Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 23:18   #81
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kadras uttalelser om å tolke Koranen på nytt

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg baserer meg på fakta:

Hvor er kvinnens frie vilje her?

Jeg kan ikke komme med noe fra Koranen eller fra muslimer. Det blir ikke objektivt.
Du bør jo også orke å forholde deg til kalde fakta, i denne formen, slik du mener vi skal forholde oss til din tro? Som er basert på kalde fakta fra skriften, kalde fakta fra de som praktiserer denne troen best, i følge deg, og andre troende.

Jeg kan forholde meg til fakta, eller det andre kaller "fakta", men jeg trenger ikke godta de.

Som når Kadra sitter på Skavland og sier at guttene sa "Allahu Akbar" som betyr, ifølge henne, "I Guds navn". Skal hun snakke om islam, bør hun jo få med seg grunnskolepensum, i alle fall... Eller sånn som når glade anti-islamister kommer og påstår at Mohammed var sånn og sånn, eller at islam er sånn og sånn, så trenger ikke jeg godta noe som helst av fakta de føler at de kommer med. Jeg støtter meg på de som har studert islam i mange mange år, framfor noen som ikke er muslimer engang, som kun er drevet av hat.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:38   #82
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Nabbe: Helt ut på siden lurer jeg på hva du synes om Abid Q. Raja? Inntrykket jeg har av han er at han er litt på linje med deg, men jeg kan sikkert ta helt feil.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:09   #83
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Nabbe: Helt ut på siden lurer jeg på hva du synes om Abid Q. Raja? Inntrykket jeg har av han er at han er litt på linje med deg, men jeg kan sikkert ta helt feil.

Jeg er veldig på linje med han. Kanskje hakket mer konservativ på enkelte plan, jeg vet ikke, men vi har kommet godt overens når vi har snakket sammen.

Gammel 14-04-07, 01:21   #84
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg kan forholde meg til fakta, eller det andre kaller "fakta", men jeg trenger ikke godta de.

Som når Kadra sitter på Skavland og sier at guttene sa "Allahu Akbar" som betyr, ifølge henne, "I Guds navn". Skal hun snakke om islam, bør hun jo få med seg grunnskolepensum, i alle fall... Eller sånn som når glade anti-islamister kommer og påstår at Mohammed var sånn og sånn, eller at islam er sånn og sånn, så trenger ikke jeg godta noe som helst av fakta de føler at de kommer med. Jeg støtter meg på de som har studert islam i mange mange år, framfor noen som ikke er muslimer engang, som kun er drevet av hat.

Jeg stiller spørsmålstegn og blir svart med harme, ikke noe konkret. Bortsett fra Sitron da, som kommer med sine sedvanlige uttrykk uten å innvolvere seg og/eller gidde å debattere.

Dette er debatt, men man skal visst ikke debattere dette, eller hva?
Nabbe har alltid vært en vennlig sjel når det gjelder å svare "folkelig" på spørsmål som dette. Men siden sist har jeg satt meg mer inn i dette, og er oppriktig interessert.
Og jeg oppfatter også Nabbe som mer "intens" i sin tro nå enn for 3 år siden. Uvisst av hvilken grunn...

At Sitron sier at jeg kommer med piss (hennes vokabular) og at Nabbe reagerer med harme, blir meg en smule uforståelig. (Nabbe altså, ikke Sitron)

Jeg debatterer, setter spørsmålstegn ved ting jeg lurer på, skryter av Nabbe som en god "talskvinne" for en utskjelt religion, etc, etc.
Også ender det sånn. Hm...Betenkelig...

Etter min mening bunner det i mangel av objektivitet og evne til å se ting fra flere sider enn sin egen.

Jeg har vokst opp i et strengt, puritansk, kristent hjem, der Helvete og Satan var skremselen, Gud var noe man skulle frykte.
Som 5-åring stilte jeg spørsmål til min egen bestefar ved hans tro. Jeg kunne ikke forstå, utfra det jeg leste selv, allerede da, at han faktisk var troende. Han gikk jo mot sin egen tro ved å dømme andre!!!
Jeg leste: " Gud alene skal dømme, intet menneske skal ta seg den rolle!"

Han dømte i hytt og gevær. I følge min "oppdragelse", "indoktrinering", betydde det at han, han jeg var så glad i, kom til helvete! Jeg var livredd, og prøvde å "redde" ham, Han ville aldri høre, ble bare harm!

Men jeg er likevel veldig opptatt av å tilegne meg kunnskap, noe en debatt kan gi meg, Og svar på mine konkrete spørsmål.

Denne debatten blir bærende for mye preg av "prestisje", så jeg velger å la det ligge.

Kanskje...Men jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over at tro kan overskygge reine, vitenskapelige fakta, samt rettferdiggjøre all den urett som begås i Guds navn. Over hele verden. Aldri!

Sitat:

Jeg støtter meg på de som har studert islam i mange mange år, framfor noen som ikke er muslimer engang, som kun er drevet av hat.

Jeg er drevet av kunnskapshungrighet og nysgjerrighet.
Hva driver deg? Sånn egentlig, Nabbe?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 10:21   #85
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Grunnen til at jeg kanskje høres kvassere ut enn vanlig, er at jeg er vel sliten, og møkk lei. Jeg skulle egentlig sky disse debattene, fordi jeg har alt for mange av de, både i RL og på nett. Jeg er administrator på den største islam-siden i Norge, og vi blir til daglig bombadert med ulike spørsmål og krav om uttalelser fra alle og enhver.

Jeg leser om min tro, kun ut fra forfatteren. Det finnes så mye piss, unnskyld utrykket, skrevet om islam, både fra muslimer og ikke-muslimer. For å beskytte meg selv, og min tro, og for å ikke få hjerteinnfarkt av sinne, gidder jeg ikke lese bøker, artikler eller noe annet skrevet av mennesker som ikke har peil. Jeg kan godt lese om islam fra ikke-muslimer. Jeg har en flott bok som heter Islam, av John L. Esposito feks, mens Fadail e-Amal, som er en bok om islam skrevet av muslimer, rører jeg ikke med ildtang, fordi det er skrevet av en sekt.

Samme når jeg skal lete fatwaer. Det finnes sikkert 10 ulike sider som er store på dette. Jeg går ikke på askimam.com fordi den er veldig kulturell indo-pakistansk, jeg går ikke på sunnipath.com fordi de forherliger sufisme og er blindt følgere av lovskoler, jeg går i alle fall ikke på sistani.org fordi jeg er ikke shiaa, skjønner? Man må jo få velge de kilder man vil. Så lenge ikke kildene inneholder faktafeil, eller ikke vil/kan utfordres.

Og ja, jeg er også drevet av nysgjerrighet og tørst etter kunnskap. Derfor leser jeg på sidene, men tar ikke kunnskap fra de.

Gammel 14-04-07, 10:31   #86
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg forstår ikke hvorfor det er noe å bli sint for. Så lenge du er trygg i din tro.
Men jeg skal spare deg for å få hjerteinfarkt.

Gammel 14-04-07, 10:36   #87
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg lurte også på dette, i likhet med Line, hvorfor man blir så sint. Nå synes jeg det er generelt her inne, at man ofte ikke kan føre en diskusjon uten å hoppe på hverandre og spise hodet av hverandre. Og da sikter jeg IKKE til noen spesielle, men generell tone her inne.

At du er sliten Nabbe har jeg stor forståelse for . For øvrig synes jeg det er veldig interessant å lese det du skriver. Jeg har hatt muslimske venner opp gjennom årene, men jeg har aldri følt at de har "invitert til" å snakke åpent om troen.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 10:44   #88
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvorfor gir den Guden du tror på mer vilje til mannen i form av lover enn til kvinnen?

Har du lest Paulus? De eksemplene du tar fram som forkastelige i sharia-lovene er ikke et hakk værre enn de reglene man som kristen skal leve etter, i følge bibelen. Spørsmålet er bare hva man velger å gjøre ut av det.

Gammel 14-04-07, 10:46   #89
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke akkurat aktiv i denne diskusjonen, mest fordi jeg føler jeg ikke kan nok om temaet. Men jeg synes det er veldig interessant og spennende! Og jeg skjønner godt at Nebbe kan bli harm jeg.. Tro blir jo veldig personlig, og det er slitsomt og hele tiden måtte forsvare seg selv og sin tro. Selv om man er trygg på det man tror på.

Jeg synes det er lærerrikt å lese iallefall.

Men overfallet på Kadra hjelper iallefall ikke til når det gjelder den oppfatning og det inntrykk "folk flest" har av muslimer. Dessverre. En slik sak ødelegger for mange.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 10:48   #90
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Har du lest Paulus? De eksemplene du tar fram som forkastelige i sharia-lovene er ikke et hakk værre enn de reglene man som kristen skal leve etter, i følge bibelen. Spørsmålet er bare hva man velger å gjøre ut av det.

Jeg setter ikke kristendommen og Islam opp mot hverandre. Kristendom er, som du sier, ikke et hakk bedre.
Og ja, det spørs hva man gjør ut av det. Debatten gikk på nettopp det, og hva religion, her Nabbes religion, gir rom for.

Gammel 14-04-07, 10:50   #91
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg er ikke akkurat aktiv i denne diskusjonen, mest fordi jeg føler jeg ikke kan nok om temaet. Men jeg synes det er veldig interessant og spennende! Og jeg skjønner godt at Nebbe kan bli harm jeg.. Tro blir jo veldig personlig, og det er slitsomt og hele tiden måtte forsvare seg selv og sin tro. Selv om man er trygg på det man tror på.

Jeg synes det er lærerrikt å lese iallefall.

Det er jeg enig med deg i. Men når man aktivt er en "talskvinne" for noe, noe jeg absolutt mener Nabbe er, må man nesten regne med å bli stilt spørsmål. Særlig i en tråd som dette, synes du ikke? Det tror jeg bestemt Nabbe synes, selv om hun er sliten. Men jeg tror ikke jeg har slitt henne ut, for å s det sånn...
Jeg synes også det er lærerikt. Jeg spør jo for å få svar.

Gammel 14-04-07, 10:53   #92
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig med deg i. Men når man aktivt er en "talskvinne" for noe, noe jeg absolutt mener Nabbe er, må man nesten regne med å bli stilt spørsmål. Særlig i en tråd som dette, synes du ikke? Det tror jeg bestemt Nabbe synes, selv om hun er sliten. Men jeg tror ikke jeg har slitt henne ut, for å s det sånn...
Jeg synes også det er lærerikt. Jeg spør jo for å få svar.

Ja. Jeg tror Nabbe takler fint å bli stilt spm. Men jeg skjønner at det ikke er så en enkelt å forholde seg objektiv når det er en personlig tro. Og da kan fort litt harme skinne gjennom

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 11:01   #93
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ja. Jeg tror Nabbe takler fint å bli stilt spm. Men jeg skjønner at det ikke er så en enkelt å forholde seg objektiv når det er en personlig tro. Og da kan fort litt harme skinne gjennom

Ja, det er jo akkurat det samme som jeg sier.

Gammel 14-04-07, 11:03   #94
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Jeg forsøker å ikke svelge noen hoder... Jeg har bare hørt det så mange ganger før

Gammel 14-04-07, 13:13   #95
Line*
Expired

Standard

Hva har du hørt så mange ganger før?

Gammel 14-04-07, 13:21   #96
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Åh, du vet, sånn "muslimske kvinner har ikke rettigheter", "muslimske menn er sånn og sånn" og "sharia er bare kutting av hender, og fatwah er en dødsdom"...

Gammel 14-04-07, 13:28   #97
Line*
Expired

Standard

Føler du at det er det som har blitt sagt her?

Gammel 14-04-07, 13:31   #98
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Nei, ikke sagt, bare insinuert...

Gammel 14-04-07, 13:43   #99
Line*
Expired

Standard

Jaha? Da håper jeg du ikke mener at jeg er den som insinuerer. Når det er sagt, var det du selv som innførte sharia som ord i denne debatten.
Jeg pekte på det jeg ser på som en dårlig familielov, sharias familielov, så hvordan du kan mene at jeg har snakket om dette og insinuert, det kan jeg ikke forstå.

Gammel 14-04-07, 13:52   #100
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Sitat:

Og hvorfor gir den Guden du tror på mer vilje til mannen i form av lover enn til kvinnen?

Er ikke dette å insinuere/si direkte, at muslimske kvinner ikke har rettigheter eller har mindre rettigheter enn menn?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.