|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertVil man ta fri eller ta ungene ut av skolen så er det vel egentlig fint lite rektor kan gjøre med det sånn i praksis? Det er vel ingen lov mot foreldrestyrt skulk? I småskolen betyr vel ikke fraværsprosent noe større fra eller til?
|
|
|
#2 |
|
I mål
|
Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsertIft om man kan si nei eller ikke: Det går noe på i hvilken grad man har krav på tilrettelegging ift fraværet, blant annet. Dersom skolen "velsigner" et fravær, er de på et vis også i større grad ansvarlig for å følge opp videre i etterkant. Jeg antar det også vil føre til at dette at man skrives ut fra skolen dersom man er for lenge borte, vil håndheves sterkere? Det kan jo faktisk ha noe å si i pressede skolekretser. Det gjenstår litt å se hvordan innstramningen vil bli i praksis, men jeg hilser den velkommen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert
Hvis det er det jeg skrev du sikter til så kan jeg si at jeg vel var en av de mest pliktoppfyllende elevene i klassen med null fravær og gode karakterer, så jeg regner med det var derfor det ble ordnet at jeg fikk ta særemnet dagen etter i stedet for. Tror ikke det hadde blitt sett så velvillig på dersom mine foreldre til stadighet hadde tatt meg ut fra skolen.
|
|
|
|
#4 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Kontaktlærer og/eller rektor kan kalle foreldrene inn til møte og barnevernet kan bli involvert (hvis fraværet er forholdvis omfattende eller en del av et mønster).
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
En sydentur eller to i skoleåret er vel ikke det største grunnlaget for at barnevernet skal føle seg kallet til å gripe inn.
|
|
|
#6 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Noen kommuner har rutinemessig varsling til barnevernet hvis fraværet overstiger en viss prosent, uansett årsak. PPT og/eller skolehelsetjenesten kan også være aktuelle instanser. Og hvis fraværet er udokumentert, som var tilfellet i eksempelet jeg svarte på, kan bekymringen inntreffe enda tidligere.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|