Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?
Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.
Tja. Morsmelk er nå som regel det beste for barnet, så å hissig reklamere for MME når det ikke trengs er ikke veldig sympatisk.
Men her var det jo ikke bare snakk om reklame. Her er de punktene som Nestle ikke har overholt (fra linken i første innlegg)
Opprinnelig lagt inn av sitat
Barnematprodusenter har ikke lov å:
- fremme sine produkter i sykehus, butikker eller andre steder
- gi ut gratisprøver til mødre
- gi gratis eller subsidiert prøver til sykehus eller svangerskapsavdelinger
- gi gaver til helsearbeidere eller mødre
- fremme sine produkter til helsearbeidere: all informasjon fra firmaene må være vitenskaplig og saklig.
- selgere av barnemat skal ikke ha kontakt med mødre
- merking må være på mødrenes språk og inneholde tydelig helsevarsel.
- Det er ikke tillatt med bilder av babyer i merking av morsmelkserstatning.
- Det er ikke tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet.
Personlig må jeg jo innrømme at jeg ikke synes det er feil å gi gratis prøver til sykehus. Jeg synes derimot det er viktig at det ikke er bilder av babyer i merkingen, og at det ikke er tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet. I følge artikkelen (som det linkes til i HI) er det det første Nesle ikke har overholdt,.
Det blir det samme som med ammepress. Jeg synes ikke det er feil at sykehusene har brosjyrer som informerer om at morsmelk er best, men jeg synes det er feil hvis barn som burde hatt mme ikke får det. Det er selvfølgelig en gråsone også her.