|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolkets situasjon
Enig i dette. Problemet er jo nettopp at for å få dette til å fungere, så krever det at det godtas en hel rekke unntak fra regler som myndighetene har satt ned.
|
|
|
#222 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei jeg mener ikke at man skal ha egne regler for romfolk. Jeg mener ikke at vi skal kaste fattige spanjoler på hue og ræva ut heller hvis ikke de beviselig begår lovbrudd og blir arrestert. Vi kaster ikke ut en hel tysk familie hvis en av dem begår lovbrudd. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#224 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#225 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Hva slags metode er det du her refererer til? Hvem er Norge? Er det offisielle Norge du snakker om her, eller NGO-Norge? Eller privatpersoner?
|
|
|
#226 |
|
Usedvanlig begavet
Dette viser litt av problematikken. Dette du skriver her, minus bæsjingen, kan jo gjelde strengt tatt alle som kommer hit uten krav på opphold. De er ikke turister, og de har et sted å reise til. Norge har ikke ansvar for å ta seg av absolutt alle som ønsker seg hit og som ikke evner å overleve her på egenhånd, så fremst det ikke foreligger et beskyttelsesbehov. Det kan vi ikke ha.
|
|
|
#227 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonOm ikke noe skjer med forholdene det leves under og løsningen blir å forsøke å karre til seg penger i nabolagene der de bor er jeg redd for at det lett kan bli snakk om reellt beskyttelsesbehov med de rettigheter det utløser og jeg vet ikke om vi er klar for den situasjonen heller. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Leser
|
Her er vi uenige. Jeg er enig i at man må ha en eller annen form for langtidsplan, men vi (=Norge) må også kunne ha fokus på mer akutt hjelp. Og dette gjelder i og for seg ikke bare romfolket, det gjelder generelt.
|
|
|
#229 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Romfolkets situasjonJeg syns det er viktig at man tenker på systemnivå i slike saker, ikke bare ser på det individuelle. Utvidelsen av EU har ført til at en rekke fattige land har blitt EU-medlemmer, og medlemmer av Schengen, noe som igjen har ført til økt "trafikk" av fattige, og av kriminelle, fra disse fattige landene. På systemnivå er det et kjempeproblem om vi lager særregler for romfolket, i neste omgang er det nye grupper som kan kreve samme tiltak. Vil det føre til noe bra på lang sikt? Neppe. |
|
|
|
|
|
#230 |
|
Shake it out!
|
Akkurat det der, bortsett fra at det var slummen i Medellin (Colombia) hadde jeg en ganske interessant diskusjon med sjåføren vår om. Han påstod nemlig hardnakket at folkene som levde der var lykkelige og fornøyde med tilværelsen, noe det for meg som nordmann var umulig å tro på. Like etterpå ble det offentliggjort en undersøkelse som viste at colombianere var de 2. lykkeligste folkene i verden, bare slått av en eller annen karibisk øy. Nå kan jo ikke det tas som et bevis på at alle som lever i slum er lykkelige, altså, men relativt mange i Colombia lever i fattigdom som får fattige i Norge til å virke velstående. Og det er et tankekors at landet kunne skåre så høyt på en lykke-indeks.
|
|
|
#231 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Dette har du nok helt rett i.
|
|
|
#232 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Romfolkets situasjonMilfrid - det der tror jeg har mye med sammenligning å gjøre. Man pleier å operere med to fattigdomsbegreper. Absolutt fattigdom, som handler om hvor mye penger man kan bruke hver dag - og relativ fattigdom, som handler om hvor mye man har sammenlignet med andre man naturlig sammenligner seg med. Dersom man har mindre enn halvparten enn det folk rundt deg har, da er man per definisjon fattig. I fattige områder er det kanskje sånn at felles skjebne gjør at selvoppfattelsen av at man er fattig blir annerledes enn f.eks. i Norge der majoriteten er såpass rik - og forskjellene blir så tydelige? |
|
|
|
|
|
#233 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Romfolkets situasjonJeg har ikke lest hele denne tråden til punkt og prikke bare for å ha sagt det.
|
|
|
#234 |
|
Shake it out!
|
Sv: Romfolkets situasjonDarth - det er mulig. Samtidig så er jo forskjellene gedigne i Colombia også. Medellin feks var delt inn i soner fra 1 til 7 mener jeg det var, hvor den ene enden var sinnsykt fattige og de andre ekstremt rike. Og så betalte man skatter og avgifter deretter. Og de som bodde i sonen uten strøm og innlagt vann bodde ikke så himla langt fra de som bodde i soner hvor man hadde strøm og vann og det ene med det andre. Men så klart, de var jo mange som var like fattige. Jeg husker bare at det fikk meg til å tenke veldig da jeg var der.
|
|
|
#235 |
|
Usedvanlig begavet
Da stiller uansett saken seg annerledes, og myndighetene vil definere beskyttelsesbehovet. Det er jo disse kriteriene vi benytter i alle andre saker. Vi kan ikke tøye regler og gjøre unntak for enkeltgrupper i tilfelle det kan komme til å bli et reelt beskyttelsesbehov senere.
|
|
|
#236 |
|
|
Hvis du med "vi Norge" mener mannen i gata så ja, da funker nok muligens "mat i munnen til sultne barn" best. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
|
Nei, men de bor jo et sted ellers i året? Jeg mener det må settes inn hjelp _der de bor_ slik at de kan få utdanning der, meningsfylt liv der, en mulighet til arbeid der, mat til å klare seg der. Hvis det er i Norge de _bor_ må de få hjelp her, men da må de også faktisk innrette seg etter norske lover og regler og forutsetninger for å få lov å være her. |
|
|
|
|
|
#238 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonInfo sakset fra dagsavisen.no : |
|
|