|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttDet sto i ett annet innlegg, og ikke direkte linket til det som ble skrevet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Tillatt ja, men praktiseres skilsmisse ofte i islam? Det tviler jeg sterkt på. Jeg har en kollega (hun er norsk og ikke-kristen), som har barn med en islamsk mann. Han bor sammen med sin kone på et annet sted i landet, og var utro med min kollega, og hun ble gravid. Han fortalte rett ut etter at hun ble gravid, at ja, ja, dette måtte hun klare alene, for det var helt uaktuelt for han å skille seg fra konen sin pga. sin religion som ikke godtar skilsmisse.
|
|
|
#3 |
|
Skrekkøgle
|
Islamsk sett er det ikke noe i veien med skilsmisse. Man skal først forsøke megling (pålagt), og man skal prøve alle utveier, særlig om man har barn sammen, fordi en skilsmisse er ikke bare enkelt. Om man føler at man ikke greier det, så er det opp til etthvert ektepar å bare skille seg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Det interessante med somaliske kvinner - og hvorfor de har forholdsvis "lett" for å få skilsmisse - er jo kulturelt betinget. Somalia er fremdeles et "land" hvor det er stammene som er styresystemet, og en stamme tar alltid vare på sine medlemmer. Det betyr at kvinnene har sterke "rettigheter" i forhold til stammen, slik at hvis hun skiller seg så kan hun alltid flytte hjem til sin stamme. Dette har gjort at somaliske kvinner ikke må finne seg i en dårlig mann, de kan kutte ham ut - de her en økonomisk trygghet i ryggen. |
|
|
|
#5 |
|
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() |
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttAllah Akbar betyr Gud er stor
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Takk for opplysningen! |
|
|
|
#7 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg har "alltid" visst at det betyr "Gud er stor". Det lærte vi da i religionsundervisningen på videregående (da kunne jeg det også fra før, for vi lærte det da vi hadde om ulike religioner i livssynsundervisninga på ungdomsskolen også, men det var det jo ikke alle som hadde da). Vet ikke om "all presse i Norge" ikke har fullført videregående, eller om de bare skulket religionstimene. Det er i allefall pensum.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|