Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-12, 11:20   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Med tanke på det å slå opp leire, så sier allemannsretten dette:

Og ingen steder i Oslo sentrum eller Trondheim sentrum kan vel kalles utmark? Så det å slå leir på en kirkemark, er jo uansett ikke greit. Så i følge loven kan de ikke campe der, eller er jeg på jordet?

nei, de kan ikke campe der. Det er så vidt jeg vet privat grunn (kirkens), og det er det samme som om de campet i hagen din uten å spørre.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis det er noen portable toaletter i nærheten tror jeg både lokalbefolkningen og romfolket vil tjene på det. Hva mener du vil være den negative konsekvensen?

Og jeg tenkte også på det som var gjort her i byen. Romfolket slo seg ned en plass hvor det var toalett, men ulovlig å campe (noe vi har flere plasser her i byen). Og de valgte å fjerne toalettet. Jeg tror det er en uheldig måte å presse gjennom ting på. Ikke bare for romfolket, men for andre som bruker toalettet, de som bor i nærområdet og de som benytter seg av friluftsområdet. Hva mener du om oppførselen her i byen? At de fjernet toalettet?

Nei, vet du, jeg synes ikke man kan skrike seg til offentlige toaletter hist og pist, bare fordi man vil campe ulovlig og oppføre seg uanstendig. Man kan ikke bosette seg hvor man vil og la kommunen ta regningen for sanitære forhold. Jeg kan ikke slå opp telt ved Eiffeltårnet og forvente at jeg og vennene mine skal få en portabel do av Paris, inntil vi heller vil flytte opp til Sacre Coeur og heller vil gå på do der.

De som er i Norge nå bor og oppholder seg ikke på samme sted, da de er ganske mange (estimer 2000) - så det er jo ikke en enkelt do det er snakk om. Det trengs jo både der de tigger og der de sover. De skal tømmes, de skal ha papir, lukt skal ikke sjenere, håndvaskemuligheter, avrenning for spillvann osv. Når det offentlige skal stille opp med et tilbud må det tilfredsstille visse krav, og kan ikke sammenliknes med at feks byggherre har en do til sine arbeidere, da dette er privat.

Saken du nevner kjenner jeg ikke til ut over din beskrivelse, så den vet jeg lite om og vil ikke mene så mye. Kommer helt ann på hvordan doen ble benyttet, om andre slapp til osv. Jeg antar de campet der fordi doen var i nærheten? Hvorfor skal de få lov til å campe et sted hvor det er ulovlig?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.