Sv: Fra skolens handlingsplan mot mobbing - Skolens sanksjoner
Jeg syns det ser ok, ut, jeg. Jeg oppfatter det ikke som noe man "må" - men ulike alternativer, men for at skolen skal ha mulighet til å gjennomføre sanksjoner må de være beskrevet på forhånd. Dvs. Det må stå her, ellers kan ikke skolen bruke det som tiltak.
Det er forøvrig en myte at mobbere alltid er så stakkarslige. Det er ofte barn og unge med høy selvtillit, og de kan meget vel ha en ressurssterk bakgrunn - også. Da kan nettopp det å berøve dem " posisjon" gi dem motivasjon til å gjenerobre den ved å tilpasse atferd. At en mobber som et mulig tiltak ikke får delta i leken i friminuttene men må følge vakten syns jeg er mye mer ok enn at offeret ikke får delta i leken osv..
Å ta det opp i klassen er vrl primært aktuelt hvor alle vet det likevel. Da kan man jo nettopp også ansvarliggjøre de passive, som " skulle gått bort for å være en venn, istedet så snur jeg meg bort igjen", og reflektere over de ulike sidene og det individuelle og kollektive ansvaret. Offeret må ofte utholde publikum til nedverdigelsen, så....
|