Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Fredning" av bildetråder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-07, 15:07   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Fredning" av bildetråder

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, derfor sier jeg også at det nok ikke er aktuelt. Men jeg sier at Nabbe strengt tatt ikke ønsker råd for å unngå religiøs påvirkning av barna. For hun ønsker jo nettopp å påvirke dem.

Men det er likefullt forskjell på å sosialisere og inndoktrinere.

Jeg feks. snakker gjerne med poden om hva jeg tror på, men jeg er også veldig påpasselig med å fortelle at det er TRO og ikke viten, og at mange tror dette, mens andre ikke. Han sosialiseres i samspillet med familien vår, og hvilke tanker, holdninger og verdier vi har. Men jeg inndokktrinerer ham ikke med at alle historiene i bibelen er sanne.
Det er stor forskjell mellom inndoktrinering og sosialisering. Og det er ikke automatisk snakk om inndoktrinering dersom man snakker om eller utøver religion.

Gammel 23-03-07, 15:13   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Men det er likefullt forskjell på å sosialisere og inndoktrinere.

Jeg feks. snakker gjerne med poden om hva jeg tror på, men jeg er også veldig påpasselig med å fortelle at det er TRO og ikke viten, og at mange tror dette, mens andre ikke. Han sosialiseres i samspillet med familien vår, og hvilke tanker, holdninger og verdier vi har. Men jeg inndokktrinerer ham ikke med at alle historiene i bibelen er sanne.
Det er stor forskjell mellom inndoktrinering og sosialisering. Og det er ikke automatisk snakk om inndoktrinering dersom man snakker om eller utøver religion.

Det er jeg enig med deg i.

Det jeg mener er at "intense" religioner, hvis vi kan kalle det det, i stor grad indoktrinerer. Der hvor man foretrekker at barna leker med "likesinnede" og foretrekker selv å omgås "likesinnede", der står man i fare for indoktrinering. Jeg kan godt bruke Jehovas vitner som eksempel i stedet for islam, hvis det gjør det lettere for andre å forstå hva jeg mener.

Jehovas vitner setter troen foran samfunnet. De forholder seg til lover og regler, men de isolerer seg i forhold til samfunnet, og ønsker å ha minst mulig med samfunnet å gjøre. De vil holde seg til sine egne, og ønsker ikke at barna deres skal ha venner utenfor JV. De prioriterer ikke utdanning, for da får de mindre tid til religionen. De jobber for å forsørge seg selv, og bare derfor. Den viktigste jobben de gjør er å utøve religionen sin, gå på møter, studere Bibelen og gå på dørene med bladene sine. Barn som vokser opp i familier hvor foreldrene er JV blir indoktrinert.

Men for å ta motstykket, de som er kristne, og går i kirka på julaften, og døper barna sine, de er sjelden intenst troende. Kristendommen påvirker ikke alt de sier, alt de gjør, alt de tenker og hele deres dagligliv. Da snakker vi om påvirkning, og ikke indoktrinering.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 15:15   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for å ta motstykket, de som er kristne, og går i kirka på julaften, og døper barna sine, de er sjelden intenst troende. Kristendommen påvirker ikke alt de sier, alt de gjør, alt de tenker og hele deres dagligliv. Da snakker vi om påvirkning, og ikke indoktrinering.

Her tar du feil. Kristendommen gjennomsyrer vårt samfunn. Alt vi gjør er gjennomsyret av denne religionen. Folk fnyser av dette og sier at de ti bud bare er normale, etiske regler, men det er ikke til å komme unna at hele samfunnet vårt lever etter disse reglene.

Gammel 23-03-07, 15:20   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Her tar du feil. Kristendommen gjennomsyrer vårt samfunn. Alt vi gjør er gjennomsyret av denne religionen. Folk fnyser av dette og sier at de ti bud bare er normale, etiske regler, men det er ikke til å komme unna at hele samfunnet vårt lever etter disse reglene.

Jeg ser forøvrig virkelig ikke noe galt i at Nabbe lærer barna sine å be. På lik linje med at vi alle formidler de verdiene vi synes er viktige til barna våre. Det aller meste (alt?) av det vi ser på som "verdier" er kulturbetinget.

Hvis hun derimot ikke hadde ønsket å formidle det hun selv tror på til barna sine, da hadde jeg satt et spørsmålstegn ved hele overbevisningen hennes.

Det jeg tror på; det jeg synes er viktig; det vil jeg lære barna mine.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 18:21   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må være enkelt å leve i din verden bina. En svart-hvitt verden uten nyanser. Da er det mye lettere å vite hva som er rett og galt enn det er i vår verden som er full av farger.

Du virker mindre og mindre reflektert og opplyst jo mer du uttaler deg i denne saken. Jeg mistenkte deg ikke for å være særlig opplyst i begynnelsen av diskusjonen, og nå har jeg fått bekreftet førsteinntrykket av deg noe grundig. Det er tydelig at du uttaler deg bastant om ting du ikke vet særlig mye om. Og det til folk som vet veldig mye om disse tingene. Både når det gjelder islam, Jehovas Vitner og indoktrinering. Det er nesten pinlig å se på.

Gammel 23-03-07, 19:52   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor råll?

De som forlater troen blir ikke nødvendigvis utstøtt av familien, men når det gjelder menigheten er det egentlig to alternativer. Enten er du med, eller så er du ikke med. Og er du med så følger du alle reglene, deltar aktivt og aksepterer "de eldste". Og er du ikke med, så er du altså ute. Noen familier tar dette tung, og bryter kontakt med den som har meldt seg ut. Men i mange tilfeller er ikke dette en utstøtelse. I andre tilfeller derimot KAN det være utstøtelse. Hvis noen virkelig har gjort MYE galt, så kan de bli utstøtt. Men det tror jeg tilhører sjeldenhetene.

For å ta dette først, i enkelte kristne menigheter blir man kanskje i praksis utstøtt, da menigheten er nærmest altoppslukende og "stjeler" all tiden slik at man ikke har tid eller overskudd til å ha kontakt med andre enn de man treffer i mengiheten.

Så funka ikke multiquoten min.
Bina, det er stor forskjell på muslimer. Like stor vil jeg anta som på de kristne.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.