Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Romfolkets situasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-12, 22:21   #201
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Romfolkets situasjon

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nå blir det i grunnen ganske interessant å se om romfolk får lik behandling på arbeidsmarkedet som andre som søker sesongarbeid. Fram til juni i år har rumenske og bulgarske statsborgere hatt spesialregler for arbeid, men disse er opphevet. Da skal de i utgangspunktet stille på lik linje med andre.

Arbeidsmarkedet er jo 'deg og meg' eller alle som ansetter folk.

Jeg synes ikke det er så veldig spennende dessverre. Kan man ikke lese og skrive, så er det ikke lett. Vasking er kanskje noe de kan gjøre, men jeg må innrømme at jeg hadde ikke gitt nøkler til kontorbygninger eller privathus til Romfolk. Muligens er det rasistisk, men det ville ha gått ut over min egen jobb. Og de som driver vaskebyråer har også forpliktelser.

Så, jeg tror det blir tøft, selv om jeg håper at flere og flere greier å bryte ut av den onde sirkelen.

Gammel 31-07-12, 22:41   #202
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romfolkets situasjone

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Men hvor skal de "slå seg ned" da, som du så fint kaller det? De er lutfattige. Tror du de skal kjøpe seg en leilighet i Oslo? Og så begynne i arbeid?

Mange har da sagt at de tar med pengene til Romania og skal bruke det slik at barna får utdannelse, at de ikke vil at barna skal ha et liv som de har hatt. Og det var en rom-mann. De prøver jo, de tar småjobber via Folk er folk, selger avisa. I "hjem"-landene deres er de forfulgte. Tror du nordmenn vil gi de fast jobb?

Jeg mener slå seg ned, som jeg mener det for alle andre som kommer som over grensen til Norge og forholder seg til lover og regler for innvandring. Som man jo strengt tatt må, uavhengig av hvem man er eller hvor man kommer fra. Folk med krav på asyl er selvsagt unntatt. Det at de kommer hit for å tigge etter penger å sende hjem til ungene gir faktisk ikke rom for unntak for kravene til at du må kunne klare deg selv for å være her. Ikke bo på gata eller utenfor en kirke. Du må kunne ta inn på lovlige campingplasser eller ta inn på hotell eller vandrehjem. Det er liksom ikke rom for alternative løsninger med bosetting etter eget ønske.

Noen rom selger avisen "folk er folk", og jeg synes det er et flott tiltak på lik linje med rusmisbrukere som gjør det samme i mange, mange hovedsteder rundt om i verden. Det gir verdighet fremfor stakkarsliggjøring.

Gammel 31-07-12, 22:46   #203
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regler mot gatebæsj må gjerne komme. Finnes ikke det forresten?
Gatespying også.
Det er ikke hyggelig å vandre rundt i denne lille feriebyen om morgenene før renholderne har vært ute og fjernet sølet etter nattens herjinger og det er ikke romfolkets som står for det griseriet.

Det blir ikke greiere å tråkke i menneskbæsj i Oslo, fordi en fra Røa kastet opp i Kragerø. Tullete sammenlikning, både denne og den med hundeeiere som ikke plukker hundebæsj...

Gammel 31-07-12, 23:12   #204
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det blir ikke greiere å tråkke i menneskbæsj i Oslo, fordi en fra Røa kastet opp i Kragerø. Tullete sammenlikning, både denne og den med hundeeiere som ikke plukker hundebæsj...

Det er ikke greit å tråkke i bæsj uansett hvor man er. Jeg plages mest av hundebæsj og ser gjerne en hardere linje mot bæsj på offentlige steder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 23:21   #205
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat dette med bæsjing er jo et sidespor etter min mening. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de hadde benyttet seg av offentlige toaletter hvis de hadde hatt tilgang på dem. Har i Trondhiem, ble jo toalettene stengt fordi det var ønskelig at de flyttet fra en plass.

Akkurat det synes jeg er uheldig. Jeg kan ikke - uansett hva annet jeg måtte tro - tenke meg at de kommer til Norge for å gå på do. Slik at offentlig tilgjengelige toaletter kan godt stå.

Gammel 01-08-12, 00:08   #206
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Akkurat dette med bæsjing er jo et sidespor etter min mening. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de hadde benyttet seg av offentlige toaletter hvis de hadde hatt tilgang på dem. Har i Trondhiem, ble jo toalettene stengt fordi det var ønskelig at de flyttet fra en plass.

Akkurat det synes jeg er uheldig. Jeg kan ikke - uansett hva annet jeg måtte tro - tenke meg at de kommer til Norge for å gå på do. Slik at offentlig tilgjengelige toaletter kan godt stå.

At det er få offentlige toaletter i Oslo er en kjent sak, og uansett noe som burde oppgraderes etter mitt skjønn. Men man kan jo likevel ikke sette opp portable toaletter på ethvert sted langs Akerselva, på Vaterland, på Sognsvann, midt på Nasjonaltheateret osv? Det synes ihvertfall ikke jeg.

Gammel 01-08-12, 10:08   #207
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Med tanke på det å slå opp leire, så sier allemannsretten dette:

Sitat:

Rettigheter og plikter når du ferdes i utmark

Retten til å ferdes fritt og oppholde seg der du ønsker i naturen, gjelder bare i utmark og på dyrket jord når marka er frosset eller snødekt. Det gjelder også i plantefelt, som er å anse som utmark.
150 metersregelen

Overnatting under åpen himmel eller telting er tillatt i utmark, men ikke nærmere enn 150 meter fra bebodd hus eller hytte. Skal du ligge mer enn to døgn på samme sted, må grunneieren gi tillatelse. Du kan likevel telte uten grunneiers samtykke, når dette skjer langt fra hus og på høyfjellet. Miljøverndepartementet kan gjøre unntak fra 150 metersreglen i kystnære områder.
Når kan du ferdes over innmark?

Du kan ferdes til fots, på ski, med sykkel eller hest på stier og veier i innmark, hvis hensikten er å komme over til utmark. Stien må være opparbeidet for at dette skal være tillatt. Retten gjelder ikke kommersiell og organisert utnyttelse, som for eksempel rideskoleaktivitet. Allemannsretten omfatter ikke ferdsel med motorkjøretøy.
Husk å vise hensyn, ikke skade naturen eller forstyrre unødig

Som bruker av allemannsretten har du også plikter. Husk å opptre hensynsfullt og varsomt så det ikke skjer skade eller ulempe for andre.

• Alle må rydde opp etter seg og ikke etterlate stedet i en slik tilstand at det virker skjemmende.
  • Vær varsom med ild og respekter forbudet mot å tenne bål i eller i nærheten av skog i tiden 15. april til 15. september.
  • De fleste steder kan du plukke bær, sopp og blomster, men noen sjeldne arter er fredet mot plukking.
  • Det gjelder også spesielle regler for molteplukking i Nord-Norge.
Uansett hvordan du ferdes, skal du vise hensyn og ikke skade eller unødig forstyrre husdyr, natur eller vilt. Aktsomhetsplikten i friluftsloven sammenfaller med plikten i naturmangfoldlovens § 6 til å opptre så aktsomt at det ikke oppstår skade på naturen.

Og ingen steder i Oslo sentrum eller Trondheim sentrum kan vel kalles utmark? Så det å slå leir på en kirkemark, er jo uansett ikke greit. Så i følge loven kan de ikke campe der, eller er jeg på jordet?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 10:11   #208
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det er vel ingen som har sagt at det blir greiere av den grunn, men så lenge ingen klager over oppkast i gatene i Kragerø og ber de turistene dra hjem igjen, synes jeg faktisk sammenligningen er relevant.
Jeg gjentar, jeg synes ikke bæsjing i gatene eller forsøpling er greit, fra noen, jeg synes bare det er idiotisk å si "hvis de ikke kan oppføre seg som vanlige turister får de bare dra hjem igjen, da " Det forutsetter nemlig at de har a) penger, slik "vanlige" turister har og kan leie seg hotellrom eller hytte b) et hjem å dra til, slik "vanlige" turister har.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 10:14   #209
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

At det er få offentlige toaletter i Oslo er en kjent sak, og uansett noe som burde oppgraderes etter mitt skjønn. Men man kan jo likevel ikke sette opp portable toaletter på ethvert sted langs Akerselva, på Vaterland, på Sognsvann, midt på Nasjonaltheateret osv? Det synes ihvertfall ikke jeg.

Hvis det er noen portable toaletter i nærheten tror jeg både lokalbefolkningen og romfolket vil tjene på det. Hva mener du vil være den negative konsekvensen?

Og jeg tenkte også på det som var gjort her i byen. Romfolket slo seg ned en plass hvor det var toalett, men ulovlig å campe (noe vi har flere plasser her i byen). Og de valgte å fjerne toalettet. Jeg tror det er en uheldig måte å presse gjennom ting på. Ikke bare for romfolket, men for andre som bruker toalettet, de som bor i nærområdet og de som benytter seg av friluftsområdet. Hva mener du om oppførselen her i byen? At de fjernet toalettet?

Gammel 01-08-12, 11:03   #210
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

et hjem å dra til, slik "vanlige" turister har.

Det er da ikke snakk om hjemløse.

Gammel 01-08-12, 11:20   #211
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Med tanke på det å slå opp leire, så sier allemannsretten dette:

Og ingen steder i Oslo sentrum eller Trondheim sentrum kan vel kalles utmark? Så det å slå leir på en kirkemark, er jo uansett ikke greit. Så i følge loven kan de ikke campe der, eller er jeg på jordet?

nei, de kan ikke campe der. Det er så vidt jeg vet privat grunn (kirkens), og det er det samme som om de campet i hagen din uten å spørre.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis det er noen portable toaletter i nærheten tror jeg både lokalbefolkningen og romfolket vil tjene på det. Hva mener du vil være den negative konsekvensen?

Og jeg tenkte også på det som var gjort her i byen. Romfolket slo seg ned en plass hvor det var toalett, men ulovlig å campe (noe vi har flere plasser her i byen). Og de valgte å fjerne toalettet. Jeg tror det er en uheldig måte å presse gjennom ting på. Ikke bare for romfolket, men for andre som bruker toalettet, de som bor i nærområdet og de som benytter seg av friluftsområdet. Hva mener du om oppførselen her i byen? At de fjernet toalettet?

Nei, vet du, jeg synes ikke man kan skrike seg til offentlige toaletter hist og pist, bare fordi man vil campe ulovlig og oppføre seg uanstendig. Man kan ikke bosette seg hvor man vil og la kommunen ta regningen for sanitære forhold. Jeg kan ikke slå opp telt ved Eiffeltårnet og forvente at jeg og vennene mine skal få en portabel do av Paris, inntil vi heller vil flytte opp til Sacre Coeur og heller vil gå på do der.

De som er i Norge nå bor og oppholder seg ikke på samme sted, da de er ganske mange (estimer 2000) - så det er jo ikke en enkelt do det er snakk om. Det trengs jo både der de tigger og der de sover. De skal tømmes, de skal ha papir, lukt skal ikke sjenere, håndvaskemuligheter, avrenning for spillvann osv. Når det offentlige skal stille opp med et tilbud må det tilfredsstille visse krav, og kan ikke sammenliknes med at feks byggherre har en do til sine arbeidere, da dette er privat.

Saken du nevner kjenner jeg ikke til ut over din beskrivelse, så den vet jeg lite om og vil ikke mene så mye. Kommer helt ann på hvordan doen ble benyttet, om andre slapp til osv. Jeg antar de campet der fordi doen var i nærheten? Hvorfor skal de få lov til å campe et sted hvor det er ulovlig?

Gammel 01-08-12, 11:26   #212
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det er da ikke snakk om hjemløse.

Tja.. Det kommer an på hva man kaller hjem. Det er ikke snakk om steder hvor det er mulig å klare seg på helårsbasis uten å få inntekt utenfra. Det har også blitt mye vanskeligere å klare seg store deler av året fordi de står nederst på lista når det er generell nød der de bor. Det handler ikke bare om skjevfordeling fra det offentlige men også om at folk hjelper og støtter opp om sine egne.

Gammel 01-08-12, 11:39   #213
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Tja.. Det kommer an på hva man kaller hjem. Det er ikke snakk om steder hvor det er mulig å klare seg på helårsbasis uten å få inntekt utenfra. Det har også blitt mye vanskeligere å klare seg store deler av året fordi de står nederst på lista når det er generell nød der de bor. Det handler ikke bare om skjevfordeling fra det offentlige men også om at folk hjelper og støtter opp om sine egne.

Visst har de kjipe hjem, men å hevde ar de ikke har noe sted å dra hjem er i de fleste tilfeller feil.

'Mulig å klare seg' er forsåvidt også et relativt begrep, men ingen bestrider jo det du argumenterer for - at rumenske roma har dårlige levekår.

Gammel 01-08-12, 11:40   #214
Guava

Guava sin avatar

Standard

En BBC-artikkel som er et par år gammel, men situasjonen nå i økonomisk krisetid er ikke bedre:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11028599

Og her er en om segregeringen:

http://www.romania-insider.com/bbc-r...romania/61145/

Selvsagt ligger ansvaret i stor grad hos rumenske myndigheter, men nå er den økonomiske situasjonen ganske kritisk og det er fare for politisk kaos. Høyreekstreme vinner også fram i krisetider.

Noe av det mest skremmende jeg har vært med på i Europa var da vi var i Bucuresti for seks år siden og høyreekstreme demonstrerte mot homofile og romfolk. Det er dessverre alt for vanlig. Jeg tror til og med jeg la ut bilder av dette et sted på forumet, men det er kanskje slettet nå.

Gammel 01-08-12, 11:41   #215
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sett fra en annen vinkel, de som bor i slummen utenfor Rio har det jo ikke så bra de heller.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 11:45   #216
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er vel ingen som har sagt at det blir greiere av den grunn, men så lenge ingen klager over oppkast i gatene i Kragerø og ber de turistene dra hjem igjen, synes jeg faktisk sammenligningen er relevant.
Jeg gjentar, jeg synes ikke bæsjing i gatene eller forsøpling er greit, fra noen, jeg synes bare det er idiotisk å si "hvis de ikke kan oppføre seg som vanlige turister får de bare dra hjem igjen, da " Det forutsetter nemlig at de har a) penger, slik "vanlige" turister har og kan leie seg hotellrom eller hytte b) et hjem å dra til, slik "vanlige" turister har.

Nå er det vel sånn at de som eventuelt måtte kaste opp i Kragerø gjerne bor der, eller har hytte der, og gjerne i tillegg legger igjen noen kroner i hos handelstanden. Hadde de satt seg til å tigge, sette opp leire i sentrum og samlet seg i store grupper, kan det hende at Kragerø Kommne hadde reagert i større grad. Er fortsatt ikke enig i at det er en relevant sammenlikning, men greit. Vi kan være enige om å være uenige.

Det jeg fortsatt lurer på er hvorfor du synes det skal gjøres forskjell på folk som kommer hit som reelle arbeidssøkere eller turister, og Romfolk. Det er et KRAV at de som kommer hit skal kunne sørge for seg selv mens de er her. At de reiser hit uten økonomisk mulighet til å klare å holde seg innenfor det Norske regelverket, er det grunn god nok til å behandle dem annereledes? Av respekt for de som kommer hit, så må det kunne forventes at de forstår verden rundt seg. Tilreisende bør ha forståelse for hva som er OK, og hva som ikke er det.

Jeg diskuterer prinsippene her, ikke om det er folk med vanskelige levevilkår. Det er det nemlig ingen tvil om.

Gammel 01-08-12, 11:51   #217
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Sett fra en annen vinkel, de som bor i slummen utenfor Rio har det jo ikke så bra de heller.

Nei, men de må også ut av slummen for å finansiere livet i slummen. De tigger i gatene, reiser langt for strøjobber og noen stjeler fra de rike turistene.
De klarer seg ikke lenge om de blir murt inne. Ingen slumområdet er selvoppholdende.

I Kairo lever noen av de fattigste på søppelfyllingene og overlever ved svinehold. Griser som spiser avfall og resirkulering av brukbart søppel er levevei for ganske mange mennesker der. (De som driver med svinehold er ikke muslimer..)

Det er få slumområder og fattige områder i verden som er selvoppholdende. De som bor der er avhengig av at det finnes økonomi utenfor slummen. Når områdene utenfor slummen sliter sliter også de fattigste mer enn før.

Jadda.. De har et hjem. Kanskje er det best for oss å bare sende dem på hue og ræva dit. De er jo ikke turister tross alt og de bæsjer jo på gatene våre.

Gammel 01-08-12, 11:54   #218
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Mener du nå likevel at egne regler skal gjelde for romfolk, fnatten?

Jeg opplever ikke særlig uenighet om virkelighetsbeskrivelsene her.

Gammel 01-08-12, 11:57   #219
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Næmen fnatten.
Dette er en vanskelig diskusjon. Det er veldig mange mennesker som lider stor nød rundt om i verden, og selv om vi veldig gjerne skulle hjulpet dem alle til et bedre liv, så kan vi ikke gjøre det.
Vi hjelper det vi kan, som privat personer gjennom diverse organisasjoner som er tilstede i ulike land og bistår, og gjennom statlig støtte som staten følger opp.

Det folk ikke skjønner er; Hva gjør romfolket mer trengende enn andre? Hvorfor skal de få lov til å bryte norske lover? Hvorfor skal akkurat det folkeslaget få tilrettelagt ting HER i et land de er på besøk i?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 11:59   #220
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og igjen _klarer_ jeg ikke å se at dette er et problem vi skal klare å løse ved å tilby dem portable doer og å få sove ulovlig i parkene våre her i Norge. Og dermed stille mindre krav og ha mindre respekt for romfolket enn for andre fattige mennesker som kommer eller ønsker å komme til Norge for å få hjelp - fra hele verden.

Det er jo som å pisse i buksa for å holde seg varm, det løser ingenting i deres _hjemland_ på lang sikt. Det løser bare "kosmetikken" her i Norge, ved at vi nordmenn slipper å se på dette som åpenbart plager folkesjela vår.
Det er jo det som er grunntanken for _all_ annen norsk uhjelp, og det er å hjelpe der de (egentlig) bor. Hvorfor i all verden skal ikke det gjelde for alle??? Om så hjemmet deres er noe vi ikke liker å tenke på som et hjem, som er et telt i Romania eller whatever. Og om de så ikke har mulighet til inntekt der de bor per idag. Så store deler av verdensbefolkningen lever i lik eller verre fattigdom - vi kan ikke single ut denne gruppen og tilby dem å bo ulovlig i parkene våre (og søke bostøtte fra NAV uten å ha lovlig opphold, slik jeg så det referert i avisa idag).

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.