|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000
Jepp. Men en storebror på 18 som veldig gjerne vil gi lillesøster noe fint og faktisk har en iPad på lur, er egentlig en fin ting, da. Og hvor greit er det å kjøpe en ny telefon til et barn som trenger det når man har en tilgjengelig allerede?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg skjønner godt hva du mener her, og mht til forbruk er det jo tull å la fullt brukbare ting bare ligge. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolevesker til 11000Altså, når gjenbruk er feil har tråden gått for langt.
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Skolevesker til 11000Det viktigste er vel ikke akkurat å finne felles FB-regler for hva som nøyaktig er akseptabelt, men at man har en bevisst holdning til kjøpepress og forbruk. Og at merker man på ungene og skolemiljøet via ungene, foreldremøter, samtaler med andre foreldre, kommentarer fra barnas venner etc har det er et problem, så går det an å ikke bidra videre med å kjøpe det dyreste, nyeste og hippeste. Det går an å prate seg imellom, altså vennenes foreldre, høre om man kan ha litt like tanker om dette og kanskje bli en smule enige om hvilke linjer man legger seg på. Får to stk CG-jakke, så trenger nødvendigvis ikke de neste fem å få det.
|
|
|
#6 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Skolevesker til 11000
Mens jeg er mamma'n som omtrent detter av stolen på foreldremøter hvor man diskuterer hvorvidt ungene skal ha Bjørn Borg truser eller ikke....
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
|
|
|
#8 |
|
~~~~~~~
|
Vel, en mor hos oss syntes det var ett problem. Og vi ble da sittende ett ekstra kvarter for å finne ut hvor stort problemet var. Jeg gikk ut av klasserommet med en blødende tunge, for jeg klarte å holde munn, men det var så vidt.
|
|
|
#9 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jepp.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Dette er jo helt hypotetiske spørsmål for en som ikke bytter ut ting før de er ødelagt, men hvorfor ikke selge I-phonen? Jeg kommer til å kjøpe telefon brukt når den jeg har nå en gang ryker. Gjenbruk er jo supert - men det må jo ikke være en unge som bruker den. For kjøpepresset tar egentlig ikke hensyn til om telefonen er arvet fra mor eller ikke, så for meg hadde løsningen vært å selge I-phonen og kjøpe en enkel, grei telefon som ikke var verdt så mye til barnet.
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
For oss er det utenkelig å selge noe som noen i familien har bruk for. Og jeg kjenner ikke førskolebarn med iPhone, heller.
|
|
|
|
|
#16 |
|
~~~~~~~
|
Du skal ikke gi naboen noe å snakke om!
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig. Litt som når man skiver om det på forum og straks blir fordømt som tanketom sløøsoman.
|
|
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Sv: Skolevesker til 11000Men hvorfor selge en brukt iPhone hvis barnet trenger mobil? I stedet for å kjøpe nok en mobil er det jo da mye mer fornuftig at barnet arver? Er det selve iPhonen som symbol på noe eksklusivt som er problemet?
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Jeg er ikke uenig i det, og jeg mener selvsagt ikke at du skulle gjort ditten eller datten med akkurat disse tingene, men generelt har man jo faktisk et valg ift ting som "blir til overs" også. Noen ganger når folk beskriver at "vi hadde jo en laptop til overs, så nå har treåringen laptop" høres det ut som om man nærmest er et passivt offer for at ting blir til overs og man bare MÅ donere dem til barna, og HELT slik er det jo ikke. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|