Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
En annen ting som slår meg når jeg leser om hvem som velger kontantstøtte og hvordan de har løst det å jobbe ved siden av, at kontantstøtten må være en sterk driver til deltidsjobbing blant kvinner. Og det samtidig som flere og flere fagorganisasjoner skriker opp om at de vil ha slutt på deltidsjobbing blant sine ansatte.
Og jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor det er negativt at kvinner velger å jobbe deltid om de har muligheten til dette, og ønsker det for å være mer hjemme sammen med barna sine. Er det fordi det går ut over pensjonen? Fordi det er ugunstig for arbeidsgiver? Fordi det kan antas å være diskriminerende? Om det skyldes sistnevnte tenker jeg at det kanskje er en mer biologisk tinget grunn for at flesteparten av de som velger å gå hjemme med barna er kvinner. Dette var en avsporing, men siden du tok det opp hadde det vært interessant å vite mer om hva som ligger bak (jeg har ikke fulgt særlig med på verken nyheter eller politikk det siste året og vel så det).
Sitat:
For meg ville kontantstøtten aldri kunnet veie opp for inntektstapet jeg ville hatt ved å ha ett til to år med ulønnet permisjon, og i min type jobb ville aldri kunne fungert verken med deltid på dagtid eller nattestid. Å si at "det er bare å finne seg en 50 % nattstilling" provoserer meg ikke så rent lite, faktisk.
Jeg hadde heller aldri hatt råd til å ta ulønnet permisjon, men vi har nå en gang ordnet oss slik at jeg valgte å studere et yrke hvor jeg kunne jobbe natt for å være hjemme med barna mens de fortsatt er små og så heller realisere yrkesdrømmen når de er litt større (fordi den type jobb ikke lar seg kombinere med deltid i særlig stor grad). Jeg har forståelse for at ikke alle kan ordne seg slik, men til orientering ligger det kanskje langt mer bak en slik avgjørelse enn at man har ordnet seg lett uten å kjenne på tapet av noe. For min del betyr dette en del år med lavere inntekt (skjønt, med utgifter til tre barnehagebarn om jeg hadde jobbet fulltid hadde summen vi stod igjen med hver måned vært noenlunde lik, men da taper jeg også goder som feriepenger, pensjonsopptjening og evt lønnsgrunnlaget for sykepenger/uføre om noe skulle skje). I tillegg til at jeg ikke får det helt store faglige utbytte av jobben min all den tid det begrenser seg til nattevakter. Allikevel synes jeg det gir meg langt mer å få tilbringe disse årene sammen med barna i det lange løp.
|