Sv: Flytte til en bestemt skolekrets
Jeg tror nok ikke det er så utbredt hos oss som i Oslo, men at det gjøres er jo klart. Men vi har ikke noen veldig klare "vinnerskoler" som skiller seg voldsomt ut i positiv retning her (selv om det er noen få skoler som er "kjent" for å være bra). Man har derimot skolekretser mange (jeg for eksempel) styrer unna å flytte til, det går jo ut på det samme.
Jeg tror som Tallulah og Toffskij at selv om læreren er en viktig del av undervisningstilbudet, har også sosiøkonomisk/kulturell bakgrunn vel så mye å si. Det er jo kjent at barn av foreldre med høyere utdannelse får mer hjelp til lekser, at foreldrene i større grad engasjerer seg i barnas skoletilbud og at det er større sjangs for at disse barna selv tar høyere utdannelse. Klart det har noe å si for miljøet på skolen og undervisningstilbudet om flertallet av barna kommer fra noen lunde samme bakgrunn og bakgrunnen er av dette slaget.
Jeg tenker at bare det at læreren har en noen lunde homogen gruppe å forholde seg til vil gjøre undervisningstilretteleggingen enklere og at man allerede der har et bedre utgangspunkt enn skoler med f.eks. overvekt av barn fra ulike kulturer.