|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tiggere
Men om de allikevel er nødt til å tigge, så kan jo ikke velferdsordningene være gode nok.
![]() |
#2 |
frakoblet
|
Det argumentet er ikke nødvendigvis gyldig. Bare for å ta østeuropeerene som eksempel - mange av dem tigger på gaten og sender penger hjem til familien sin. Kanskje i tillegg til velferdsordningene?
![]() |
#3 |
|
Oi.
![]() |
#4 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Nei, har aldri gitt til tiggere. Jobber i Oslo sentrum og går over broen mellom Oslo S og Bussterminalen hver dag. På den broen sitter det en tigger hver dag i all slags hver. Stakkars menneske. Men det er ikke den samme har jeg lagt merke til. Men noen er der hver dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Vi har bare en tigger her, og han er aggresiv om han ikke får penger.
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: TiggereJeg gir ikke penger til tiggere i andre land heller. I et u-land hvor jeg har ferdes en del vet jeg at det er vanlig at barn kidnappes for å brukes til tigging. Fordi småbarn har mye større sjangs til å få. Noen av dem blir faktisk gjort invalide også, for at folk skal ha enda større medlidenhet med dem og gi mer. Det er så grusomt at jeg ikke kan tenke på det. Disse barna får selvfølgelig ikke pengene selv.
![]() |
#9 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Sjelden jeg gir, men det skjer - kommer ikke an på norske eller utenlandske, men på sjarme om min beholdninga av småpenger og hvor tilgjengelige disse er.
![]() |
#10 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ellers går vel mye av "tigge"pengene til stoff. Det er da vel ikke meningen at de skal forsørge seg med heroin og allslags drit med velferdspengene. Det er dyrt å være narkoman!
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008) Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid! Sist redigert av Lucifer : 23-03-07 kl 13:58. Årsak: Så ikke at det var flere sider... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Har gjort det ett- par ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Skrekkøgle
|
De aller fleste av dem, får ikke noe velferdsordninger mens de er her. Kun de som eventuelt har asylsøknader inne, de får månedspenger som alle asylsøkere, det er vel rundt 2500 eller noe, det har jo ikke økt siden 1988... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
frakoblet
|
Her står det litt om det jeg snakker om:
![]() |
#14 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg klarer ikke å la være å gi.
![]() |
#15 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg gir innimellom til "norske" tiggere, men prøver å olde meg til å kjøpe =Oslo.
![]() |
#16 |
På vei
Jeg innbiller meg at sosialstønaden her til lands er tilstrekkelig til å skaffe mat så man slipper å sulte og klær så man slipper å fryse, og bostønad skal sikre tak over hodet. Problemet er vel at de som tigger trenger penger til mer enn det. Er det ikke? De står utenfor samfunnet i så stor grad at de kanskje ikke engang fanges opp av velferdsordingene? Dette kan man naturlig nok diskutere om de har valgt selv. Jeg mener uansett at det ikke er riktig å gi penger direkte til dem. Det er ikke slik man løser dette problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg er helt på linje med ElinM i denne diskusjonen. Jeg gir aldri penger til tiggere. Før jeg fikk barn jobbet jeg en del som frivillig i forhold til flere av gruppene som tigger penger eller trenger mer penger enn det de har til rådighet. Nå har jeg verken tid eller overskudd, men håper å få tatt opp igjen dette arbeidet etterhvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Gir dere til tiggere?Jeg gir aldri noe til til tiggere. Synes mye mer om å gi penger til f.eks kirkens nødhjelp og organisasjoner som hjelper disse med mat ect. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
intro
|
Nei, ikke samfunnsproblemet, selvsagt, men det bidrar til at dette enkeltmennesket kommer seg gjennom en ny dag - kanskje uten å nappe veska til ei gammel dame. (Må innrömme at jeg ikke er i stand til å diskutere denne saken på rent prinsipielt grunnlag, til det er jeg altfor personlig involvert. Jeg greier ikke la väre å se for meg broren min.)
![]() |
![]() |
#20 |
Har fått viljen sin
|
Også bidrar man kanskje til at dette mennesket ikke er nødt til å oppsøke frivillige organisasjoner som deler ut mat og gir pleie. Slik at dette mennesket ikke blir sett og registrert av noen. Dette mennesket blir ikke "tvunget" til å oppsøke et sted der han eller hun kan få et minimum av oppfølging. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|