Sv: Fylkeslegen: – Kvinner blir ikke hørt på Kvinneklinikken i Bergen
Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.
Jeg syns vel egentlig det er rart at man som fødende ikke får samme respekt og mulighet for å velge egen behandlig slik som andre pasienter får.
Ja, ikke sant? Jeg har de dårligste erfaringene fra Ullevål for snart elleve år siden, men KK var virkelig hakk i hæl. Jeg har en ekkel følelse av at min første fødsel hadde endt med å reise hjem uten baby, dersom jeg hadde vært på KK. Slik våre venner opplevde. 
En nabo fødte i fjor sommer og opplevde en jordmor som sto hele fødselen med ryggen til og var helt uinteressert. Hun og mannen hadde blitt urolige og frustrerte, de fikk absolutt ingen respons på spørsmål eller tilbakemeldinger fra målinger og fremdrift.
En slektning endte opp uten å kunne sitte på flere uker etter panikkartet tangforløsning, hun hadde egentloig ønsket planlagt snitt etter et dramatisk hastesnitt for tre år siden, men de overtalte/tvang henne til å velge vaginal fødsel og da fosterlyden ble dårlig var det røsking og herjing. I tillegg er de etter mitt inntrykk veldig dårlige på amming der oppe. Jeg vet de har sagt til en dame at blonde og rødhårete alltid vil slite med såre brystvorter og at ammingen kommer til å bli vanskelig .
Da jeg fikk bakteriell mastitt ba de meg slutte å spise brød og ha brystene oppi litermål med grønnsåpe. Det jeg trengte var antibiotika. Ammepoliklinikken på Riksen ble min redning, men jeg måtte altså reise 50 mil for å få adekvat hjelp. Nå ble det hastesnitt på minsten også og jeg steriliserte meg i samme slengen, men skulle jeg hatt nummer fire, ville jeg reist til Oslo og født på Riksen igjen, om mulig.