|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg tenker som Dronningen; vi kjøper oss gjerne en masse ræl vi voksne også. Man kan mislike at det er sløsing og skaper mye rot, men tror det er vanskelig å slippe unna. Å ha gavefri bursdag ville være for din skyld, ikke barnets. Sånn jeg ser det.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg blir mer oppgitt over dyrt ræl som kjøpes av besteforeldre enn billig ræl som gis i barnebursdager. Heldigvis synes jeg ungene får en del ålreit i presang, men noe ræl blir det jo.
![]() |
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?
Enig. Vi ser jo av flere tråder her at alt er relativt rundt hva man trenger. Jeg kjenner meg for eksempel ikke igjen i at man trenger ubegrenset av noen klesplagg fordi de forsvinner - selv om klærne i seg selv er fornuftige nok. Når jeg tenker på hvor glad storebror har blitt for noe av Ben10-rælet (ja, jeg synes det er ræl) han fikk til barnebursdagen, synes jeg likevel det hadde mer verdi enn om han der og da hadde fått en pakke fargeblyanter han kanskje trenger om 3 år (vi har mer enn nok) - selv om også jeg foretrekker å gi bort mer ordentlige ting, av typen farger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Apan: Det er min familie som har en prinsipiell holdning til det. Jeg styrer ikke gavene annet enn å svare på bursdagsønsker.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Mye bedre med penger enn drøssevis av leker som bare ligger der. Mine begynner å få en god sum hver nå.
![]() |
#6 |
I mål
|
Når familien vil gi det, er det jo greit nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg synes det er fint å både gi og få spleisegaver. I fjor fikk pøbelprinsesssen et kjempefint antrekk av de tre beste venninnene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg synes det er uproblematisk med plastikkræl som de faktisk ønsker seg og som har høy lekeverdi. De har f.eks. lekt ubeskrivelig mye med Littlest Pet Shop-figurer. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det kommer masse annet tøys også.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Tjorven: Min datter ville elsket å få det og har fått det av besteforeldre, flere ganger. Hun har også fått flotte badehåndklær fra bhg venner.
![]() |
#10 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg tror det er to ting man kan gjøre, det ene er å kjøpe mindre selv (men i vår familie som i mange andre vil ikke dette gjøre at det kommer ting de faktisk trenger fra andre, de bommer liksom litt uansett) og det andre er å være såpass uforskammet at man sier klart fra hva barnet ønsker seg. Ikke som i bukse, men som i "blå bukse i str 134 fra cubus". Det siste har jeg gjort endel i forhold til familie og det hjelper godt. Barnet kan også ønske seg penger, hvertfall når det blir litt større. For penger kan de kjøpe seg noe større de virkelig trenger (og da må foreldrene være flinke og holde igjen litt så de ikke allerede har alle disse større tingene de ønsker seg) eller de kan spare. Det er ikke dumt det heller. Mine har nå oppdaget at de har bankkontoer, og det er glede i å se at de summene vokser også når man har lært om tall.
![]() |
#11 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg vet ikke. Etter Juniors bursdag satt vi igjen (fra to sett besteforeldre) med 22 klesplagg (dog til begge barn) 8-10 leker. Dette er besteforeldre som alle bor i samme kommune som oss, så de sees jevnlig. Noen ganger har de fått samme eller liknende ting to ganger, fordi de som gir ikke har oversikt over hva de har gitt før (samme bamse, feks).
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 24-05-12 kl 11:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Her er det sånn at Mazungen har mindre lyst på ting om hun betaler selv. Penger er derfor en fin gave, men det hoper seg faktisk litt opp. Vi konfiskerer og setter i bank da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Hos oss er det eldste som har mest ræl, hun elsker loppis og har ervervet seg en diger smykkesamling for slik og ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Det kommer svært lite ræl inn her ved barnebursdager, synes jeg. Gaveverdien ligger på rundt en hundrelapp, men jeg tror flere gjør som meg: handler på ExtraLeker.
![]() |
#15 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Det synes jeg er helt kurant, om det hadde vært mitt barn i den alderen. Men hos oss pakker ikke barna opp alt selv, for de får så himla mye - så en del klespakker blir spart til de har lagt seg.
![]() |
#16 |
Kom ut av tellinga.
|
Jeg, som voksen forelder, synes det er helt topp at barna får masse klær og bruksting til jul. Men det er jo ikke det ungene ønsker seg. Mantraet gjennom året her er at "det får du ønske deg til jul/bursdag", og da synes jeg ikke mine ønsker for dem skal gå foran. Hva de ønsker seg av familie/venner og hva de får er på en måte en sak mellom de to partene - ikke med meg som en tredjeperson som blander seg inn. Grovt sett, da. De får ikke ønske seg hva som helst. Mine regler for fx lekevåpen gjelder uansett. Og jeg legger som sagt litt føringer for besteforeldre.
![]() |
#19 |
Halloen!
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Begynne med seg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|