Sv: "Fredning" av bildetråder
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Men det er likefullt forskjell på å sosialisere og inndoktrinere.
Jeg feks. snakker gjerne med poden om hva jeg tror på, men jeg er også veldig påpasselig med å fortelle at det er TRO og ikke viten, og at mange tror dette, mens andre ikke. Han sosialiseres i samspillet med familien vår, og hvilke tanker, holdninger og verdier vi har. Men jeg inndokktrinerer ham ikke med at alle historiene i bibelen er sanne.
Det er stor forskjell mellom inndoktrinering og sosialisering. Og det er ikke automatisk snakk om inndoktrinering dersom man snakker om eller utøver religion.
Det er jeg enig med deg i.
Det jeg mener er at "intense" religioner, hvis vi kan kalle det det, i stor grad indoktrinerer. Der hvor man foretrekker at barna leker med "likesinnede" og foretrekker selv å omgås "likesinnede", der står man i fare for indoktrinering. Jeg kan godt bruke Jehovas vitner som eksempel i stedet for islam, hvis det gjør det lettere for andre å forstå hva jeg mener.
Jehovas vitner setter troen foran samfunnet. De forholder seg til lover og regler, men de isolerer seg i forhold til samfunnet, og ønsker å ha minst mulig med samfunnet å gjøre. De vil holde seg til sine egne, og ønsker ikke at barna deres skal ha venner utenfor JV. De prioriterer ikke utdanning, for da får de mindre tid til religionen. De jobber for å forsørge seg selv, og bare derfor. Den viktigste jobben de gjør er å utøve religionen sin, gå på møter, studere Bibelen og gå på dørene med bladene sine. Barn som vokser opp i familier hvor foreldrene er JV blir indoktrinert.
Men for å ta motstykket, de som er kristne, og går i kirka på julaften, og døper barna sine, de er sjelden intenst troende. Kristendommen påvirker ikke alt de sier, alt de gjør, alt de tenker og hele deres dagligliv. Da snakker vi om påvirkning, og ikke indoktrinering.
|