Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-13, 09:09   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flyttet tentamen på grunn av Justin Bieber-konsert

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Siden jeg har vært aktiv i disse diskusjonene om å ta barn ut av skolen for å reise på ferie så vil jeg gjerne påpeke at det er forskjell på en uke (eller to, som det nå oftere og oftere blir på vår skole) og en dag. Og det har jeg, og andre, sagt tydelig i disse diskusjonene.

Det stemmer ikke. Man har også diskutert å søke seg fri et par dager før ferien for å reise, eller dagen før eller etter helg, for å få langfri og muligheten til å besøke slekt og venner som bor langt unna. Ingenting av dette har vært greit for dem som har vært "imot skolefravær".

Gammel 05-04-13, 09:10   #62
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Okei, så nå har konserter blitt en del av viktige livshendelser og alle er enige i at sånne viktige hendelser trumfer skolen? Har vi ikke brukt utallige timer og uante mengder blekk (!) på å diskutere signaleffekt og gyldige grunner til fravær? Husker begravelse var en grunn, kan ikke huske at konserter stod oppført på den lista.

Jeg har hele tiden ment at sånt som dette er greit, i ny og ne, det samme med billige sydenturer, så fremt man gjør arbeidet og det skjer i ny og ne, det som derimot er helt nytt for meg at JB-konserter er greit også for dem som har prinsipper som sier det ikke er greit å søke seg fri fra skolen - uavhengig av grunn.

For meg trumfer en konsert med en virkelig stor musikkhelt en sydentur anytime, altså.

Det som er en viktig prioritering for en er vel ikke nødvendigvis den samme for en annen?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:10   #63
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Billig sydentur er dessverre ansett som gyldig fraværsargument av veldig mange, og jeg forstår godt at det blir problematisk når det har utartet seg som det har gjort de siste årene.

Og nå også konserter.

Gammel 05-04-13, 09:12   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

For meg trumfer en konsert med en virkelig stor musikkhelt en sydentur anytime, altså.

Det som er en viktig prioritering for en er vel ikke nødvendigvis den samme for en annen?

Men greia var vel at pga signaleffekten så har ingenting vært greit. Selv ikke ei langhelg til Indre Troms for å feire bursdagen til kjære bestemor Borghild.

Gammel 05-04-13, 09:13   #65
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Okei, så nå har konserter blitt en del av viktige livshendelser og alle er enige i at sånne viktige hendelser trumfer skolen? Har vi ikke brukt utallige timer og uante mengder blekk (!) på å diskutere signaleffekt og gyldige grunner til fravær? Husker begravelse var en grunn, kan ikke huske at konserter stod oppført på den lista.

Jeg har hele tiden ment at sånt som dette er greit, i ny og ne, det samme med billige sydenturer, så fremt man gjør arbeidet og det skjer i ny og ne, det som derimot er helt nytt for meg at JB-konserter er greit også for dem som har prinsipper som sier det ikke er greit å søke seg fri fra skolen - uavhengig av grunn.

Jeg lurer litt på de som bare skriver "konsert" har møtt en 13 eller 14 åring i det siste. Justin Bieber er stor altså. Det er ikke Jan Eggum nede på samfunnshuset liksom.

Det er som Maverick sier, en engangsgreie. 14 dagers ferie flere ganger i året eller fravær for å stå nede på hjørnet å røyke blir noe annet å burde etter min syn være en helt egen diskusjon.

Gammel 05-04-13, 09:16   #66
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg lurer litt på de som bare skriver "konsert" har møtt en 13 eller 14 åring i det siste. Justin Bieber er stor altså. Det er ikke Jan Eggum nede på samfunnshuset liksom.

Det er som Maverick sier, en engangsgreie. 14 dagers ferie flere ganger i året eller fravær for å stå nede på hjørnet å røyke blir noe annet å burde etter min syn være en helt egen diskusjon.

Det er en engangsgreie med JB, ja, og så kommer Miley Cirus og Selena Gomez neste år. Jeg kan snakke om once-in-a-lifetime-opplevelser i hele dag, jeg, altså, konserter er kanskje bare en opplevelse.

Gammel 05-04-13, 09:16   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi prøver vel alle å tilpasse balansen mellom fritid og jobb og once-in-a-lifetime-opplevelser er neppe med på å uthule arbeidsmoralen hos en hel generasjon. Jeg tror det er foreldrene til denne generasjonen (oss) som er problemet, ikke de greiere-enn-noen-sinne-ungdommene. Jeg ser definitivt Darths argument om å heller flytte tentamen enn å få fire-fem ivrige helikoptre inn på kontoret som KREVER ditt og datt på vegne av junior.

Jeg tar meg jo fri fra jobben (ferie, flex, ulønnet ferie) hvis jeg har funnet noen billige billetter og trenger å se på en hage i England for å få ro i sjelen. Jeg kan forøvrig røpe at jeg var vekk 1-2 dager i uken hele ungdomsskolen pga organisasjonsarbeid og spilletimer og det var svært motiverende og ga meg heller bedre karakterer.

Men vi kan godt diskutere om sydenferie er en menneskerett. Hvis man ikke har råd til å reise i skoleferiene, så har man KRAV på å reise utenom feriene?

Gammel 05-04-13, 09:18   #68
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nå også konserter.

Men konsertene kan man ikke styre til ferien helt uten videre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:18   #69
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane

Men vi kan godt diskutere om sydenferie er en menneskerett. Hvis man ikke har råd til å reise i skoleferiene, så har man KRAV på å reise utenom feriene?

Og når ikke konserter er lagt opp til helg har man altså krav på fri for å delta?

Gammel 05-04-13, 09:21   #70
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er dette som skurrer for min del. "Jammen, jeg har ikke råd ellers", "Jammen jeg jobber turnus og får ikke fri i de tre månedene skolen har fri" - det er sikkert helt logisk for de som bruker argumentene at de har rett til å ta ungene ut av skolen fordi "ellers får de ikke kommet til syden", men når det blir et nasjonalt fraværsproblem som krever masse håndtering av en allerede overarbeidet lærergruppe så er det på sin plass med diskusjon av hva man kan kreve og hva man tillate seg.

Gammel 05-04-13, 09:24   #71
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er en engangsgreie med JB, ja, og så kommer Miley Cirus og Selena Gomez neste år. Jeg kan snakke om once-in-a-lifetime-opplevelser i hele dag, jeg, altså, konserter er kanskje bare en opplevelse.

Miley og Selena who?

Jeg tviler på at vi ser samme tendenser da. Har dere vært på cubus i det siste? Det er så vidt man finner klær til unger over sju som ikke har bildet av bieber eller som er lilla. Til og med buksene er justin! De selger bieber tannbørste! Den er elektrisk og spiller sangene hans mens man pusser.

Gammel 05-04-13, 09:25   #72
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

(Jeg aner ikke om det er lov å si ja til fri for en elev og nei til en annen? )

Det er det vel, men poenget er vel at dette er vanskelig for rektorene å gjennomføre i praksis, så de sier ja til alle uansett.

Opplæringsloven sier vel at fri kan gis der det er forsvarlig. Holder eleven på å stryke er det jo ikke forsvarllig å innvilge fri.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:27   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Vil man ta fri eller ta ungene ut av skolen så er det vel egentlig fint lite rektor kan gjøre med det sånn i praksis? Det er vel ingen lov mot foreldrestyrt skulk? I småskolen betyr vel ikke fraværsprosent noe større fra eller til?

Gammel 05-04-13, 09:28   #74
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når ikke konserter er lagt opp til helg har man altså krav på fri for å delta?

Det er vel ingen som sier at man har krav på å delta, men ved at enten skolen leggger til rette for det ved å utsette prøver o.l og/eller at man faktisk tar seg den friheten å få en dag fravær så er det mulig.

Jeg har som sagt en ivrig konsertgjenger på 17 år, og siden vi bor nesten på nordpolen innebærer de fleste konsertene reise til hovedstaden.
Med smidige lærere og uttak av prosjekttid (som hun selvfølgelig tar igjen på et annet tidspunkt) lar det seg gjøre å reise på 5-6 konserter i året.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:30   #75
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Miley er Hannah Montana. :mannen informerte nettopp:

Når Hanna Montana var så fryktelig populær for ei stund tilbake var frøkna her så liten at hun trodde Hanna fra Tana var den ekte. Jeg så ingen grunn til å oppklare misforståelsen.

Gammel 05-04-13, 09:31   #76
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner mange i denne alderen og er klar over hvor stor Bieber er. For enkelte.

Tar jeg fri fra jobben, må jeg ta igjen den dagen på et senere tidspunkt. En slik fleksibilitet er vanskelig å få til i skolen.

Hvis jeg bodde i Ålesund og hadde hatt et barn i denne alderen, hadde jeg antakeligvis vært forelderen som hadde sagt nei til at barnet skulle få legge opp til å ta fri fra skolen og fly til Oslo for en slik konsert. At skolen skulle finne på å legge til rette for dem som skal dra, ville jeg synes var merkelig.

Gammel 05-04-13, 09:34   #77
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ift om man kan si nei eller ikke: Det går noe på i hvilken grad man har krav på tilrettelegging ift fraværet, blant annet. Dersom skolen "velsigner" et fravær, er de på et vis også i større grad ansvarlig for å følge opp videre i etterkant. Jeg antar det også vil føre til at dette at man skrives ut fra skolen dersom man er for lenge borte, vil håndheves sterkere? Det kan jo faktisk ha noe å si i pressede skolekretser. Det gjenstår litt å se hvordan innstramningen vil bli i praksis, men jeg hilser den velkommen.

Jeg synes forøvrig det var lurt av skolen det her er snakk om å flytte tentamen når det først var sånn at de antok det ble stort fravær den dagen. Lurt for både elevene og skolen. Når det er sagt, hadde jeg ikke søkt mitt barn fri for å gå på konsert uansett, og jeg fascineres over at det i tråden nevnes at det er blitt tilrettelagt med prøver i etterkant for tilsvarende fri tidligere.

Det er jo ikke generelt en menneskerett å ha fri når man vil. Noen har en jobb der man kan flekse og avspasere, men også da må jo dagen passe. Noen dager kan man ikke ta fri, andre dager kan man. Jeg er lærer og tar ikke fri for hverken konserter eller langhelger, naturlig nok.

Det er jo diskutert flere ganger her inne, og vi vet jo allerede før vi har startet at gruppa er delt ift dette .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:37   #78
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg kjenner mange i denne alderen og er klar over hvor stor Bieber er. For enkelte.

Tar jeg fri fra jobben, må jeg ta igjen den dagen på et senere tidspunkt. En slik fleksibilitet er vanskelig å få til i skolen.

Hvis jeg bodde i Ålesund og hadde hatt et barn i denne alderen, hadde jeg antakeligvis vært forelderen som hadde sagt nei til at barnet skulle få legge opp til å ta fri fra skolen og fly til Oslo for en slik konsert. At skolen skulle finne på å legge til rette for dem som skal dra, ville jeg synes var merkelig.

Så hvis denne konserten var kjempeviktig for din datter så hadde du nektet henne denne opplevelsen fordi hun ville gått glipp av en eller to skoledager selv om det ikke innebar heldagsprøve? Siden du er så bevisst så antar jeg at hun ikke har et stort fravær fra før heller?

Det synes jeg rett og slett er litt merkelig og veldig rigid.

Gammel 05-04-13, 09:38   #79
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor i Ålesund. Jobber i skolen her gjør jeg også, dog ikke på ungdomstrinnet.
Som Nextlife sier så er det visse avstander i dette landet, og mange av oss som bor i avstand til Oslo og Bergen (er det ikke der de største artistene stort sett dukker opp?) har også ønske og behov for å få opplevelsene en konsert kan være. Det er innmari greit når man bare kan sette seg på et tog eller buss etter skole/jobb, men å fly en kjapp ettermiddagstur sørover er ikke like gjennomførbart. Jeg synes faktisk at det er viktig å ta med i vurderingen det også. Og ja, man velger selv hvor man vil bo, men vi forholder oss til virkeligheten.

Ingen ålesundselever har mistet noe ved at tentamen ble flyttet. Tvert om så har de hatt en kjempegod samfunnsfagsleksjon.

Sist redigert av Syrinx : 05-04-13 kl 09:43.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:38   #80
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvis denne konserten var kjempeviktig for din datter så hadde du nektet henne denne opplevelsen fordi hun ville gått glipp av en eller to skoledager selv om det ikke innebar heldagsprøve? Siden du er så bevisst så antar jeg at hun ikke har et stort fravær fra før heller?

Jeg hadde garantert nektet det. Med enkel begrunnelse: Du har ikke fri den dagen. Det er faktisk så enkelt. Man får ikke med seg ting som skjer samtidig som man jobber eller er på skolen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.