|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg bor på et tettsted et stykke utenfor Oslo. Det er to barneskoler i vårt nærmiljø, og hadde jeg visst da vi flyttet, unge og barnløse, fra Oslo, hva jeg veit i dag, hadde vi bosatt oss i skolekretsen til den andre barneskolen, det er rett og slett en bedre skole enn hva den Guttungen går på, på mange områder, både faglig og bygningsmessig. (Dømt ut fra hva jeg hører folk si, som har hatt barn på begge skoler og bytta pga flytting.)
|
|
|
#42 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsDette er nok kanskje et byfenomen, ettersom man i grisgrendte strøk ikke har så mange skoler å velge mellom? Men da vi flyttet hit, så var jo oppvekstmiljø og skole definitivt faktorer som veide tungt. Jeg burde kanskje ha betenkeligheter med det nokså homogene miljøet her, samtidig som jeg ser at tette relasjoner, godt foreldresamarbeid, jevne sosioøkonomiske forutsetninger, passe stor skole osv. letter mye for oss som familie i hverdagen. Barna må uansett skifte skole til ungdomstrinnet, og der er det en forskjell, om enn veldig liten.
|
|
|
|
#43 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flytte til en bestemt skolekrets
I de grisgrente strøkene har man gjerne heller ikke den andelen av elever med innvandrerbakgrunn.
|
|
|
#45 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg tror nok ikke det er så utbredt hos oss som i Oslo, men at det gjøres er jo klart. Men vi har ikke noen veldig klare "vinnerskoler" som skiller seg voldsomt ut i positiv retning her (selv om det er noen få skoler som er "kjent" for å være bra). Man har derimot skolekretser mange (jeg for eksempel) styrer unna å flytte til, det går jo ut på det samme.
|
|
|
#46 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsVi valgte en bestemt skolekrets da vi kjøpte hus ja. Sist redigert av Dronningen : 18-01-13 kl 19:08. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
intro
|
... og bare så det er sagt, så flytta vi ikke akkurat til et sosioøkonomisk område à la Vinderen, da, i den andre enden av skalaen. Det er langt mindre aktuelt enn Linderud.
|
|
|
|
#48 |
|
kamerat
|
Det er vel mer enn rimelig å tro at slike skoler er attraktive som arbeidsplasser også, sånn at de lett får flere gode lærere enn skoler med vanskeligere forhold.
|
|
|
#49 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg bor i et område som Vindern(nesten). Jeg synes det er ganske deilig at det er mange ressurssterke, oppegående, velutdannede foreldre i klassen til yngstemann. Folk står i kø for å være klassekontakter og sitte i FAU, og vi får til masse sosiale ting som styrker klassemiljøet. Jeg synes det er veldig greit.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Peppy!
|
Vi tilhører også en skolekrets som er veldig hvit. Men ikke som Vindern, mer som Jar. Jeg skjønner ikke aversjonen mot disse skolene. Jeg savner også mer mangfold på vår skole. Men vi har andre ting som er positive, som dette med at skolen jevnt over har et stort foreldreengasjement. Folk flest på skolen vår er som FP. Oppegående, hyggelige, ordinære mennesker. Det er enkelt å forholde seg til. Ved at skolen ligger i et sosioøkonomisk sterkt område er skolens knappe ressurser tilstrekkelige til å håndtere de problemene som oppstår på skolen. Jeg synes det flere her skriver at de likestiller en belastet skole som Tøyen med Jar er pussig. At man ikke streber etter å tilhøre disse skolekretsene er nå én ting. Men å sammenligne det med de mest belastede skolene? At barna får en god skolegang er jo det viktigste, og det er det soleklart at barna får i større grad på Jar enn på Tøyen. Men det kan være man her tenker at Jar er en rikmannsskole. Og det er det jo langt ifra. Det er et middelklassestrøk med stor andel kjernefamilier med to arbeidende foreldre. Ordinære mennesker. Men med fravær av mennesker med svak sosioøkonomisk status, som gjør det homogent. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsPepper, ikke at man likestiller, men at man finner de like lite attraktive. Hvordan man rangerer skolens ulike assets vil jo variere fra person til person. Vi setter mangfold høyt, både med tanke på kulturell bakgrunn, og sosioøkonomisk status. Andre syns ikke det er så viktig, men syns at skolens aks-tilbud er noe som teller. Det er vel ikke så rart, det vel?
|
|
|
#52 |
|
Peppy!
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsNei, jeg kommenterer ikke på at man ikke ønsker seg dit. Men det du og Bluen og flere skrev var at det var minst like ille med Jar som med Tøyen. Og det synes jeg er rart. Jeg tenker jo at skolene som scorer dårligst på læringsmiljø vil være det man frykter mest. Og så vil man rangere skoler med adekvat læringsmiljø etter ting som mangfold, AKS osv. Jeg tenker at de mest belastede skolene havner i en særstilling, og ikke noe som kan sidestilles. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
kamerat
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsSelvfølgelig er det haugevis av fordeler med å ha barna på skoler som Jar eller deres skole, Pepper. Jeg har hatt ungene i ansattbarnehage på Blindern, jeg, det var jo en ren fryd.
|
|
|
#54 |
|
kamerat
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg likestiller på ingen måte Jar med Tøyen. Jeg hadde naturligvis valgt Jar uten å blunke, om det var alternativene.
|
|
|
#55 |
|
intro
|
|
|
|
|
#56 |
|
kamerat
|
Jeg har vansker med å forestille meg noen som i fullt alvor ville valgt Tøyen over Jar. Ingen vil jo i praksis ha barna på Tøyen skole.
|
|
|
#57 |
|
Peppy!
|
Bare sånn for å forklare hva jeg stusset på. For jeg har ingen problemer med å forstå at man ikke ønsker å gå på de mest homogene skolene. Selvfølgelig ikke, det var en av våre største ankepunkter selv. Men det er denne "vet ikke hva jeg ville valgt av topp og bunn" som jeg syntes var rar. Akkurat det valget syntes jeg ikke så vanskelig ut, med barnets skolegang som konsekvens. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Glamorøs
|
Sv: Flytte til en bestemt skolekretsLæringsmiljø er en ting, sosialt miljø er en annen. Av erfaring trives ikke vi i miljøer som beskrevet i den artikkelen, og da hjelper det lite at man kan lære supermasse på skolen. Vi hadde nok ikke trivdes på Tøyen skole heller. Men vi trives godt her vi er nå, med en skole som er midt på treet når det kommer til akademisk nivå, men skårer omtrent best i Oslo på sosialt miljø.
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Flytte til en bestemt skolekrets[quote=Niobe;3581983]Dette er nok kanskje et byfenomen, ettersom man i grisgrendte strøk ikke har så mange skoler å velge mellom? Men da vi flyttet hit, så var jo oppvekstmiljø og skole definitivt faktorer som veide tungt. Jeg burde kanskje ha betenkeligheter med det nokså homogene miljøet her, samtidig som jeg ser at tette relasjoner, godt foreldresamarbeid, jevne sosioøkonomiske forutsetninger, passe stor skole osv. letter mye for oss som familie i hverdagen. Barna må uansett skifte skole til ungdomstrinnet, og der er det en forskjell, om enn veldig liten.[/quote
|
|
|
#60 |
|
Peppy!
|
Jepp. Den er jeg også enig i. Selv om jeg ikke har gjort noe med det selv. Det ble nå engang slik at det var her vi bodde. Og det ble gjort en trade off. Som jeg ikke er misfornøyd med, da vi tross alt havnet på en super skole. |
|
|
|
![]() |
|
|