|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg synes kontantstøtten har uheldige samfunnsøkonomiske effekter, og mener derfor at den burde vært avviklet. Jeg mener kortere arbeidsdag for småbarnsforeldre ville være et bedre virkemiddel for å gi barn mer tid med sine foreldre enn kontantstøtten, bl.a. fordi kontantstøtte kan brukes til å betale for f.eks. au pair eller dagmamma. Samtidig har jeg ikke nølt med å søke om og få kontantstøtte i de periodene da vi har vært innenfor reglene for å motta denne. Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å benytte seg av lovlige offentlige støtteordninger som man har krav på. Jeg regner f.eks. ikke med at de som er tilhengere av karensdager før sykemeldingspenger lar være å be om lønn første dag de er syk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg kjenner at jeg er veldig og helt enig med Teofelia.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Jeg ser den, altså.
![]() |
#24 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?For meg var det en gullgruve, i forhold til at jeg kunne jobbe nattevakter 50 % og være hjemme med barnet resten. Min venninne gjorde det samme, vi fikk turnusene til å matche - så passet vi hverandres barn når den ene skulle sove etter nattevakt. (vi er begge sykepleiere)
![]() |
![]() |
#25 |
Magisk
Å være hjemme med barn er mye mer slitsomt enn å gå på jobben. Hvertfall i min jobb. Jeg synes det er flott at noen har lyst å være hjemme med barna. Men jeg forstår at det ikke er for alle, derfor er det fint om vi har mulighet til å velge.
![]() |
#26 |
Magisk
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Amelie: Helt enig!
![]() |
#27 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Vi brukte kontantstøtten til å betale (hvit) dagmamma. Fint for oss, men neppe særlig samfunnsøkonomisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?For all del, jeg valgte å være hjemme lenger med eldstemann, og klart kontantstøtten var gode penger. Men jeg tror ikke man kommer bort i fra at de som vil være hjemme kan få det til uten kontantstøtten også. Og da brukes altså skattepenger på ren sponsing av det som må være den enkelte families valg og konsekvenser. Noen ganger må man se litt større på det, enn "hva som er fint for meg". For meg som nå er hjemme i alle tilfeller, så er kontantstøtten en bonus, men mener jeg det er riktig prioritering av staten å bruke penger på barnefamilier slik? Nei.
![]() |
![]() |
#29 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En del av dem hadde nok det. Det hadde også blitt lettere å iverksette betalt barnehageplass som hjelpetiltak fra det offentlige om det ikke gjorde at foreldrene tapte penger.
![]() |
#30 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Skattepenger brukes på flere ting som avhenger av den enkeltes valg og konsekvenser. F.eks. går mye til konsekvenser av røyking ... Skal man kutte all offentlig støtte/utbetaling til alt som avhenger av den enkeltes valg? Nei, jeg syns ikke dette er et godt argument i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Nei, man trenger ikke kutte ut all offentlig støtte/utbetaling, men man kan se på om man skal bruke den på andre måter. I tilfellet kontantstøtte mener jeg den muligens hadde hatt mer for seg til å øke kvaliteten i barnehagene. Barnehagediskusjonene har dreid seg om kvantitet i årevis. Det er på tide med kvalitet. Om du vil sammenligne med røyking, så er det jo alltid en overveining hvor mye som skal brukes på forebyggende arbeid.
![]() |
![]() |
#32 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Det jeg misliker med kontantstøtten er at den er en offentlig stønad man får for å ikke benytte seg av et offentlig finansiert tilbud. Man får ikke kontantstøtte for å å være hjemme med små barn, man får det for å ikke bruke barnehage.
Ekvivalenten til ditt eksempel, Elin, ville vært at jeg kunne kreve å få utbetalt min andel av anti-røykekampanjer og utgifter til lungekreftrelaterte behandlingsopplegg, fordi jeg ikke røyker. Ingen av mine barn går på den kommunale kultur- og musikkskolen, så der burde jeg også ha noen kroner å hente. Og nå bruker vi bare SFO i halv plass; kan vi få noen kroner der også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
På vei
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg er enig i at ordningen ikke er optimal slik den er i dag. Kontantstøtte burde kun vært utbetalt til de som var hjemme med barna, og ikke til de som benytter dagmamma. Det var jo det som var tanken bak kontantstøtten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bare sær
Nei, det var ikke bare det. Tanken var også at man skulle få samme støtte uansett tilsynsordning. Det er ikke noe utilsiktet hull i regelverket som gjør at det er mulig å bruke dagmamma og få kontantstøtte.
![]() |
#35 |
Fjellpiper
|
Tanken bak har vel vært litt ulik for de forskjellige partiene som støttet ordningen. For FrP har det såvidt jeg vet vært argumentert spesifikt for at alle skal få "samme" offentlige tilskudd uavhengig av om de har barn i barnehage eller har annet tilsyn. Det mener jeg blir feil fordi barnehage er et pedagogisk tilbud til barn, og dermed noe annet enn en au pair. Jeg mener at barn har godt av å gå i barnehage, men det avhenger selvsagt av kvaliteten på barnehagen, størrelsen på barnegruppene, kompetansen til de ansatte osv. Der kunne man ha gjort MYE med mer penger, så å velge å i stedet gi pengene til f.eks. svarte dagmammaer synes jeg er ganske uheldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Selv om jeg absolutt synes det har en verdi å være hjemme med barna mine utover fødselspengeperioden, og personlig ikke ville vært komfortabel med ettåring i barnehage, så synes jeg det er mer fair at kontantstøtten brukes på dagmamma av mange. For de har antagelig prøvd å få barnehageplass først, uten å lykkes. I de tilfeller der dagmamma faktisk koster mer enn barnehage, som her.
![]() |
![]() |
#37 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg synes det er feil å bruke kontantstøtten til å betale for barnepass når den er tiltenkt å gi foreldre muligheten til å være hjemme med barna i stedet for å ha dem i barnehage (selv om jeg nok hadde kommet til å gjøre det selv om situasjonen ble slik). De fleste som mottar kontantstøtten har ikke særlig mye inntekt sammenlignet med de som går i full jobb så sånn sett kan man jo si at de betaler like mye (minst) for at denne ordningen skal passe for dem som at andre betaler for barnehageplass. Jeg ser at ordningen slår uheldig ut for noen slik at den blir utnyttet i en grad som ikke kommer barna tilgode, men det er fryktelig synd om dette skal ødelegge for alle de som faktisk bruker kontantstøtten slik den var tenkt. Da blir det helt feil å fjerne den for å unngå at noen snylter eller bruker den feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Bedreviter
|
Det har aldri vært et krav at man skal være hjemme med barna. Det har alltid vært et alternativ til barnehageplass, uavhengig av hva man ellers valgte å bruke pengene på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Bedreviter
|
Det er verken "snylting" eller "feil" å bruke kontantstøtten til å betale dagmamma (eller til å betale husleie eller nye sko, for den del). Det er helt i tråd med slik reglene for kontantstøtte er satt opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Jeg synes det. Og det er jo i strid med ordningen slik den var tiltenkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|