Sv: Båndtvang?
Jeg har to stk av terrierrasen. Den minste er den som så langt er reddest - han synes traktorer og biler og annet lager skumle lyder. Det må han jo gjerne synes, men han skal også lære seg å takle å gå forbi. Da handler det om at jeg gir han den tiden han trenger for å ta et steg til og et steg til. Men jeg ser jo dette fordi han er så ulik de to andre på akkurat dette punktet, og jeg vet at dette er tilvenning. Andre hundeeiere med mindre erfaring klarer ikke lese hunden sin så godt, og kan dermed få hunder som ikke takler redselen sin. Veldig leit for hundens del.
Den andre terrieren har lyst til å hilse på alle som går forbi oss på tur. Vi jobber nå masse med 'Sitt. Bli' - og det funker. Det funker så det suser! Snart skal han da få lov til å hilse på noen mens han sitter ved siden av meg.
Men begge disse to er jo i bånd. Begge er slike hunder som gjerne hopper for de vil slikke i fjeset - og folk som vil hilse får den advarselen om at de hopper. Om de så vil risikere egne klær så er det deres sak.
Disse hunderasene som mange er redde - rottweilere, dogo canaro, pittbuller, staffer osv osv... jeg likte dem heller ikke. Jeg syntes de var skumle og stolte ikke på dem i det hele tatt. Det har snudd. Jeg har noen 'kolleger' med rottweiler, folk på kurs med dogo og det har vært nokså mange staffer innom også. Det er jo ikke hundene det er noe feil med - jeg ser det så tydelig nå - det er eier som ikke kan sette grenser i oppdragelsen. Og da handler det om - som noen andre var inne på - at folk skaffer seg feil type hund.
(Når det er sagt, blant de som kan enda mer om hund enn meg er det mange som sier at pitbullen er en fantastisk familiehund, men familien må vite hva de driver med.)
|