Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.
Islamsk sett er det ikke noe i veien med skilsmisse. Man skal først forsøke megling (pålagt), og man skal prøve alle utveier, særlig om man har barn sammen, fordi en skilsmisse er ikke bare enkelt. Om man føler at man ikke greier det, så er det opp til etthvert ektepar å bare skille seg.
Skilsmisse er desverre lite sosialt akseptabelt i mange kulturer, og det har nødvendigvis ikke noe med islam å gjøre. I Nord-Afrika er det blitt vanligere å skille seg, feks, og i Somalia har det vært veldig vanlig i mange generasjoner med skilsmisser, og der er det liksom akseptabelt at man gjør det, og kvinner har ikke så mye problemer med å bli omgift heller. Det er jo ofte der problemet ligger, at kvinner ikke blir forsørget etter en skilsmisse, og må ligge "familien til last". Derfor er det mer skilsmisser i høyere sosiale lag, hvor kvinner jobber eller i alle fall har utsikter til jobb.
Blandt muslimer i Norge, som jeg foretrekker å relatere meg til, rent personlig, er det vel både-og. Noen godtar det, andre ikke. Jeg vet at mange norske menn (konvertitter) er gift med pakistanske kvinner, fordi de vanskelig blir omgift med pakistanere, feks.
Det interessante med somaliske kvinner - og hvorfor de har forholdsvis "lett" for å få skilsmisse - er jo kulturelt betinget. Somalia er fremdeles et "land" hvor det er stammene som er styresystemet, og en stamme tar alltid vare på sine medlemmer. Det betyr at kvinnene har sterke "rettigheter" i forhold til stammen, slik at hvis hun skiller seg så kan hun alltid flytte hjem til sin stamme. Dette har gjort at somaliske kvinner ikke må finne seg i en dårlig mann, de kan kutte ham ut - de her en økonomisk trygghet i ryggen.
En annen ting - til Nabbe - du har hevdet mange ganger at "alluh akhbar" ikke betyr "i guds navn". Siden all presse i Norge også er av den oppfattningen, så er det kanskje på tide at noen kommer med den korrekte oversettelsen. Hva er det?
|