Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-12, 23:34   #281
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Svigerbror er jo et typisk nordnorsk uttrykk da, jeg synes det er sjempekoselig jeg.

Men er det det - altså at også eldre generasjoner sier det? ( spør på ordentlig)

Har stor nordnorsk slekt, og de gamle her sier svoger.

Her opplever jeg at yngre sier svigerbror fordi de ikke vet hva svoger er/ betyr. Ikke fordi det er kulturelt betinget.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 23:36   #282
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nåh. Jeg ville vel gjort det på en vennlig-nerdete måte, og sikkert ikke hvis det var noen jeg syntes litt synd på eller noe sånt. Men jeg ville spurt om hun ville anstrengt seg for å kalle en østlandsk Anders for Annesj. Det tviler jeg sterkt på at hun ville, og det er 100 % samme problemstilling.

(“One can’t be pitiful where one’s own job is concerned. You’d lie cheerfully, I expect, about anything except – what?”
“Oh, anything!” said Harriet, laughing. “Except saying that somebody’s beastly book is good when it isn’t. I can’t do that. It makes me a lot of enemies, but I can’t do it.”)

Denne dama er østlandsk, altså, hun er bare oppvokst med at hennes (østlandske) foreldre utaler r-en i navet tydelig, isteden for å trekke den inn sånn vi vanligvis gjør. Jeg påpekte at jeg syns det var uvanlig, men det falt meg liksom ikke inn å si nei når hun spurte hyggelig om jeg kunne uttale det annerledes.

Gammel 11-08-12, 23:41   #283
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Men er det det - altså at også eldre generasjoner sier det? ( spør på ordentlig)

Har stor nordnorsk slekt, og de gamle her sier svoger.

Her opplever jeg at yngre sier svigerbror fordi de ikke vet hva svoger er/ betyr. Ikke fordi det er kulturelt betinget.

Min kjære Vesteråling sier svigerbror. Han vet utmerket hva svoger betyr.

Svar med sitat
Gammel 11-08-12, 23:41   #284
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Ch er jo en sh-lyd... Så står det ch så sier jeg sh... Haha lo godt av chamilla og gjengen.... Finnes det folk som heter det???

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 22:43   #285
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På italiensk er ch k-lyd. Chianti = kianti.

Ellers er jeg helt enig med Toffen. Jeg blir faktisk overrasket over at noen ikke er det. Jeg tror de egentlig er det, de forstår det bare ikke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 22:51   #286
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spiser sjyddeig, spiser sjød og går på sjino, men det gjør resten av bygda også, noe annet hadde hørtes rart ut.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 23:01   #287
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag var jeg i Haugesund og kjøpte en tsjillingsbolle. Da lo jeg. Inni meg.

Gammel 12-08-12, 23:12   #288
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg spiser sjyddeig, spiser sjød og går på sjino, men det gjør resten av bygda også, noe annet hadde hørtes rart ut.

Har det blitt så ille nå at man synes det høres rart ut å ikke si kj på "vanlig måte"?

Har dere sjøleskab på sjykken også?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 23:13   #289
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ellers er jeg helt enig med Toffen. Jeg blir faktisk overrasket over at noen ikke er det. Jeg tror de egentlig er det, de forstår det bare ikke.

hva mener du?

Gammel 12-08-12, 23:17   #290
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Har det blitt så ille nå at man synes det høres rart ut å ikke si kj på "vanlig måte"?

Har dere sjøleskab på sjykken også?

Ja, klart vi har sjøleskab og sjykken.

Jeg er ganske sikker på at dette er helt normalt for min dialekt for her sier tilogmed Oldemor på snart 90år det.

Gammel 12-08-12, 23:30   #291
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ja, klart vi har sjøleskab og sjykken.

Jeg er ganske sikker på at dette er helt normalt for min dialekt for her sier tilogmed Oldemor på snart 90år det.

Mener du det?

Jeg husker fra Stavanger i alle fall at det ble ansett som litt harry og fjortisaktig å si sjøleskab og skyddeig, men at det spredte seg raskt.

De eldre sa stort sett kj på "skikkelig" vis.

De eldre jeg kjenner nedover Jæren sier også kj, mens en del av de yngre sier sj.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 23:35   #292
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du det?

Jeg husker fra Stavanger i alle fall at det ble ansett som litt harry og fjortisaktig å si sjøleskab og skyddeig, men at det spredte seg raskt.

De eldre sa stort sett kj på "skikkelig" vis.

De eldre jeg kjenner nedover Jæren sier også kj, mens en del av de yngre sier sj.

Ja, men lurer på om det ikke er inne i fra oss den "talefeilen" kommer fra også.

Gammel 12-08-12, 23:41   #293
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ikke enig. Jeg forandrer ikke på den naturlige måten å sette sammen lydsekvenser på i min dialekt bare fordi det er et navn.

(Og det er en av grunnene til at jeg ikke har en liten Maren. Da slipper jeg tenke "ja, men det høres så mye finere ut med MaRen enn Maarn" hver gang noen kalte henne Maarn, siden jeg tross alt mener folk må få uttale navn som dialekten sin, akkurat som de får uttale prentensiøst, forfengelig og fjasete etter dialekten sin. )

Sist redigert av Cuyahoga : 12-08-12 kl 23:47.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 23:44   #294
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Ellers nekter jeg barna mine sjøkken, sjole, sjøttkaker osv. Her i huset spiser vi KJøtt, ikke sjøtt.

Jeg følte meg som en veldig streng mor på stranda i sommer da jeg nektet femåringen kjeks før hun sa det riktig (jeg visste at hun klarte det, altså). Jeg presset henne helt til hun begynte å gråte (), men hun klarte det da til slutt. Og i går spurte hun så fint om hun ikke kunne få kjokolademelk.

Hun får heller overkompensere en stund, og i mellomtiden øver vi jevnt og trutt på sjokoladekjeks, som er et riktig komplisert ord.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 00:26   #295
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

hva mener du?

Jeg mener bare at det hun sier er riktig.

Gammel 13-08-12, 00:32   #296
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, jeg leste akkurat et eventyr i dag, om to prinsesser som het Charlotte og Charmina.

Hvordan skulle man forresten uttalt Joacim hvis man skulle vært litt vanskelig? Joasim?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:06   #297
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg mener bare at det hun sier er riktig.

Jeg henger med på tanken at hvis man i dialekten sin ikke klarer å uttale f eks r på en ønsket måte i forhold til et navn/ønske om uttale, så bør det liksom være greit.
Men ang hvor trykket legges? F eks Kristin: Kriss-tinn eller Krist-iiiin, det er for meg samme navnet men 2 måter å uttale det på, og i det sekundet man opplyser noen om at man heter øg ønsker å kalles det ene frem for det andre, ja da syns jeg det er direkte frekt og arrogant og provoserende hvis man nekter bare fordi man vil bruke det man selv synes er mest vanlig/naturlig/hvasomhelst fra der man er.
Det finnes jo en rekke navn med lignende problemstillinger: Karin, Elin, Emil, (og for ikke å glemme Erlend). Jeg sliter med å skjønne hvorfor noen ikke skal kunne si Erlend uten stum e i midten. ÆÆÆÆL-N med palatalisering er noe av det j... jeg hører. :frysninger:
Men hvis en Erlend sier til emg at han foretrekker at jeg sier Ææææ(r)LN så bør jeg vel respektere det, selv om jeg synes ÆrlEnn(d) er finere uttale???

:hangup:

Gammel 13-08-12, 01:09   #298
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg insisterer på å fortsette å seie kj- slik det skal seiast. The good ol' fashioned way. (Og eg blei retta på av elevar ein gong: "Det heter ikke kilo, det heter sjilo). Men eg trur kampen er tapt og at det går mot skj-lyd, sånn på sikt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:10   #299
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Men ang hvor trykket legges? F eks Kristin: Kriss-tinn eller Krist-iiiin, det er for meg samme navnet men 2 måter å uttale det på,

Jeg tenker på dem som to ulike navn, jeg for min del.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 01:18   #300
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høyt&Lavt, her.

Jeg henger med på tanken at hvis man i dialekten sin ikke klarer å uttale f eks r på en ønsket måte i forhold til et navn/ønske om uttale, så bør det liksom være greit.
Men ang hvor trykket legges? F eks Kristin: Kriss-tinn eller Krist-iiiin, det er for meg samme navnet men 2 måter å uttale det på, og i det sekundet man opplyser noen om at man heter øg ønsker å kalles det ene frem for det andre, ja da syns jeg det er direkte frekt og arrogant og provoserende hvis man nekter bare fordi man vil bruke det man selv synes er mest vanlig/naturlig/hvasomhelst fra der man er.
Det finnes jo en rekke navn med lignende problemstillinger: Karin, Elin, Emil, (og for ikke å glemme Erlend). Jeg sliter med å skjønne hvorfor noen ikke skal kunne si Erlend uten stum e i midten. ÆÆÆÆL-N med palatalisering er noe av det j... jeg hører. :frysninger:
Men hvis en Erlend sier til emg at han foretrekker at jeg sier Ææææ(r)LN så bør jeg vel respektere det, selv om jeg synes ÆrlEnn(d) er finere uttale???

:hangup:

Eg uttaler trykk slik den som presenterer seg, seier det. Dialektlydar er noko anna, det kan ein ikkje forvente at folk skal overta.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.