkohol og tobakk gjøres strengere? Og hva hadde konsekvensene av det blitt?

Jo, nå skal du høre:
Hvis tilgangen til narkotika blir like enkel som tilgangen på alkohol og tobakk, så vil det bli så lettvint at flere og flere begynner med skiten. Dessuten, blir det lovlig, så vil det jo bli fritt fram for alle å prøve, noe som igjen fører til at flere blir avhengige. Ikke alle, men det er jo en kjent sak at noen er lettere påvirkelig enn andre.
Hadde reglene for alkohol og tobakk vært strengere, så hadde tilgangen blitt vanskeligere, og jeg tror færre ville ha misbrukt det. Ta f. eks røykeloven; etter den kom, så har det blitt sterk nedgang i antall røykere!

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:40   #13
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen generell legalisering tror jeg ikke på. Mulig det vil gjøre det enklere for dem som allerede er hekta, men på den andre siden - det vil gjøre det enklere for andre å rote seg bort i det også... Og man har jo varianter som metadon, jeg tror vel det er bedre enn dop på blå resept (eller det er vel dop på blå resept det egentlig er...)

Derimot så synes jeg kanskje man burde vurdere å ta hasj og mahriuana (hvordan det nå enn skrives...) fra listen over narkotiske stoffer. I det minste avkriminalisere bruk. Egentlig synes jeg det burde likestilles med alkohol - enten det nå betyr mildere regler for hasj eller strengere regler for alkohol. Jeg ser ikke den store fareforskjellen på de to...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:46   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sterkt i mot legalisering av narkotika, også hasj.

Gammel 06-03-07, 19:48   #15
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Er det i Sveits, mon tro, at de har forsøkt å dele ut heroin i stedet for metadon? Det er er veldig spennende prosjekt som jeg håper Norge tør snuse på. Heroin er nemlig skikkelig billig, og metadon er dyrt. Dette gjør at man kan hjelpe mange flere misbrukere enn vi gjør nå.

Ellers må jeg si Sitron har et poeng, hvem vil legalisere all narkotikabruk?
Og hva menes i så fall med narkotika? Skal alle A-preparater deles ut fritt uten resept også da?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:51   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble forresten litt usikker på hva jeg skulle stemme. Jeg ønsker IKKE at heroin skal gis på resept, men er (nølende) for den ordningen vi har i dag med subutex, metadon og naltrekson på resept.

Gammel 06-03-07, 19:53   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Jo, nå skal du høre:
Hvis tilgangen til narkotika blir like enkel som tilgangen på alkohol og tobakk, så vil det bli så lettvint at flere og flere begynner med skiten. Dessuten, blir det lovlig, så vil det jo bli fritt fram for alle å prøve, noe som igjen fører til at flere blir avhengige. Ikke alle, men det er jo en kjent sak at noen er lettere påvirkelig enn andre.
Hadde reglene for alkohol og tobakk vært strengere, så hadde tilgangen blitt vanskeligere, og jeg tror færre ville ha misbrukt det. Ta f. eks røykeloven; etter den kom, så har det blitt sterk nedgang i antall røykere!

Det er det jeg ikke er helt sikker på om stemmer. Per i dag er folk så opplyste at de vet at narkotika ikke er noe man prøver. Verken jeg, eller de fleste av de jeg kjenner, hadde vært så dumme at vi forsøkte det, om det var aldri så mye legalt. På samme måten som vi ikke røyker. Jeg på min side har aldri tatt så mye som et trekk av en sigarett. Jeg vet det er vanedannende, og er liiiiivredd for at jeg skulle være blant dem som synes det var godt og ble avhengig.

Og når det gjelder nedgangen mht røyking, så er jo ikke det fordi røyking er ulovlig. De har bare gjort det mindre tilgjengelig, og de samme reglene kunne jo lett blitt innført for narkotika også?

Dessuten må en jo veie fordelen mot nedsidene ved legalisering. Er narkotika i seg selv et samfunnsproblem som er større enn alkoholbruk, eller er det konsekvensene av narkotikabruk - når narkotika er ulovlig og vanskelig tilgjengelig - som gjør problemet større?

Ta narkotikabruk i øvre sosiale lag - det er ikke akkurat en hemmelighet at det i enkelte miljøer brukes narkotika, uten at det fører særlig andre ting enn rusen med seg. Man har råd til å kjøpe narkotiske stoffer og trenger ikke å begå kriminelle handlinger for å få tak i det. Ulovlig, helt klart, men er det mer skadelig enn om disse drakk seg fulle på alkohol i stedet?

Når noe er illegalt, gir det grunnlag for et illegalt marked - og kriminalitet. Og det som er illegalt, blir dyrt.

Er samfunnet virkelig tjent med at narkomane blir sett på som kriminelle, og må begå kriminelle handlinger for å få tak i "medisinen" sin? Eller bør narkomane ses på som syke, på lik linje med alkoholikere?

Gammel 06-03-07, 19:54   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at faren ved økt bruk hadde mer enn oppveiet de eventuelle positive virkningene av legalisering av såkaldt harde narkotiske stoffer. De positive potensielle virkningene kunne vært, som du nevner, at det kriminelle miljøet ikke lenger hadde hatt rotfeste i dette salget og at prisene hadde falt dramatisk. Men det er vel liten tvil om at de harde stoffene er
a) svært vanedannende, og raskt
b) sosialt hemmende (vanskelig å være i arbeid osv.)
c) svært fysisk skadelig etter relativt kort tids bruk.

Cannabis kan neppe klassifiseres som et hardt narkotisk stoff, og debatten om det bør legaliseres er, som du sier, en helt annen.

Så nei, jeg synes ikke narkotika generelt bør legaliseres.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:57   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sterkt imot legalisering.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 19:58   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Det er det jeg ikke er helt sikker på om stemmer. Per i dag er folk så opplyste at de vet at narkotika ikke er noe man prøver.

I beg to differ. Pr dags dato er folk så opplyste at de vet at noen typer narkotika er noe man ikke prøver og de andre er noe man ikke går og blir avhengige av.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.