Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 13:31   #21
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?

Jeg synes det er feil å bruke kontantstøtten til å betale for barnepass når den er tiltenkt å gi foreldre muligheten til å være hjemme med barna i stedet for å ha dem i barnehage (selv om jeg nok hadde kommet til å gjøre det selv om situasjonen ble slik). De fleste som mottar kontantstøtten har ikke særlig mye inntekt sammenlignet med de som går i full jobb så sånn sett kan man jo si at de betaler like mye (minst) for at denne ordningen skal passe for dem som at andre betaler for barnehageplass. Jeg ser at ordningen slår uheldig ut for noen slik at den blir utnyttet i en grad som ikke kommer barna tilgode, men det er fryktelig synd om dette skal ødelegge for alle de som faktisk bruker kontantstøtten slik den var tenkt. Da blir det helt feil å fjerne den for å unngå at noen snylter eller bruker den feil.

Jeg er forøvrig også for å øke kontantstøtten, men at ordningen kun gjelder frem til barna er 2 år slik at det blir et mer reellt valg økonimusk for foreldre til å være hjemme litt lenger med barna. Og selv om man er hjemme med barna betyr jo ikke dette nødvendigvis at man sitter i sofaen hele dagen og lar barna gå for lut og kaldt vann mens de knapt kan et kløyva ord (igjen selv om noen gjør det).

Flere i min omgangskrets, meg selv inkludert, har valgt å jobbe 50% natt for å ha anledning til å være hjemme med barna utover permisjonordningen. Vi bruker åpen barnehage og andre lekegrupper flittig, i tillegg til at vi drar på svømming, sang og treff med venninner med barn så stimuli får de absolutt på samme tid som jeg synes det er greit å ha muligheten til at de ikke blir overstimulert for mye (noe jeg merker de blir etter lange dager sammen med mange andre barn). Kan ikke se at dette skal være ugunstig for barna - snarere tvert imot, og derfor synes jeg det er positivt om kontantstøtten kan være med på å gi flere et reellt valg i forhold til dette. Slik størrelsen på støtten er i dag kan det ikke kalles et reellt valg, mener jeg, med mindre man mottar for flere barn samtidig. I alle fall ikke for folk som har høye boutgifter.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.