Sv: Kan denne funke som "Mørk dress"?
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Nah. Det finnes da en mellomting. Jeg synes vel heller at det er disse kleskodene som er litt vel mye. At det er viktigere for vertsskapet at man er 100 % riktig kledd i henhold til visse standarder enn at gjestene trives og føler seg ok, er en helt fremmed tanke for meg. Jeg synes at så lenge man viser respekt ved å være pyntet til en viss grad, så burde det holde. Men det er nå meg.
Du kan se på det motsatt også: mange synes det er ubehagelig å føle at de har kledd seg feil til anledningen. Jeg er en slik som får festen mer eller mindre ødelagt om jeg kommer i skjørt og bluse og oppdager at alle andre er i smoking og ditto kjole. Da føler jeg meg skikkelig, skikkelig ubekvem. Jeg synes derfor at dress kode er helt strålende, for da vet jeg hva jeg skal kle meg i for å passe inn i stilen på selskapet. Jeg synes "ta på deg det du vil" er helt håpløst, for veldig ofte betyr det ikke det i det hele tatt. Det betyr like gjerne "ta på deg det samme som alle vi andre har på oss, som kjenner vertskapets stil og omgangskrets og vet hva de normalt stiller i".
Jeg var nylig i et selskap der invitasjonen var høyst casual, og jeg, sammen med en håndfull andre, trodde det var uformelt som bare det. Det viste seg derimot å være en langt mer formell sammenkomst enn vi kunne gjettet, og alle de innvidde var i selskapstøy, mens vi som ikke hadde peil var i varierende grader av hverdagstøy/pent jobbantrekk. Veldig lite morsomt, faktisk.
|