Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-07, 14:52   #121
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Allah Akbar betyr Gud er stor

Gammel 21-04-07, 21:53   #122
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

TBM, vi har mailet en del ganger til en del journalister om dette, men mange er ikke interessert i å rette opp sine feil, engang. Var en annen sak også, hvor en journalist påsto fatwah betydde dødsdom, han var særdeles lite interessert i å rette opp feilen, og mente han skrev slik folk tenker, bare.

I islam er det kanskje hakket lettere for en mann å få skilsmisse første gangen, fordi en mann kan si "jeg skiller meg" tre ganger, og så er man skilt, med en separasjonstid på tre måneder. I disse tre månedene er man ikke fremmede for hverandre, og man kan feks bo sammen, og kvinnen trenger ikke bruke hijab heller. Om man går videre etter disse tre måneder, er det over, og mannen må flytte ut. Om man ombestemmer seg, og blir sammen, så er man sammen som før. Andre gangen han vil skilles, må han hente vitner, og det må være forhandlet med folk fra både kvinnen og mannens familie først, før man kan gå videre, hente vitner og så skilles. Så blir det en ny ventetid, med samme regler, før man eventuelt blir sammen igjen, eller skilles. Etter det, om man da skilles, er det ingen vei tilbake, for ekteskap og skillsmisse er ikke noe man leker med sånn, så da har Gud satt en grense på tre ganger, for at mennesker ikke skal gjøre dette i tid og utid, da det er emosjonelt krevende, spesielt for kvinnen og barna.

Dersom kvinnen derimot vil skilles, er det endelig over uansett, og det er ingen vei tilbake. Dersom denne kvinnen og mannen vil gifte seg igjen etter det, må hun ha vært gift med en annen mann i mellomtiden. Slik er det også etter tre skilsmisser fra mannens side (skilsmisse fra mannens side heter Talaq, og fra kvinnen heter det khula) eller etter enighet om skilsmisse selvsagt.

Når kvinnen vil ta ut skilsmisse, må det også som når mannen gjør det, forhandles mellom familiene, og hun kan måtte betale medgiften tilbake dersom mannen krever det, men han har plikt i islam til å ikke kreve for mye som hun ikke klarer å betale. Ved gjensidig skilsmisse beholder kvinnen medgiften. Når hun tar ut skilsmisse, er det i tillegg bare en måned ventetid, fordi man regner det som så at kvinnen er sikker i sin sak, og gjør ikke dette i affekt, slik det kan hende en mann gjør.

Grunnen til at kvinner ikke kan si "Jeg skiller meg" eller "vi er skilt" eller noe slik, er satt av Gud, og jeg har ikke forsket på det. Kan det ha noe med hormoner å gjøre, eller? Jeg vet ikke.

I alle muslimske land i dag, er i alle fall dette offentlige prosesser, slik det er her i Norge, dvs at man ikke bare kan sitte hjemme og gjøre dette, men man må på kontorer og gjennom papirmøllen, slik som her i Norge. Hvordan det praktiseres i alle land, vet jeg ikke, fordi ikke alle land følger islamske regler heller, mange land har verdslige lover i tillegg til religiøst baserte lover.

Da jeg skilte meg fra exen min, var det på mitt initiativ, men etter meklingen ble han enig med meg (under press fra imamen som var på min side, exen min så ikke sine feil selvsagt...), så han sa "Jeg skiller meg", og jeg hadde tre måneder separasjonstid, ett år i norske loven da, selvsagt, men islamsk sett, og etter det tok vi ikke hverandre tilbake, så vi var fri til å gå hver til vårt etter det.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 22:03   #123
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

du har hevdet mange ganger at "alluh akhbar" ikke betyr "i guds navn". Siden all presse i Norge også er av den oppfattningen, så er det kanskje på tide at noen kommer med den korrekte oversettelsen. Hva er det?

Jeg har "alltid" visst at det betyr "Gud er stor". Det lærte vi da i religionsundervisningen på videregående (da kunne jeg det også fra før, for vi lærte det da vi hadde om ulike religioner i livssynsundervisninga på ungdomsskolen også, men det var det jo ikke alle som hadde da). Vet ikke om "all presse i Norge" ikke har fullført videregående, eller om de bare skulket religionstimene. Det er i allefall pensum.

Gammel 21-04-07, 22:25   #124
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nei, du synes vel kristendommen bør praktiseres på samme måte nå som den ble i middelalderen, og at de som var imot heksebrenning heller burde funnet seg en annen religion heller enn å prøve å få slutt på det

Det er vel ikke snakk om å forandre islam, bare om å endre de holdningene enkelte misbruker koranen for å underbygge, fordi det er moment i den som kan tolkes på flere måter.

Alt i samfunnet er i stadig forandring og utvikling.
Å være en forgangsmann/kvinne innad i en organisasjon/religion/livssyn/arbeidsplass ( eller hvadetskullevære ; ) og å være drivkraft i en positiv utvikling er meningsfyllt og viktig.

Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 22:37   #125
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

TBM, vi har mailet en del ganger til en del journalister om dette, men mange er ikke interessert i å rette opp sine feil, engang. Var en annen sak også, hvor en journalist påsto fatwah betydde dødsdom, han var særdeles lite interessert i å rette opp feilen, og mente han skrev slik folk tenker, bare.

I islam er det kanskje hakket lettere for en mann å få skilsmisse første gangen, fordi en mann kan si "jeg skiller meg" tre ganger, og så er man skilt, med en separasjonstid på tre måneder. I disse tre månedene er man ikke fremmede for hverandre, og man kan feks bo sammen, og kvinnen trenger ikke bruke hijab heller. Om man går videre etter disse tre måneder, er det over, og mannen må flytte ut. Om man ombestemmer seg, og blir sammen, så er man sammen som før. Andre gangen han vil skilles, må han hente vitner, og det må være forhandlet med folk fra både kvinnen og mannens familie først, før man kan gå videre, hente vitner og så skilles. Så blir det en ny ventetid, med samme regler, før man eventuelt blir sammen igjen, eller skilles. Etter det, om man da skilles, er det ingen vei tilbake, for ekteskap og skillsmisse er ikke noe man leker med sånn, så da har Gud satt en grense på tre ganger, for at mennesker ikke skal gjøre dette i tid og utid, da det er emosjonelt krevende, spesielt for kvinnen og barna.

Dersom kvinnen derimot vil skilles, er det endelig over uansett, og det er ingen vei tilbake. Dersom denne kvinnen og mannen vil gifte seg igjen etter det, må hun ha vært gift med en annen mann i mellomtiden. Slik er det også etter tre skilsmisser fra mannens side (skilsmisse fra mannens side heter Talaq, og fra kvinnen heter det khula) eller etter enighet om skilsmisse selvsagt.

Når kvinnen vil ta ut skilsmisse, må det også som når mannen gjør det, forhandles mellom familiene, og hun kan måtte betale medgiften tilbake dersom mannen krever det, men han har plikt i islam til å ikke kreve for mye som hun ikke klarer å betale. Ved gjensidig skilsmisse beholder kvinnen medgiften. Når hun tar ut skilsmisse, er det i tillegg bare en måned ventetid, fordi man regner det som så at kvinnen er sikker i sin sak, og gjør ikke dette i affekt, slik det kan hende en mann gjør.

Grunnen til at kvinner ikke kan si "Jeg skiller meg" eller "vi er skilt" eller noe slik, er satt av Gud, og jeg har ikke forsket på det. Kan det ha noe med hormoner å gjøre, eller? Jeg vet ikke.

I alle muslimske land i dag, er i alle fall dette offentlige prosesser, slik det er her i Norge, dvs at man ikke bare kan sitte hjemme og gjøre dette, men man må på kontorer og gjennom papirmøllen, slik som her i Norge. Hvordan det praktiseres i alle land, vet jeg ikke, fordi ikke alle land følger islamske regler heller, mange land har verdslige lover i tillegg til religiøst baserte lover.

Da jeg skilte meg fra exen min, var det på mitt initiativ, men etter meklingen ble han enig med meg (under press fra imamen som var på min side, exen min så ikke sine feil selvsagt...), så han sa "Jeg skiller meg", og jeg hadde tre måneder separasjonstid, ett år i norske loven da, selvsagt, men islamsk sett, og etter det tok vi ikke hverandre tilbake, så vi var fri til å gå hver til vårt etter det.

Alt dette sier meg egentlig at det er på høy tid å tolke slikt annerledes og i takt med tiden. At det er emosjonelt krevende med en skilsmisse er jo selvsagt, og at det er tøft for barna, en hvorfor er det mest emosjonelt for kvinnen? Ok, det kan være mest krevende for den som ikke ønsker å skille seg. Så har vi dette med medgift, det bør vel være et utdatert tema i 2007?
Og hvorfor er det større sjanse for at en mann vil ha skilsmisse i affekt, enn en kvinne? Mye sier meg at, i likhet med bibelen, så er disse reglene satt for tusenvis av år siden og de er lite relevante nå. Det bør tolket på nytt, i lys av at kvinne og mann skal og bør være totalt likestilte på området.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 23:06   #126
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dersom du kjente til kvinner fra andre land, hadde du kanskje skjønt dette

Vi nordmenn kanskje ser slik på det, men i mange land er skilsmisse veldig mye tyngre for kvinner enn menn.

Medgift er veldig viktig i islam, fordi det er kvinnens sikkerhet i en skilsmisse, at hun da er garantert penger eller feks landområde eller hva det nå måtte være. Dette avtales jo mellom kvinnen og mannen, hva de to føler for. Jeg har jo en usedvanlig lav medgift sett i feks arabisk målestokk...

Tror ikke det kan tolkes på nytt, skrevet er skrevet. Man kan praktisere det annerledes, ja, og land kan selv fritt lage sine lover basert eller ikke basert på dette... Noe mer enn det kan man ikke gjøre, Koranen kan ikke skrives på nytt, og det som står der, er jo krystallklart.

Det mange muslimer i Norge gjør, er jo å bare følge Fylkesmannens prosedyrer, og da være skilt etter at det er gått igjennom. Noe annet enn det, føler jeg ikke at jeg kan relatere til eller stå til ansvar for, som norsk muslim.

Gammel 22-04-07, 00:16   #127
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dersom du kjente til kvinner fra andre land, hadde du kanskje skjønt dette

Vi nordmenn kanskje ser slik på det, men i mange land er skilsmisse veldig mye tyngre for kvinner enn menn.

Medgift er veldig viktig i islam, fordi det er kvinnens sikkerhet i en skilsmisse, at hun da er garantert penger eller feks landområde eller hva det nå måtte være. Dette avtales jo mellom kvinnen og mannen, hva de to føler for. Jeg har jo en usedvanlig lav medgift sett i feks arabisk målestokk...

Tror ikke det kan tolkes på nytt, skrevet er skrevet. Man kan praktisere det annerledes, ja, og land kan selv fritt lage sine lover basert eller ikke basert på dette... Noe mer enn det kan man ikke gjøre, Koranen kan ikke skrives på nytt, og det som står der, er jo krystallklart.

Det mange muslimer i Norge gjør, er jo å bare følge Fylkesmannens prosedyrer, og da være skilt etter at det er gått igjennom. Noe annet enn det, føler jeg ikke at jeg kan relatere til eller stå til ansvar for, som norsk muslim.

Ja, altså kvinner i andre land burde være likestilt mannen og dermed burde medgift være helt unødvendig. At dette står for å trygge kvinnens sikkerhet er jo lys av hvilken tid det ble skrevet i, og at enkelte land ikke har kommet lengre i likestillingens navn er trist, men det gjør det ikke mindre viktig.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 22-04-07, 00:30   #128
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Har ikke så mye med tid, men med sted, tror jeg. I dagens Norge har vi overgangsstønad og alle andre sikkerhetsnett. Det har de ikke i Pakistan eller Egypt, der man gjerne måler verdier ut fra gull, og ellers hva man har spart opp. Ikke alle land har stønader som vi har her. Det har ikke noe med likestilling å gjøre, men med politikk, styresett og andre samfunnsmekanismer.

Dessuten, er det kun kvinner i "Vesten" som kan definere likestilling? Hva om andre ikke er så opptatt av det, men heller fremmer likeverd, framfor likestilling? Skal kun rødstrømper definere likestilling?

Gammel 22-04-07, 00:48   #129
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Har ikke så mye med tid, men med sted, tror jeg. I dagens Norge har vi overgangsstønad og alle andre sikkerhetsnett. Det har de ikke i Pakistan eller Egypt, der man gjerne måler verdier ut fra gull, og ellers hva man har spart opp. Ikke alle land har stønader som vi har her. Det har ikke noe med likestilling å gjøre, men med politikk, styresett og andre samfunnsmekanismer.

Dessuten, er det kun kvinner i "Vesten" som kan definere likestilling? Hva om andre ikke er så opptatt av det, men heller fremmer likeverd, framfor likestilling? Skal kun rødstrømper definere likestilling?

Det er nok sant, det har også en del med hva slags system landene har.
Når det gjelder likestilling har ikke det noe med rødstrømper å gjøre. Det har kun med likestilling/likeverd for kjønnene, det vil si at kvinner og menn skal ha like stor rett til f.eks jobb utenfor hjemmet for å forsørge seg selv hvis det ønskes, ikke at de må være hjemme med barn fordi det er kulturelt forventet og bestemt. At kvinner skal være hjemme og mannen jobbe er en del av et gammeldags tankesett og en machokultur som ikke har noe med hva kvinnen ønsker.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 22-04-07, 01:01   #130
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Nabbe: Du knegger mye for å ta "brodden" av dette, men dette holder for meg som fakta til å si at selv om du tolker koranen slik at det er frihet for kvinner, holder dette som faktaopplysning for meg til å si at jeg tviler på den friheten du mener at kvinner liksom har i Islam:

Sitat:

Skilsmissesakene kan kompliseres ytterligere om mannen – selv om han fortsatt regner seg som gift – tar en ny kone. Sharia tillater nemlig polygami. I følge norsk lov er mannen ugift, og dermed er det ikke noe i veien for at han gifter seg på nytt.
I følge norsk lov er hans eks-kone også ugift, men skulle hun gifte seg på nytt er det i strid med sharia.

Jeg tror deg rett og slett ikke når du sier at koranen og sharia gir like mye frihet til kvinner som til menn.

Det er en kjennsgjerning at Islam faktisk ikke gir den åpenbare "friheten".

Frihet for kvinner er å ikke være underlagt en mann, blant annet.

Påstå at en kvinne ikke trenger å være avhengig av å finne en "snill muslimsk mann" for å ha det godt som muslim, og jeg vil tro deg.

Om du baserer deg på fakta i din religion, og de tingene du og dine medsøstre faktisk forholder dere til. Fundamentalistisk eller ikke.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 01:04   #131
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er nok sant, det har også en del med hva slags system landene har.
Når det gjelder likestilling har ikke det noe med rødstrømper å gjøre. Det har kun med likestilling/likeverd for kjønnene, det vil si at kvinner og menn skal ha like stor rett til f.eks jobb utenfor hjemmet for å forsørge seg selv hvis det ønskes, ikke at de må være hjemme med barn fordi det er kulturelt forventet og bestemt. At kvinner skal være hjemme og mannen jobbe er en del av et gammeldags tankesett og en machokultur som ikke har noe med hva kvinnen ønsker.

Gammel 22-04-07, 15:19   #132
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Line*, jeg har ikke min egen pc i dag, og ingen gidder hjelpe meg få min egen på beina heller, xBox er morsomere i dag, enn å fikse pc, så jeg har ikke mine linker.

Men det du sier, om kvinner som blir hengende i ekteskap islamsk sett, og er skilt "på norsk" er sant, og ett problem vi forsøker løse, muslimer i Norge i dag. Blandt annet den nyetablerte Ulama-gruppen, Norges Forente Ulama (ulama = lærde), sammen med European Fatwah Council, hvor norges representant er Lena Hafsa Larsen, forsøker løse dette, og komme fram til en fatwah hvor de enten erklærer norsk skilsmisse som gyldig islamsk sett, eller, om de ikke kan det, utgir en fatwah på hvem som kan oppløse slike ekteskap. Jeg vet ikke om de har satt ut noe om det på www.imam.no men det kan jo hende. Jeg får plutselig ikke opp siden.

Gammel 22-04-07, 15:35   #133
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om andre ikke er så opptatt av det, men heller fremmer likeverd, framfor likestilling?

Heller fremmer likeverd, framfor likestilling? Det er da ikke noe forskjell på det?

Det at noen har begynt å bruke ordet "likeverd" istedet for "likestilling" er at "likestilling" gir assosiasjoner til militante ubarberte feminister og det vil jo pene piker ikke ha på seg. Men rettighetene vil de ha så derfor begynner man å bruke andre ord.

Dr. Hibbert: "And hillbillies want to be called 'Sons of the Soil', but it ain't gonna happen."

Gammel 22-04-07, 18:30   #134
Line*
Expired

Standard

Line*, jeg har ikke min egen pc i dag, og ingen gidder hjelpe meg få min egen på beina heller, xBox er morsomere i dag, enn å fikse pc, så jeg har ikke mine linker.

Men det du sier, om kvinner som blir hengende i ekteskap islamsk sett, og er skilt "på norsk" er sant, og ett problem vi forsøker løse, muslimer i Norge i dag. Blandt annet den nyetablerte Ulama-gruppen, Norges Forente Ulama (ulama = lærde), sammen med European Fatwah Council, hvor norges representant er Lena Hafsa Larsen, forsøker løse dette, og komme fram til en fatwah hvor de enten erklærer norsk skilsmisse som gyldig islamsk sett, eller, om de ikke kan det, utgir en fatwah på hvem som kan oppløse slike ekteskap. Jeg vet ikke om de har satt ut noe om det på www.imam.no men det kan jo hende.

Det var jo positivt.
Hvilke andre kampsaker har dere/synes dere burde kjempes angående kvinner og kvinners rettigheter i Islam?

Gammel 22-04-07, 20:29   #135
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ulike folk jobber vel med ulike tema.

Min fanesak er vel egentlig barneoppdragelse og alt det som det medfører, alt fra å lære barna islam tidlig, til tvangsekteskapsproblematikk, omskjæring av jenter, til islam i hjemmet og sånne ting.

Noen jobber med enkelttema innenfor dette, mens andre jobber med andre tema. Har ett par unge, norske jenter som jobber med å få flere kvinner til å komme på forelesninger om kvinnens rettigheter i ekteskapet, de går hjem til folk og engasjerer de til å komme, feks.

Jeg vet ikke om alt som rører seg i miljøet, altså hehe...

Gammel 23-04-07, 07:07   #136
Line*
Expired

Standard

Ulike folk jobber vel med ulike tema.

Min fanesak er vel egentlig barneoppdragelse og alt det som det medfører, alt fra å lære barna islam tidlig, til tvangsekteskapsproblematikk, omskjæring av jenter, til islam i hjemmet og sånne ting.

Noen jobber med enkelttema innenfor dette, mens andre jobber med andre tema. Har ett par unge, norske jenter som jobber med å få flere kvinner til å komme på forelesninger om kvinnens rettigheter i ekteskapet, de går hjem til folk og engasjerer de til å komme, feks.

Jeg vet ikke om alt som rører seg i miljøet, altså hehe...

Jeg mente deg/dere.
Det er jo tydelig at kvinners rettigheter ikke er som de burde, i og med de må kjempes for.

Gammel 23-04-07, 10:04   #137
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jeg bruker islam til å sloss for disse rettighetene, fordi de ligger i islam. Kvinner har rett til fritt å velge sin ektemann. Barn har rett til en god og trygg oppdragelse...

Gammel 23-04-07, 11:28   #138
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av 5barnsmor, her.

Allah Akbar betyr Gud er stor

Takk for opplysningen!

Men helt ærlig - hva er forskjellen på disse situasjonene:

1) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "Gud er stor".

2) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "I Guds navn".

For meg er det å da "håne" Kadra for at hun ikke gjengir riktig, et skikkelig bevis for at noen flisespikker og bruker hersketeknikker for å frata Kadre den ytringsfriheten hun har...

Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 07:07   #139
Line*
Expired

Standard

Jeg bruker islam til å sloss for disse rettighetene, fordi de ligger i islam. Kvinner har rett til fritt å velge sin ektemann. Barn har rett til en god og trygg oppdragelse...

Ja, men hvorfor må du sloss? Det burde jo være en selvfølge?
Og hva med kvinner som ikke føler for å leve med noen mann? Hvordan er det å være enslig muslimsk kvinne i godt voksen alder? Er det vanlig? Om ikke, hvorfor det?

Gammel 24-04-07, 07:07   #140
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Takk for opplysningen!

Men helt ærlig - hva er forskjellen på disse situasjonene:

1) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "Gud er stor".

2) Flere gutter står over deg og sparker/slår mens de roper "I Guds navn".

For meg er det å da "håne" Kadra for at hun ikke gjengir riktig, et skikkelig bevis for at noen flisespikker og bruker hersketeknikker for å frata Kadre den ytringsfriheten hun har...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.