Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-07, 09:20   #1
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Det sto i ett annet innlegg, og ikke direkte linket til det som ble skrevet.

Nå er det jo slik, at sånne ting skjer i Norge, derfor er det så trist at det ikke finnes noen imamer som kan oppløse slike ekteskap ved dom her i landet. Eller, det finnes vel, men det er lite opplyst om det. Vi har ofte tatt kontakt med imamer i Sverige for at kvinner skulle få hjelp, eller også Sharia-domstolen i England. Nå har vi jo det Europeiske Fatwahrådet, hvor vi også har en norsk representant, så da kan det gjøres via det rådet også, vil jeg tro.

Kulturelt sett i mange land, er skillsmisse lite akseptabelt, men det er fremdeles tillatt i islam, både fra mannen, og kvinnens side.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 19:09   #2
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Kulturelt sett i mange land, er skillsmisse lite akseptabelt, men det er fremdeles tillatt i islam, både fra mannen, og kvinnens side.

Tillatt ja, men praktiseres skilsmisse ofte i islam? Det tviler jeg sterkt på. Jeg har en kollega (hun er norsk og ikke-kristen), som har barn med en islamsk mann. Han bor sammen med sin kone på et annet sted i landet, og var utro med min kollega, og hun ble gravid. Han fortalte rett ut etter at hun ble gravid, at ja, ja, dette måtte hun klare alene, for det var helt uaktuelt for han å skille seg fra konen sin pga. sin religion som ikke godtar skilsmisse.

(Forøvrig er menn som er utro mot konene sine noen rævhøl.....)

Gammel 15-04-07, 19:28   #3
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Tillatt ja, men praktiseres skilsmisse ofte i islam? Det tviler jeg sterkt på. Jeg har en kollega (hun er norsk og ikke-kristen), som har barn med en islamsk mann. Han bor sammen med sin kone på et annet sted i landet, og var utro med min kollega, og hun ble gravid. Han fortalte rett ut etter at hun ble gravid, at ja, ja, dette måtte hun klare alene, for det var helt uaktuelt for han å skille seg fra konen sin pga. sin religion som ikke godtar skilsmisse.

(Forøvrig er menn som er utro mot konene sine noen rævhøl.....)

Islamsk sett er det ikke noe i veien med skilsmisse. Man skal først forsøke megling (pålagt), og man skal prøve alle utveier, særlig om man har barn sammen, fordi en skilsmisse er ikke bare enkelt. Om man føler at man ikke greier det, så er det opp til etthvert ektepar å bare skille seg.

Skilsmisse er desverre lite sosialt akseptabelt i mange kulturer, og det har nødvendigvis ikke noe med islam å gjøre. I Nord-Afrika er det blitt vanligere å skille seg, feks, og i Somalia har det vært veldig vanlig i mange generasjoner med skilsmisser, og der er det liksom akseptabelt at man gjør det, og kvinner har ikke så mye problemer med å bli omgift heller. Det er jo ofte der problemet ligger, at kvinner ikke blir forsørget etter en skilsmisse, og må ligge "familien til last". Derfor er det mer skilsmisser i høyere sosiale lag, hvor kvinner jobber eller i alle fall har utsikter til jobb.

Blandt muslimer i Norge, som jeg foretrekker å relatere meg til, rent personlig, er det vel både-og. Noen godtar det, andre ikke. Jeg vet at mange norske menn (konvertitter) er gift med pakistanske kvinner, fordi de vanskelig blir omgift med pakistanere, feks.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 08:52   #4
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Islamsk sett er det ikke noe i veien med skilsmisse. Man skal først forsøke megling (pålagt), og man skal prøve alle utveier, særlig om man har barn sammen, fordi en skilsmisse er ikke bare enkelt. Om man føler at man ikke greier det, så er det opp til etthvert ektepar å bare skille seg.

Skilsmisse er desverre lite sosialt akseptabelt i mange kulturer, og det har nødvendigvis ikke noe med islam å gjøre. I Nord-Afrika er det blitt vanligere å skille seg, feks, og i Somalia har det vært veldig vanlig i mange generasjoner med skilsmisser, og der er det liksom akseptabelt at man gjør det, og kvinner har ikke så mye problemer med å bli omgift heller. Det er jo ofte der problemet ligger, at kvinner ikke blir forsørget etter en skilsmisse, og må ligge "familien til last". Derfor er det mer skilsmisser i høyere sosiale lag, hvor kvinner jobber eller i alle fall har utsikter til jobb.

Blandt muslimer i Norge, som jeg foretrekker å relatere meg til, rent personlig, er det vel både-og. Noen godtar det, andre ikke. Jeg vet at mange norske menn (konvertitter) er gift med pakistanske kvinner, fordi de vanskelig blir omgift med pakistanere, feks.

Det interessante med somaliske kvinner - og hvorfor de har forholdsvis "lett" for å få skilsmisse - er jo kulturelt betinget. Somalia er fremdeles et "land" hvor det er stammene som er styresystemet, og en stamme tar alltid vare på sine medlemmer. Det betyr at kvinnene har sterke "rettigheter" i forhold til stammen, slik at hvis hun skiller seg så kan hun alltid flytte hjem til sin stamme. Dette har gjort at somaliske kvinner ikke må finne seg i en dårlig mann, de kan kutte ham ut - de her en økonomisk trygghet i ryggen.

En annen ting - til Nabbe - du har hevdet mange ganger at "alluh akhbar" ikke betyr "i guds navn". Siden all presse i Norge også er av den oppfattningen, så er det kanskje på tide at noen kommer med den korrekte oversettelsen. Hva er det?

Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 13:52   #5
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Allah Akbar betyr Gud er stor

Gammel 23-04-07, 10:28   #6
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

Allah Akbar betyr Gud er stor

Takk for opplysningen!

Men helt ærlig - hva er forskjellen på disse situasjonene:

1) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "Gud er stor".

2) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "I Guds navn".

For meg er det å da "håne" Kadra for at hun ikke gjengir riktig, et skikkelig bevis for at noen flisespikker og bruker hersketeknikker for å frata Kadre den ytringsfriheten hun har...

Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 06:07   #7
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Takk for opplysningen!

Men helt ærlig - hva er forskjellen på disse situasjonene:

1) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "Gud er stor".

2) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "I Guds navn".

For meg er det å da "håne" Kadra for at hun ikke gjengir riktig, et skikkelig bevis for at noen flisespikker og bruker hersketeknikker for å frata Kadre den ytringsfriheten hun har...

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 21:03   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

du har hevdet mange ganger at "alluh akhbar" ikke betyr "i guds navn". Siden all presse i Norge også er av den oppfattningen, så er det kanskje på tide at noen kommer med den korrekte oversettelsen. Hva er det?

Jeg har "alltid" visst at det betyr "Gud er stor". Det lærte vi da i religionsundervisningen på videregående (da kunne jeg det også fra før, for vi lærte det da vi hadde om ulike religioner i livssynsundervisninga på ungdomsskolen også, men det var det jo ikke alle som hadde da). Vet ikke om "all presse i Norge" ikke har fullført videregående, eller om de bare skulket religionstimene. Det er i allefall pensum.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.