Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det riktig å ta Utøya tilbake?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-12, 19:24   #23
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det riktig å ta Utøya tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg syns ikke man skal bygge campingplass eller festlokale der Auschwitz står igjen som et minne om massedrap i dag. Selv ikke nå, mange tiår etter. Og jeg syns ikke det er greit å etablere Utøya igjen som et sted for latter og glede. Jeg vet ikke om det er greit i fremtiden, men så tidlig som dette så er det rett og slett hensynsløst.

Det er hensynsløst overfor de etterlatte. Og enda mye verre - det er sterkt ekskluderende for de overlevende som ikke er superhelter. De som sitter rundt i landet og ikke har skrevet bøker, stått frem på tv, gått videre - de som sliter. De kan ikke reise på noen leir på Utøya. Så skal leiren være på Utøya så får bare de sterkeste sterke av de overlevende komme på sommerleir med partiet sitt....

Det er mer enn en liten forskjell på Auschwitz og Utøya. Du snakker om en så uhorvelig mye større skala at det ikke går å tenke på.

De flest utrydningsleirene fra annen verdenskrig er ikke minnesmerker, selv om de fleste vel har minnesmerker eller er markert på en eller annen måte.

Auschwitz består for at nye generasjoner skal lære av det, hva er det å lære av 22 juli og Utøya? Det er mye men en av de viktigste tingene er å ikke gi etter for terrorister og føye dem. Da vinner de.

Selv om ABB var alene har han meningsfeller, og mange av dem. Det er komfortabelt å tenke at dette var verket til en enkelt gal mann. Men dette er en pågående kamp mot ekstremismen, om den er fra den ene eller andre siden.

Minnes mennesker der de levde og husk livet ikke døden.

Det mange i AUFsom overlevde massakeren som mener øya skal taes tilbake, jeg tror ikke det er de som er imot dette som er i majoriteten her. Og de som sliter er det nødvendigvis øya som sted de sliter med eller er det like mye settingen, slik at det ville vært det samme uansett på AUF leir?

Det der er det ingen fasit på, det er individer og individer er forskjellige. De få som nå roper høyest er ikke nødvendigvis majoriteten.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.