|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt
Den oversettelsen jeg hentet var en oversettelse som Sheikh Yusuf al-Qaradawi, er ikke han leder for European Council for Fatwa and Research (?) har brukt og han regnes vel som temmelig moderat.
|
|
|
#102 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg er vel kanskje litt vanskelig å plassere, helt rettningsmessig. Jeg liker feks ikke Qaradawi, fordi jeg mener han er for lite moderat enkelte steder, og snakker for mye med dobbel tunge noen ganger. Jeg er faktisk egentlig ganske konservativ. Mange vil nok stemple meg som en Wahabi, men jeg er faktisk imot Saudi-Arabias styre, så noen Wahabi er jeg ikke ... Salafi, kanskje, men litt sånn, neo-salafi, boende i Europa... Litt Tariq Ramadan kanskje... Jeg er feks veldig for bruken av niqab, og mener det er kvinnens eget, frie valg som spiller mest inn. Jeg tror niqab er anbefalt, men ikke påbudt, min mann mener det er påbudt. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jeg ikke enig i. For å ta et eksempel som jeg synes er det samme:
|
|
|
#104 |
|
Passiv
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttTilbake til dette med lovgivning vs. sharialover: |
|
|
|
#105 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttKlart sharia er mer omfattende enn de ti bud, samtidig springer mye i Sharia også ut fra de ti bud, på samme måte som norske lover faktisk også gjør det, på sett og vis. Man kan ikke drepe, uansett, her i landet. Klart at norske loven er laget på ett tidspunkt hvor man ikke levde etter de 10 bud sånnsett, på mange måter, men mye av lovverket her, har da sin grunn i Bibelen. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er mye mer i bibelen som sier spesifikt hvordan man skal leve enn akkurat de ti bud. Moselovene i seg selv dekker veldig mye mer enn de ti bud, og har i tillegg tydelige retningslinjer for hvordan ulike forbrytelser skal straffes, noe som innebærer både steining og håndavhugging. Forskjellen er bare at de kristne stort sett har valgt å drite i dette. I tillegg til moselovene (og mye viktigere, for moselovene er det ingen som tar særlig høytidelig) har man i Det Nye Testamentet (særlig Paulus) klare, konkrete regler for hvordan man skal leve. Mye av det er svært kvinnediskriminerende. De norske lovene er ikke basert på disse reglene nei, heldigvis, men det er nok av herskere opp gjennom tiden som har brukt disse reglene i bibelen til å undertrykke folk og til å få større makt. Fortsatt er det mange som gjerne vil basere flere lover på bibelen, særlig med hensyn på homofilt samliv og bioteknologi.
|
|
|
#107 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg tror nok at du gir inntrykk av (jeg sier ikke at det stemmer) at du avfeier, tåkelegger og avviser at Islam, på lik linje med andre religioner, er en stor bidragsyter i undertrykkelse av mennesker, kvinner spesielt, i mange land og innen mange samfunn, pga måten den blir brukt og tolket på. Og at du misliker de som står fram offentlig for å lage debatt om temaet, fordi de ikke intellektuelt sett kan nok om Islam, tolker Islam annerledes enn deg eller at de ikke følger Islam på en slik måte at du har respekt for personene.
|
|
|
#108 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg forsøker ikke å tåkelegge noe. Jeg bare føler at jeg ikke trenger stå til ansvar for ulumskheter i kulturer og regimer jeg ikke har noe befattning med. Det at jeg er muslim, er bare sånn. Jeg vet vel så innmari vel om all undertrykking, som også gjøres i islams navn, men mye av dette ligger i kultur. Ergo mitt standpunkt om at kultur ikke har noe med islam å gjøre, og at kultur ikke har noen plass i islam. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Passiv
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt[quote=Nabbe;348179]Klart sharia er mer omfattende enn de ti bud, samtidig springer mye i Sharia også ut fra de ti bud, på samme måte som norske lover faktisk også gjør det, på sett og vis. Man kan ikke drepe, uansett, her i landet. Klart at norske loven er laget på ett tidspunkt hvor man ikke levde etter de 10 bud sånnsett, på mange måter, men mye av lovverket her, har da sin grunn i Bibelen.quote] |
|
|
|
#110 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Vet du, Nabbe? Jeg sa det direkte i forhold til disse sitatene:
Jeg synes det blir feil å dra dette til en insinuasjonsgreie. Jeg synes jeg har forholdt meg saklig hele veien, men mulig mine direkte spørsmål og konklusjoner ikke passer, og da må man bli irritert? Hva vet vel jeg... |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Expired
Du har muslim i tittelen din. Du går aktivt ut og snakker mye om det. Da er det kanskje ikke så rart at du også får spørsmål? |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttDet sto i ett annet innlegg, og ikke direkte linket til det som ble skrevet. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Skrekkøgle
|
Nå snakket ikke jeg om å ignorere spørsmål, det gjør meg ikke noe. Jeg snakket om diskusjoner... Det er en vesens forskjell. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Expired
I alle dager? |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nyttJeg bare lurte, ikke noe vondt ment. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Expired
Noen ganger sier du mye rart. Jeg tror jeg stopper her. Jeg har nok fått sagt det jeg hadde på hjertet. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Tillatt ja, men praktiseres skilsmisse ofte i islam? Det tviler jeg sterkt på. Jeg har en kollega (hun er norsk og ikke-kristen), som har barn med en islamsk mann. Han bor sammen med sin kone på et annet sted i landet, og var utro med min kollega, og hun ble gravid. Han fortalte rett ut etter at hun ble gravid, at ja, ja, dette måtte hun klare alene, for det var helt uaktuelt for han å skille seg fra konen sin pga. sin religion som ikke godtar skilsmisse.
|
|
|
#118 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Jeg leser for tiden "Mitt liv, min frihet" til Ayaan Hirsi Ali. Den anbefales! Anbefaler også at man leser hennes første bok "Krev din rett!"
|
|
|
#119 |
|
Skrekkøgle
|
Islamsk sett er det ikke noe i veien med skilsmisse. Man skal først forsøke megling (pålagt), og man skal prøve alle utveier, særlig om man har barn sammen, fordi en skilsmisse er ikke bare enkelt. Om man føler at man ikke greier det, så er det opp til etthvert ektepar å bare skille seg. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Passiv
|
Det interessante med somaliske kvinner - og hvorfor de har forholdsvis "lett" for å få skilsmisse - er jo kulturelt betinget. Somalia er fremdeles et "land" hvor det er stammene som er styresystemet, og en stamme tar alltid vare på sine medlemmer. Det betyr at kvinnene har sterke "rettigheter" i forhold til stammen, slik at hvis hun skiller seg så kan hun alltid flytte hjem til sin stamme. Dette har gjort at somaliske kvinner ikke må finne seg i en dårlig mann, de kan kutte ham ut - de her en økonomisk trygghet i ryggen. |
|
![]() |
|
|