Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Jeg skal innrømme at jeg ikke har allverdens tillit til pedagogisk forskning etter litt selvsyn. 
Den skjønte jeg ikke helt. Som på mange andre fagområder finnes det gode og dårlige forskere. At det finnes noen tullinger som du har møtt/lest, betyr vel ikke at du kan avfeie pedagogisk forskning generelt? Mener du at dine erfaringer er riktigere enn store studier som er basert på både kvantitative og kvalitative data?
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Men likevel, to spørsmål:
– Er det konsensus om dette i forskningsmiljøet? (Jeg mener å ha hørt at det ikke er det.)
– Hvilke skoletrinn gjelder forskningen? Mitt inntrykk er at det gjelder de laveste trinnene.
Et forskningsmiljø med konsensus er vel ikke akkurat lett å finne innenfor samfunnsvitenskap. Men f.eks. John Hatties (2009) metaanalyse av internasjonal forskning viser at nivådeling har liten effekt. Han inkluderer studier fra grunnskole til høyere utdanning.
Så vidt jeg har skjønt, vil følgende ofte skje med nivådeling: Elevene på alle nivåene får en bratt læringskurve den første tiden for så å falle noe og deretter jevne seg ut. Uten nivådeling med gode lærere vil læringskurven gå sakte men sikkert oppover for de aller fleste elevene.
Arbeid for å skape godt læringsmiljø og "hospitering" på høyere trinn har god læringseffekt.