Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
I denne typen saken bryr ikke retten seg om motiver. Så om hun var hjemme fordi hun gjerne ville pynte hjemmet med hvite blonder og bake muffins, eller fordi hun ble tvunget til det av en drittsekk som ville ha bakketjeneste 24/7 og ikke tålte at samboeren hadde et selvstendig liv - det spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er hvordan hennes bidrag vurderes økonomisk.
(Min utheving.)
Og det er vel det jeg reagerer litt på. Jeg har lest igjennom artikkelen i VG, ikke med lupe, men det jeg synes er synd er nettopp dette at det å være bakkemannskap ikke tillegges noe økonomisk verdi. Si at et par i et gitt tilfelle har gjort det sånn at han har jobbet mye og bygget opp et firma (dvs. skapt dokumenterbare verdier) og hun har vært hjemme og tatt seg av hus og hjem, barn (med alt det som det fører med seg av matlagning og logistikkvirksomhet og oppdragelse). Hun har jo også skapt verdier, vil jeg si, men kanskje ikke dokumenterbare.
Det vil si at det blir den som evt. vil bruke sin tid på å skape "udokumentbare" verdier sitt ansvar å passe på at forholdet dokumenteres slik at dette tillegges økonomisk verdi ved et evt. brudd. Dvs. at brudd er risikofritt for den som "jobber" og tjener mest, det er ikke noe incentiv for den til å dokumentere forholdet slik at den andre part for "sitt" ved et brudd, annet enn nestekjærlighet. Det synes jeg er dumt, jeg synes det burde være incentiver for begge parter. (Har jeg noe forslag til hvordan det skulle løses i praksis? Nei, egentlig ikke.)
Men sånn for andre vanlige dødelige samboere, der begge jobber og deltar i Familien AS og det ikke er så stor forskjell på lønnsnivå og privat formue, begge står som eiere av huset og som låntakere på lånet etc. endrer denne saken så mye?